Site icon narod.hr

Koje su istočne katoličke crkve i što o njima znamo?

Foto: fah

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na sprovodu pape Franje jednu od molitvi predvodila je i delegacija istočnih obreda Katoličke crkve na grčkom jeziku. Svećenici istočne katoličke ckrve odjećom se razilkuje od rimskog, a razlike postoje i u drugim segmentima.

Svi obredi: rimski, bizantski, armenski, koptski, etiopski, zapadno-sirski (antiohijski, maronitski malankarski) i istočno-sirski (kaldejski, malabarski) imaju iste dogme i sakramente iste pravne vrijednosti. Razlika među obredima pojavljuje se na razini naglaska, rekao je. Pojasnio je da svaka tradicija naglašava neki poseban aspekt koji drugi ne naglašavaju, ali ne isključuju. Primjerice, naglasak oko štovanja euharistije, na koji način to štovanje iskazati, pojasnio je o. Livio Marijan u predavanju povodom Dana Križevačke eparhije u siječnju ove godine, izvijestio je Ured za medije Križevačke eparhije.

>Znate li kako se grkokatolici pripremaju za Božić?

Razlike zapadnih i istočnih obreda

Nadalje je govorio o razlici zapadnih i istočnih obreda.

„Istočni obredi imaju svoju vlastitu tradiciju. Imaju svoje vlastite blagdane, postove, svece. Štuje se Majka Božja bez krunice ili sveci bez devetnica, trodnevnica. Čast euharistiji iskazuje se bez sakramenata i procesije, održava korizma bez križnog puta i naglaska na muku Kristovu, rekao je o. Marijan.

Kršćanstvo i Crkva istovremeno su se razvijali na domaćoj židovskoj, siro-aramejskoj kulturi pa onda u grčkoj, latinskoj, armenskoj, koptskoj, etiopskoj te su sve one utjecale jedna na drugu tamo gdje se dodiruju. I to su danas baze svih obreda. Veći dio istočnih obreda usko su vezani za neki narod i kulturu“, dodao je o. Marijan.

>Napad u Australiji: Što znamo o drevnoj Asirskoj Crkvi koja u liturgiji koristi Isusov jezik?

Često u povijesti kršćani nisu uspjeli razumjeti paradoks da jedino kroz mnoštvo partikularizama i bogatstvo različitosti Crkva može ispuniti svoju sveopćost – univerzalnost – na najpotpuniji način, dodao je predavač. Postoji, naime, kod ljudi neka potreba da idu linijom manjeg otpora, da lakše shvaćaju i prihvaćaju nešto što je jednostavno, nego kad je nešto složenije, istaknuo je.

Što su unije?

Unije – povratak u zajedništvo Katoličke Crkve skupina istočnih kršćana – su imale, kao i sve pod nebom, i dobru i lošu stranu, dodao je predavač.

>Susret izbjeglica iz Ukrajine sa šireg zagrebačkog područja: ‘Svi smo jedna velika obitelj gdje se brinemo jedni za druge’

„Unije nisu uvijek bile motivirane čisto vjerskim ili crkvenim, već nekad i političkim motivima, nekad i čisto oportunističkim motivima klera na terenu. Na Bliskom Istoku su unije s jedne strane razbile ionako oslabljene i brojčano smanjene istočne Crkve na dva dijela, ali su s druge strane one zajednice koje su ušle u uniju uživale potporu, pomoć i zaštitu zapada i moćne Katoličke Crkve što nije mala stvar kad se nalaziš pod osmanlijskom vlašću. Tako su te crkve i danas razvijenije, a neke i brojnije, od matične crkve iz kojih su se unijom izdvojile“, pojasnio je.

Promjene u 20. st.

„Istočnim katoličkim Crkvama nije uvijek bilo lako unutar Katoličke Crkve kao manjinama i gotovo marginalnim skupinama. Premda su rimski pape uvijek vjerno držali do svojih obveza da štite i brane istočne katoličke Crkve i obrede, i uvijek ih podupirali, isticali njihovu ravnopravnost i vrijednost, ipak je crkveno pravo Katoličke Crkve bilo takvo da su istočni obredi bili podređeni i u podređenom položaju od većinskog rimskog obreda. Recimo nije se moglo prijeći na istočni obred, ali se moglo iz istočnoga prijeći na rimski“, rekao je o. Marijan.

>Sveti Jozafat: Grkokatolički biskup i mučenik i zaštitnik Ukrajine

Sve se promijenilo u 20. st., pojasnio je predavač, osobito nakon Drugog vatikanskog koncila, kada je Rimska Crkva potpuno promijenila svoj odnos prema kršćanskom istoku i istočnoj kršćanskoj baštini. „Sada su u Katoličkoj Crkvi svi obredi i sve Crkve izjednačene, štoviše daje se posebna čast i ističe velika vrijednost istočnih obreda za cijelu Crkvu. Pape odreda, od Pavla VI., preko Ivana Pavla II., Benedikta XVI. do pape Franje nebrojeno su puta isticali kako i rimska Crkva treba učiti i nadahnjivati se na ikonografskoj, liturgijskoj i duhovnoj baštini istočnih crkava. Istočne su katoličke Crkve dobile i svoje vlastito kanonsko pravo i kongregaciju odnosno dikasterij koji im služi za rješavanje njihovih poteškoća“ istaknuo je predavač.

Crkva je uvijek jedna

„Dakle, unija – onako kako su nekad nastajale – danas nije prihvatljivi način odnosa među Crkvama, i to se više ne smije raditi, ali crkvene zajednice koje su tako nastale u povijesti (dakle istočni katolici) imaju pravo postojati, oni su jednostavno realnost, i treba doći do pomirbe i međusobnih prihvatljivih oblika koegzistencije između njih i staroistočnih odnosno pravoslavnih Crkava iz kojih su nastale. Dakle, sve crkve imaju pravo na postojanje i vršenje svoje misije. Za katolika, bilo istočnog, bilo zapadnog, postojanje obreda koji su različiti od njegova vlastitog, trajno je svjedočanstvo istinske naravi njegove Crkve. Znamo iz katekizma da je ‘katolicitet’ jedan od bitnih oznaka Crkve“, pojasnio je o. Marijan.

„Crkva uvijek ostaje jedna, sveta, katolička i apostolska Crkva Kristova bez obzira na veću ili manju savršenost sveopćosti njene kulturne forme. Ali s time se ne možemo zadovoljiti. Ne možemo biti ravnodušni prema drugim tradicijama u Crkvi a da time ne umanjimo puninu našeg katoličkog života. Naprotiv, naš bi odnos prema drugačijim načinima izražavanja katoličke vjere, pa i onima koji se još nisu ni rodili, trebao biti pozitivan. Crkva, naime, treba različite oblike da bi savršeno izrazila svoju unutarnju bit.

Dokle god Crkva ne bude u stanju izraziti svoje opće poslanje na kineski, afrički ili skandinavski način, ta će potreba ostati nezadovoljena. Zato se baš mi istočni katolici ne bi smjeli čuditi ili buniti kada nastaje, npr. afrički obred u Zairu. Jer tako su obredi i obredne tradicije, pa i naša nastajali. Multi-obrednost u Crkvi je prastara, izvorna kršćanska, otačka i crkvena tradicija i kao takva autentično i katolička i pravoslavna“, zaključio je o. Marijan, izvijestio je Ured za medije Križevačke eparhije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version