Zlatko Miliša: Suočimo se sa strahovima, životnim problemima i krenimo drugim putem

miliša, vrijednosti
Izvor: privatni album

Nemamo pravo strahovati pred onima koji nas vode u propast. Stratezi kaosa su režiseri strahova; od ratova, terora, gubljenja posla, migranata, klimatskih promjena, koronavirusa…

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Strah kao zapreka za promjene

Želimo li nove početke moramo se osloboditi iracionalnih strahova, jer oni su kočnica za (sve) promjene. Tko želi promjene nalazi načine a tko ne želi nalazi izgovore.
Temeljna zapreka za osobne i društvene promjene jesu strahovi. Naš život određuju odgovori na pitanje jesmo li spremni na promjene i što možemo učiniti za sebe i druge. Postoje “ljudi koji žele promijeniti sve ili oni koji ne žele promijeniti ništa” (Nancy Astor). Većina očekuje samo promjene od drugih.
Promjene trebamo započeti tako da se ne iscrpljujemo nebitnim stvarima, niti situacijama i ljudima na koje ne možemo utjecati i/ili promijeniti.

Od opravdanog do iracionalnog straha i kolektivne paranoja

Nisu svi strahovi neopravdani, međutim njihova je opasnost u tome što u njima prevladavaju neugodne emocije, paraliziraju racionalna prosuđivanja te koče inicijative. Strah od donošenja odluka je višestruko štetan, kako na osobnom tako i društvenom planu. Većina teologa smatra da je “strah suprotan vjeri” (Tomislav Ivančić), dok psiholozi smatraju da strah može biti pozitivan. Takav strah aktivira obrambene mehanizme s izborom: “Ili se bori ili bježi”! Energija se usmjerava na to kako nadvladati opasnu situaciju. Poznati psiholog J. M. Templeton upozorava: “S kakvom se god situacijom u životu suočavali, možemo stvoriti pozitivno iskustvo. Kak(v)o? Zahvaljujući – moći izbora” (J. M. Templeton).

Strah nema loše posljedice kada shvatimo da je prirodan, prolazan i racionalan. Na primjer, za neplivače je prirodan strah od plivanja, a za sva živa bića je prirodan strah od požara. Da nije straha u brojnim situacijama ne bi preživjeli. Racionalan strah je kada nam je život ugrožen, izbjegavamo stvarne opasnosti ili ljude koji imaju agresivne ispade, vožnju s onima koji pretjerano brzo voze… Brojne životinjske vrste bi nestale da nije bilo straha od ljudi koji su ih sustavno ubijali. Odsustvo straha nije nužno vezano uz hrabrost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Velikan Nelson Mandela ja jednom izjavio: “Shvatio sam da hrabrost nije odsustvo straha, već trijumf nad njim. Hrabar čovjek nije onaj tko ne osjeća strah, već neko tko ga pobijedi.”

Stah kod djece i roditelja

Tinejdžeri imaju strah od isključivanja iz vršnjačkih skupina, a(li) ih prati osjećaj neranjivosti i lako upadaju u rizične situacije. Taj životni period ne prati strah od rizika. Zato je normalo da tinejdžere roditelji i pedagozi upozoravaju o važnosti odgovornog ponašanja, opasnostima eksperimentiranja s različitim opijatima te im otkivaju posljedice njihova lažnog osjećaja da im se ništa ne može dogoditi.

To su neki primjeri opravdane brige i/ili straha. I s moralnog aspekta je opravdano odgajati djecu s blagim oblikom strahopoštovanja prema starijima i/ili autoritetima. Roditelji koji žive u stalnom strahu za svoju djecu, a istovremeno im povlađuju i ne sputavaju u ničemu, stvaraju od njih osobe koje gledaju samo sebe i nisu se spremne žrtvovati za druge. Takvi kada odrastu traže promjene od drugih, ali sebe vide žrtvama. S druge strane, nedopustivo je kada se djecu plaši svim i svačim. “Nema veće radosti ni veće nagrade nego kad u nečijem životu izazovete bitnu promjenu” (Majda Rijavec i Dubravka Miljković u knjizi Pozitivna disciplina u razredu).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iracionalni strahovi

Prevladavajući su iracionalni strahovi. Tada su emocije gospodari racionalnog prosuđivanja. Postoje ljudi koji imaju opsesivne radnje sa strahovima od bakterija, nepoznatog, visina, oni koji su klaustrofobični, boje se neuspjeha… Takvi tipovi žive u stalnom strahu da se njima ili najbližim osobama nešto loše ne dogodi. Ovo u odgoju podgrijavaju “helikopter roditelji” pretjeranom brigom i kontrolom djece. Sve te situacije blokiraju želje za promjenama.

