Na koji način Hrvatski audiovizualni centar (HAVC) raspolaže s javnim novcem?

Foto: Fah

Kao i svi mi, ljudi od krvi i mesa, sa svojim slabostima i vrlina, tako i ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra, Hrvoje Hribar, ima svoje mane, svoje vrline i svoje favorite čijim se radom uvijek iznova oduševljava, problem je ipak u tome što HAVC raspolaže javnim novcem, dakle, novcem iz državne blagajne, novcem svih nas.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hribar uživa veliko povjerenje ministrice

Jedan od favorita Hrvoje Hribara, koji uživa veliko povjerenje ministrice kulture, Andree Zlatar Violić, svakako je kontroverzni pisac, kolumnist, novinar i scenarist, Ante Tomić, koji se specijalizirao kao sirovi provokator većeg dijela hrvatskih građana, o čemu, nažalost, čitamo posljednjih dana.

”Što više djece imate, razmjerno raste i vjerojatnost da ćete i vi i djeca glasati za HDZ. Vidio sam mnogo takvih. Upicanjeni nakon nedjeljne mise, dođu ti katolici sa svojih pet sinova i sedam kćeri na glasačko mjesto, a ja se gotovo onesvijestim od užasa. Negativni natalitet, kažete? Bože sveti, da! Da! Dajte ga još niže”, napisao je Ante Tomić u jednoj od svojih brojnih kolumni za Slobodnu Dalmaciju, a koju je, kao i uvijek, prenio Jutarnji list. Nažalost, ovakav eklatantni primjer govora mržnje u Hrvatskoj ne samo da se tolerira nego se na neki način i honorira.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za pisanje scenarija i razvoj projekta od 35.000 do 100.000 kuna

Spomenuli smo Hrvatski audiovizualni centar koji Tomiću za pisanje scenarija odobrava nemala sredstva, naime, izdvojimo kako je kontroverzni pisac dosad pisao scenarije koji su ”subvencionirani’ za filmove ”Što je muškarac bez brkova”(2005.), ”Karaula”(2006.), ” ”Neka ostane među nama” (2010.), ”Horvatovi”(2014.), da ne spominjemo TV serije.

tomic100tisuca

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pisanje scenarija nekima se doista isplati s obzirom da se iznos odobrenih sredstava za pisanje scenarija kreće u rasponu od 35.000 pa do čak 100.000 kuna. Tako je Tomić, zajedno s Rajkom Grlićem, za poticaj pisanja scenarija za dugometražni igrani film ”Ustav Republike Hrvatske” dobio 100.000 kuna.

Naravno, ne ide sav novac pojedincu. Konkretno to izgleda ovako: razlikuju se “razvoj scenarija” i “razvoj projekta”. Za razvoj scenarija bespovratno se dobiva 35.000 kuna. Na taj natječaj prijavljuje se samo scenarist, u ovom slučaju su 2 scenarista (Tomić i Grlić) i prvo bi trebalo provjeriti jesu li se oni ranije prijavili za razvoj scenarija, u tom slučaju 35.000 kuna se dijeli na obojicu. To je ono što eventualno ide Tomiću u džep. Dakle, prvo se prijavljuje za razvoj scenarija (gdje još nije uključena produkcija), a sljedeća faza je “razvoj projekta”, u kojem se može dobiti do 100.000 kuna. “Razvoj projekta” ide producentu koji je odgovoran za projekt, a u toj fazi se podrazumijeva da je scenarij već razvijen, odnosno kompletiran, odnosno izvrstan. To sve skupa znači da je Tomiću pripalo 17.000 kuna i “eventualno” nešto od ovih 100.000 kuna (što ovisi o producentu filma i o tome, dijeli li se novac na dva scenarista).

”Otok ljubavi” za 3.1 milijun kuna

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, malo će koga začuditi ovakva ”darežljivost” HAVC-a i Hrvoje Hribara s obzirom na činjenicu da su prije nekoliko godina dali izdašnu potporu kontroverznom filmu ”Otok ljubavi” jednako kontroverzne bosansko-hercegovačke redateljice Jasmile Žbanić, navodno se radilo o o gotovo maksimalnoj financijskoj potpori u iznosu od 3.1 milijun kuna. Obrazloženje za ovakvo po mnogima sramotno razbacivanje sredstvima kojih ionako nema dovoljno bilo je kako se radi o filmu koji je ”u interesu Hrvatske”. ”Određeni iznos sredstava uložen u produkciju filma povratno je uložen u hrvatsko gospodarstvo”, tvrdili su u HAVC-u.

Mediji su se posebno raspisali o redateljici Žbanić poslije nekih njenih spornih, pa i uvredljivih političkih izjava, prije 12-tak mjeseci. Godinu dana je prošlo, nažalost, unatoč ‘novcu uloženom u hrvatsko gospodarstvo” ono se još uvijek nije oporavilo, naprotiv. Riječ je, ukratko, o filmu u kojem se sedmogodišnje dijete na jadranskoj obali upoznaje s nekom vrstom ljudske seksualnosti i to na nimalo benigan način. Mnogi su zbog toga prosvjedovali, nažalost, bez rezultata.

”Marš kući”, a novac ne vraćam

Redateljica Jasmila Žbanić inače je poznata kao osoba koja je hrvatskom premijeru, Zoranu Milanoviću, koji je posjetio Mostar u jeku velikih prosvjeda koji su potresali jedan dio Bosne i Hercegovine, poručila ”marš kući”, nakon čega joj premijer nije ostao dužan te je odgovorio da su ”Hrvati financirali njen film koji će pogledati oko 100 ljudi.” Tako je nekako i bilo, unatoč besplatnoj reklami koju je film ”Otok ljubavi” dobio nije postigao zapaženiji uspjeh. Projekt Jasmile Žbanić prethodno je dobio dvostruku odbijenicu Fondacije za kinematografiju BiH, no, HAVC se ipak smilovao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Po principu političke podobnosti

Nažalost, jednako kao i Ministarstvo kulture tako i Hrvatski audiovizualni centar djeluje po principu političke i ideološke podobnosti, barem je takav opći dojam u javnosti, nije tajna da je Hrvoje Hribar ponovno izabran na mjesto ravnatelja HAVC-a uz direktnu potporu ministrice Andree Zlatar Violić (HNS). Sve dok politika, kultura i ideologija budu usko povezani teško možemo govoriti samo o kulturi, a onda i o pravim motivima trošenja novaca poreznih obveznika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.