Site icon narod.hr

5. svibnja 1912. Dragutin Novak – što povezuje prvog hrvatskog pilota i slavnog Penkalu?

Foto: https://www.krizevci.net

Genijalni konstruktor i izumitelj Slavoljub Penkala i prvi hrvatski pilot Dragutin Novak nerazdvojan je dvojac u pionirskim počecima razvoja hrvatskog zrakoplovstva motornim avionima. Oni su svojevrsna hrvatska braća Braća Wright.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

 

Dragutin Karlo Novak, rođen u središtu Zagreba u Ilici 19, poletio je, prvi u Hrvatskoj, avionom konstruktora Slavoljuba Penkale 22. lipnja 1910. godine s vojnog vježbališta u Črnomercu u Zagrebu. Kasnije se avion prilikom jednog Novakovog leta 20. listopada 1910. oštetio i Penkala je odustao od daljnjih istraživanja. Ipak, to je bio prvi let avionom na motorni pogon u Hrvatskoj i time Dragutin Novak postaje prvim hrvatskim pilotom u povijesti.

A na današnji dan 1912. Novak je doživio težak pad avionom na mitingu u Grazu od kojeg se dugo oporavljao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, koncem 1914. odlazi u I. svjetski rat i nakon kraćeg vojevanja u pješadiji (gdje biva odlikovan), prebacuju ga u avijaciju Austro-Ugarske monarhije. Za pilotske zasluge dobio je Zlatnu medalju za hrabrost, Srebrnu medalju prve klase, titulu Feldpilota i Križ s vijencem. Od 1916. nakon ranjavanja prilikom borbenog leta (kada je nakon eksplozije granate pored aviona, oglušio na lijevo uho), postavljen je za učitelja letenja u najznačajnijoj vojno-pilotskoj školi Monarhije u Bečkome Novome Mjestu. Ima pilotske dozvole vojnog i civilnog pilota.

Po završetku Prvog svjetskog rata odbio je ostati u Austrijskoj vojsci i vraća se u Veliki Raven obitelji: supruzi Anđeli r. Pongrac i tek rođenoj kćerki Nevenki, kasnije dobivaju i kćer Dešu. Prestaje trajno letjeti, a zrakoplovstvo novostvorene Jugoslavije uglavnom je odbijalo primiti iskusne i prokušane hrvatske časnike iz I. svjetskog rata.

Tako da se više nikada nije vinuo u zrak niti kao putnik. Seli se s obitelji u Križevce gdje kratko radi u paromlinu, vraća se zatim u Zagreb na Anatomski institut Medicinskog fakulteta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon 1918.godine, sustavno je narednih 60 godina prešućivan izniman doprinos Dragutina Novaka povijesti hrvatskoga zrakoplovstva.

Grad Križevci, u kojem je živio jedan dio života, odužio mu se postavom spomen-ploče na kući u kojoj je živio i radio, nazvavši susjedno šetalište imenom Dragutina Novaka te nazvavši njegovim imenom Aeroklub.

Grad Zagreb, u čijem se središtu rodio, ga je zaboravio, ali zato nije ljude kao Vladimir Ranogajec ili Ivo Lola Ribar koji sa Zagrebom imaju jako malo veze.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version