I dugotrajna rezigniranost ljude (od)vodi strahovima koji koče promjene. Takvi se plaše da ne izgube povjerenje, privrženost ili žive u strahu da ne pogriješe. Strah ih paralizira. Kod takvih ljudi se stvaraju fobije, kao kombinacija tjeskobe i straha. Panične reakcije stvaraju neurotične simptome. To je izraženo kod svih nesvjesnih ili podsvjesnih strahova. Panični strah od starosti, osobne smrti ili smrti drage osobe znači da nismo shvatili da su patnja i smrt sastavni dio (dijalektike) života. Iracionalni strahovi postaju usud življenja većine.

Masa podložna manipulacijama

Pjesnik i kantautor Arsen Dedić je jednom izjavio da je “strah postao navika, i to je najstrašnije”. Prema indijskoj basni jedan je miš koji živio u neprestanom strahu od mačaka te je zamolio čarobnjaka da ga pretvori u mačku. Ali miš je tada počeo strahovati od pasa. Čarobnjak ga je pretvorio u psa, ali ovaj se onda počeo bojati panterá. Kad ga je pretvorio u panteru, on se počeo bojati lovaca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čarobnjak ga je na kraju ponovo pretvorio u miša i rekao: “Nikako ti ne mogu pomoći, jer ti uvijek zadržavaš srce miša.” Takvi likovi imaju percepciju vlastite nemoći. Oni koji žive u stalnim strahovima svakodnevno očekuju neko novo zlo: od smrti i bolesti, rata, ubojstva i nasilja, gubitka kontrole, raznih nepogoda… Svega toga su puni mediji. Tako s stvara masa podložna manipulacijama. Političari se boje medija, a oni na vlasti od gubljenja pozicija.

Sluganski mentalitet i režirani strahovi

Američki sociolog Philip Weksler jednom je komentirao da se SAD nalazi na raskrižju dvaju suprotstavljenih pristupa, “jednog koji se zadovoljava postojećim stanjem i drugog koji promatra sadašnjost pomoću ideala budućeg društva i tako pokazuje zahtjeve da se sadašnjost mijenja.” Usuđujem se reći da je većina građana kod nas orijentirana na prvu varijantu. Zašto?

Sluganski mentalitet desetljećima otisnut je u kolektivnom pamćenju. Naša prošlost ostavila nam je u podsvijesti strah od promjena. Sjetimo se poruka: “Ne budi bijela vrana”, “Ti prvi nemoj”, “Protiv sudbine se ne može”, “Bit će onako kako treba biti”, “S rogatim se ne valja bosti”, “Ionako ništa nema smisla”, “Bit će onako kako drugi odrede”… Dvije poruke roditelja djeci (naslijeđene iz socijalizma) i danas su aktualne: “Tko šuti, dva uči” te “Šuti ako želiš mirno živjeti”.

Grozim se takvih “savjeta”. Potlačeni svoj strah prikrivaju lažnim mehanizmom obrane (sve) kako “ne bi bilo još gore”. U strahu prihvaćaju nametnute odnose navodne predodređenosti. Prihvaćaju konformizam neslobode. “Kolektivni strah potiče instinkt krda i stvara bijes prema onima koji nisu dio krda” (K. Lorenz).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Strahovi su programirani od stratega kaosa

Totalitarizmi se temelje na strahu. Nemamo pravo strahovati pred onima koji nas vode u propast. Stratezi kaosa su režiseri strahova od ratova, terora, gubljenja posla, migranata, klimatskih promjena, koronavirusa…

Sve ranije epidemije zaraznih bolesti pratili su osjećaji straha. Međutim, kod najnovije epidemije orwelijanski scenarij širenja panike i straha od oboljenja nadišao je sve ranije primjere. Sa strahovima se lako (politički) manipulira. Strahovi su programirani od stratega kaosa.

Zona komfora u obiteljskom životu

Izostanak želje za promjenama osvetit će nam se (na osobnom planu) ako pristajemo biti u vezi ako je ona zatrovana. Izgovor su djeca. Brojni ostaju u brakovima iako su emocionalno ili fizički zlostavljani. Razlog su malograđanština ili strah od samoće i novog života. Nema opravdanja kada se trpi nasilnika. Kada se ima zlostavljača u kući, nema opravdanja za ostanak u vezi.

Od takvih treba (na vrijeme) otići ili im se suprotstaviti, jer se isti “hrane” strahovima djece, supruge… Laura Kipniks u knjizi Protiv ljubavi ustaje protiv činjenice da većina brakova opstaju jer jedna strana pristaje na podčinjavanje. Konstatira da nema “plemenite žrtve za obitelj, ima samo straha od promjene”. Njemačka poslovica kaže: “Tko trpi staru nepravdu, taj novu poziva u kuću.”

