U Hrvatskoj zabilježen drastičan pad prodaje novih vozila

Foto: Getty images

Nakon stabilnog i dugog rasta, prodaja novih vozila pada u sva tri početna ovogodišnja mjeseca, naznake oporavka se ne vide, a stručnjaci razlog tomu vide u dostignutom zenitu prodaje, padu standarda i previsokim davanjima na nova vozila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Hrvatskoj je, naime, u prva tri mjeseca ove godine prodano tek 12.139 novih putničkih automobila, što je 12,3 posto manje nego u istom razdoblju lani, a samo u ožujku kupcima je isporučeno 5041 novo vozilo, ili gotovo 20 posto manje u odnosu prema istom mjesecu lani.

S druge strane, još tijekom lanjskog prosinca sve je bilo više-manje idilično – tijekom tog mjeseca put do kupca pronašlo je 2412 vozila, što je rast od 12,4 posto u odnosu prema prosincu 2017.

Hrvati se ipak “časte” skupocjenim markama

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tada su prikupljeni i kompletni podaci za 2018., koji su pokazali da je te godine u Hrvatskoj prodan 60.041 novi putnički automobil, ili 18,3 posto više nego godinu ranije.

Hrvatski su građani, među ostalim, osim modela dostupnijih njihovima džepovima, tijekom 2018. kupili i 1804 nova audija, 1487 BMW-a te 1216 mercedesa i 85 porschea.

Od “egzotičnih” marki, Hrvati su se lani počastili s tri maseratija, jednim ferrarijem i jednim lotusom, a vlasnika s hrvatskim pločicama dobio je i jedan Rolls-Royce.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mislilo se da se, polako ali sigurno, hrvatsko tržište vraća na razdoblje prije krize, na brojke koje su se zaustavile na 88.000 prodanih automobila. Gledalo se prema neostvarenoj želji i prodaji od 100.000 novih automobila na godinu, no slijedi novi zaplet – već treći mjesec zaredom prodaja pada. Je li to zvono za uzbunu? Istodobno se i dalje masovno uvoze isluženi, stari automobili.

Mnogi se opekli na kreditima

Agan Begić, direktor agencije “Promocija plus”, koja objavljuje mjesečna izvješća o broju prodanih novih automobila, smatra da je hrvatsko tržište uglavnom dostiglo zenit s obzirom na ekonomsku situaciju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Nerealno je očekivati godišnji rast broja prodanih novih vozila od 20-ak posto u situaciji dok nam BDP raste tek nešto više od dva posto godišnje. Naša ekonomska aktivnost je takva da je realnije očekivati manje brojke. Početkom ove godine usporeno je i tržište rent-a-cara, što je još jedan od razloga slabije ukupne prodaje, rekao je Begić za Hinu.

Dodao je još nekoliko važnih razloga koji usporavaju prodaju i zašto se sadašnje brojke ne mogu poklopiti s lanjskima, a pogotovo ne s onima iz 2008

“Gledam to iz perspektive prosječnoga hrvatskog kupca. Mnogi su se opekli na kreditima prošlih godina i sada se teško odlučuju na kupnju tim putem. Ljudi jako važu svaku kunu, mnogi više nisu ni kreditno sposobni, puno je ovršenih”, istaknuo je Begić.

Previsoka davanja

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prometni stručnjak Željko Marušić ističe da je prodaja novih automobila u krizi i da ih se ove godine neće prodati ni 50-ak tisuća. Podsjeća da su od lani prodanih 60-ak tisuća tek trećinu kupili privatni kupci, a ostale su automobile kupile rent-a-car tvrtke i državne institucije.

Dakle, u državi s četiri milijuna stanovnika tek je njih 20-ak tisuća kupilo novi automobil.

“Problem je u tome što su davanja previsoka. Trošarine, odnosno posebni porezi za najskuplja vozila nerijetko dostižu stotine tisuća kuna. I što čovjek napravi? Ode u, recimo, Mađarsku, za pola sata otvori tvrtku i preko nje kupi automobil na stranu registraciju. Dosta hrvatskih građana automobil kupuje u inozemstvu isključivo zbog visine nameta. Država tu užasno puno gubi samo zato što nitko ne razmišlja o tome, zato što nas nerijetko vode ljudi koji nikada nisu radili u realnom sektoru”, rekao nam je Marušić.

Izmjene ključnih zakona

Pomoćnik direktora Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Hrvoje Paver upozorio je komentirajući ovogodišnji pad prodaje automobila da su početkom 2018. godine provedene izmjene dvaju ključnih zakona koji se odnose na trgovinu motornim vozilima.

Prije svega, istaknuo je Zakon o PDV-u, gdje je uvažena dugotrajna inicijativa Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK te je omogućen odbitak pretporeza od 50 posto pravnim osobama pri kupnji osobnog automobila za potrebe tvrtke, te Zakon o posebnom porezu na motorna vozila, čijim su izmjenama nešto smanjene tzv. trošarine.

“Zato se dogodio efekt prelijevanja prodaje iz posljednjih mjeseci 2017. u prve mjesece 2018. godine te znatan rast u prvim mjesecima 2018. Prošlogodišnji prelazak na tzv. korelirani NEDC (NEDC 2.0) način obračuna ‘trošarina’ povećao je cijene vozila u RH, no one su intervencijom Udruženja trgovine motornim vozilima opet smanjene Uredbom o načinu izračuna i visinama sastavnica za izračun posebnog poreza na motorna vozila”, istaknuo je Paver i dodao da nije uvažen prijedlog Udruženja o smanjenju penalizacije prema CO2.

Ako se pad prodaje nastavi i sljedećih mjeseci, to, smatra on, može biti jedan od razloga smanjenje prodaje automobila u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.