(FOTO) Ante Vranković o izložbi ‘Domotužje’ Damira Matijevića: ‘Običnim stvarima pristupa na neobičan način’

Foto: Damir Matijević

Jednom je netko kazao da postoje knjige u kojima su slike, ali i obratno, da postoje i slike u kojima su knjige – aludirajući time na složenost takvih slika, i na činjenicu da bi se o njima moglo mnogo govoriti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Fotografije Damira Matijevića, koje ovih dana – sve do 20. lipnja – možemo vidjeti u Galeriji Kraluš POU Sv. Ivan Zelina, spadaju u baš takve slike, o kojima bi se dalo dosta toga reći.

Ono što je na početku nužno pojasniti je da Matijević radi u mediju klasične, analogne fotografije, na profesionalnom filmu 6*6 cm, bez ikakve kompjuterske dorade, i to uglavnom u crno-bijeloj tehnici.

Kada sam u jednom velikom intervjuu sa Stephanom Lupinom pred 20 godina pitao autora o tome da njegova color fotografija kvalitativno ne doseže onu crno-bijelu, on mi je odgovorio da je to točno i da nikada neće ni doseći, jer to nikome nije ni uspjelo, zato što color fotografija previše podsjeća na glupu realnost u kojoj se svakodnevno nalazimo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Damir Matijević je to izgleda intuitivno znao, osjetio, i vjerojatno zato je izabrao medij crno-bijele fotografije.

Kada sam prvi put vidio njegove radove, pomislio sam da se Matijević nagledao foto časopisa iz zlatnog razdoblja umjetničke fotografije, od konca 1950-ih, do početka 1970-ih, no ispalo je zapravo, kako je on barem rekao u intervjuu na engleskom, objavljenom nedavno u jednom renomiranom međunarodnom časopisu za fotografiju, da je on intenzivno posjećivao muzeje fotografije i da je tu stvorio osnovu, koju, vidimo, konstantno kreativno nadograđuje.

Matijevićeve fotografije su, Prosut bi rekao, „kriške stvarnosti“, i to neobične kriške, jer Matijević običnim stvarima pristupa na neobičan način.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Matijević naime ne radi „po špranci“, nema predložak, tj. ne radi na silu, već naprosto izlazi na ulicu i čeka da fotografija pronađe njega.

Njegove fotografije uglavnom odaju jedno sjetno, meditativno raspoloženje, koje je posljedica njegove staloženosti i iščekivanja „zenovskog trenutka prosvjetljenja“ u kojem se sve likovne i misaone komponente fotografije spajaju u kompaktnu, savršenu cjelinu, koja se istodobno može čitati i kao figuracija, tj. priča, i kao apstrakcija tj. harmonija likovnih elemenata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.