Pojedinac postaje rezigniran kada svaku promjenu doživljava kao nepotreban rizik izlaska iz zone komfora. Prema narodnoj predaji strah je predodređen: “Ili ćeš vraga dovesti u kuću ili će ti se roditi, ali jedan će ti se dogoditi”. Tako se implicira strah od života u zajednici. Odvažni ne vjeruju u sudbinsku predodređenosti ili da su sve bitke unaprijed uzaludne. Samo se kukavice navikavaju na tlačenje.

Koliko se puta ne usuđujemo činiti nešto zato što mislimo da nema smisla pokušavati nešto jer možemo (navodno) samo sebe mijenjati.
Potreba za promjenom je stvorena kada se donese odluka izlaska iz neizdržive situacije. Želimo li promjene moramo se osloboditi iracionalnih strahova.

Za nove početke nikada nije kasno

Za (društvene i osobne) promjene nikada nije kasno. Promjene možemo ostvariti ako se ne zadovoljavamo šutnjom na sve (brojnije) društvene deformacije. Pasivnošću ohrabrujemo one koji opstaju na vlasti. Čekajući gubimo prilike za osobni i društveni preporod. Ljudi nespremni za promjene su “poput stolice za ljuljanje. Neprestano će vas držati u pokretu, ali vas nikamo neće odvesti” (Lou Ann Smith).

Oni koji bježe od promjena navode brojne “razloge” svoje neaktivnosti, a zapravo se radi o izgovorima! Svi imamo probleme, a razlikujemo se po tome kako se nose s njima: 1. ja sam žrtva okolnosti i ne mogu riješiti problem i 2. mogu tražiti pomoć od drugih ali i pomoći drugima.

Sa zrelošću ljudi više žale za stvarima koje nisu napravili nego za onima koje jesu, a u kojima nisu postigli očekivane rezultate. Ljudi odustaju od promjena kada vjeruju sudbini, nemaju povjerenja, ne vide smisao života, žive u prošlosti, boje se budućnosti, žrtve su konformizma ili strahova. “Žaljenje za onome što nismo učinili ne nestaje” (Sydney J. Harris).

Tko želi stvarne promjene nalazi načine, a tko ne želi pronalazi izgovore. Zato Eldridge Cleaver postavlja dvojbu: “Ili si problem ili rješenje”.

Pretpostavka oslobađanja je potreba za promjenama

Kada smo učvrstili namjeru za promjenama, tada ne možemo pristati na samozavaravanje, puzanje ni pred kim, najmanje pred onima koji imaju loše namjere. Tada se oslobađamo straha ili padova. Tibetanska poslovica poručuje: “Nema beznadnih situacija. Postoje samo ljudi koji se u određenim situacijama osjećaju beznadno.” More ne miruje zato što ga pokreću valovi. Kao što valovi vladaju morem, tako se mi pokrećemo kada prestanemo vjerovati da nam je sve suđeno. U procesu oslobađanja prvi je korak potreba za promjenama.

Opasnost je u čekanju i/ili nereagiranju na životne drame kroz koje prolazimo. Promjene trebamo započeti tako da se ne iscrpljujemo nebitnim stvarima, kao niti onim što ne možemo mijenjati.

Nije moguće mijenjati naše živote ukoliko krivnju i/ili odgovornost prebacujemo samo na druge. Ovo stanje Richard Denny opisuje u knjizi Motivirani za uspjeh navodeći intrigantnu priču o četvorici dominantnih tipova ljudi: Svatko, Netko, Bilotko i Nitko: “Trebalo je obaviti jedan važan posao i Svatko je mislio da će ga Netko obaviti. Bilotko je to mogao učiniti, a Nitko nije htio. Netko se zbog toga naljutio jer je to bio posao za Svakoga. Svatko je opet mislio da bi ga Bilotko mogao obaviti, no Nitko nije shvatio da ga Netko ne želi obaviti. Na kraju je Svatko krivio Nekoga jer Nitko nije učinio ono što je mogao napraviti Bilotko.”

Na svakom čovjeku je da se uključi u mijenjanje društvenih okolnosti

Ako stalno živimo sa strahovima i ako nas je rutina zarobila onda smo osuđeni na stagniranje. Zato se suočimo se sa strahovima, životnim problemima i krenimo drugim putem ili u radikalne promjene.. Mirenjem s postojećim društvenim devijacijama gubimo pravo na iskazivanje osobnih nezadovoljstava. Na svakom čovjeku je da se uključi u mijenjanje društvenih okolnosti. Oni koji se odluče samo za osobne promjene, neizravno priznaju da im je u društvenom životu sve (pred)određeno.

 

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.