Autorska predstava redatelja Olivera Frljića “Naše nasilje i vaše nasilje” nakon niza nastupa na europskim kazališnim festivalima premijerno je izvedena u utorak na sceni Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku u Rijeci.
Redatelja Olivera Frljića nije bilo na predstavi, niti na tribini priređenoj nakon predstave, a službeno obrazloženje je da nije mogao doći zbog akutnog gihta. Dramaturg predstave Marin Blažević ali i obnašatelj dužnosti intendanta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, stoga je kazao da ne može odgovarati na sva pitanja vezana uz predstavu, s obzirom na to da je to Frljićev autorski projekt i nisu zajedno odlučivali o svim njenim elementima.
Istaknuo je da je njegovo mišljenje da se trebalo odustati od te predstave u jednom trenutku, ali ne zato što prikazuje ili se bavi nečim što se ne bi smjelo prikazivati nego zato što je, po njemu trebala biti dosljednija sebi svojom odlučnošću i radikalnošću. “Vrijednost predstave je više u hrabrosti i beskompromisnosti izvođača te njihovom utjelovljenju problema nego u tome o čemu predstava govori”, rekao je Blažević.
Na pitanje iz publike zbog čega se odlučilo koristiti zastave koje nisu hrvatske službene državne, dok je u svim zemljama u kojima se predstava igrala prije tako bilo, te je li to rezultat prijetnji tužbama, nije dat jednoznačan odgovor.
Glumica Mišković je pročitala tekst objašnjenja koji joj je poslao Frljić, a u kojem on navodi da je tom odlukom htio doskočiti mogućim prijavama, ujedno se referirajući na to da je u Hrvatskoj od devedesetih godina provođena fašizacija zemlje. Glumci su potvrdili da je tijekom dana bilo polemike oko toga koju zastavu koristiti, a Blažević je naveo da je hrvatska državna zastava kao jak simbol već dovoljno korištena u riječkome HNK.
U utorak su na konferenciji za novinstvo u Rijeci predstavnici nekoliko pravaških političkih stranaka i Udruge hrvatskih dragovoljaca Domovinskog rata iz Rijeke zatražili da se predstava skine s repertoara riječkoga HNK, uz obrazloženje da vrijeđa vjerske osjećaje i kršćana i muslimana te da se zastava RH izlaže ruglu i time krše zakonske odredbe. Zbog tih razloga je podnijeta kaznena prijava u Poljskoj nakon izvedbe predstave, a na festivalu MESS u Sarajevu je zbog prijetnji organizatorima, najprije odlučeno da se igra samo pred stručnim žirijem, ali je publika ipak puštena nakon inzistiranja samih gledatelja.
Podsjećamo, direkcija sarajevskog kazališnog festivala MESS u listopadu je odlučila da predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” u režiji Olivera Frljića bude izvedena bez prisustva publike, a ta je odluka obrazložena sigurnosnim razlozima kao i javnim pritiscima. Zbog prijetnji organizatorima, najprije odlučeno da se igra samo pred stručnim žirijem, ali je publika ipak puštena nakon inzistiranja samih gledatelja.
Frljićeva predstava puna vrijeđanja – “Naše nasilje i vaše nasilje” u Sarajevu ipak bez publike!
Pročitajte što je kardinal Vinko Puljić tražio zbog Frljićeve predstave prepune vrijeđanja!
“Bosanski kazališni redatelj Oliver Frljić provocira obrazovano građanstvo”, pisali su pak njemački kritičari. U svibnju je provocirao u Beču, a u Berlinu početkom listopada, u okviru festivala posvećenom 100. obljetnici rođenja Petera Weissa i njegove Estetike otpora u HAU.
Već u svibnju Frljićeva predstava u Beču pobrinula se za mali skandal, zatim je zbog kazališne predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” u kojem je vrijeđano vjersko i nacionalno dostojanstvo građana podignuta kaznena prijava u Poljskoj. Tužbu je podnijelo nekoliko gradskih vijećnika nakon što je njihova kolegica gledala predstavu i prenijela što je vidjela u Frljićevoj predstavi.
Oliver Frljić sramoti Hrvatsku – kazneno prijavljen u Poljskoj!
Frljić u predstavi kao predložak rabi trilogiju Petera Weissa “Estetika otpora” pokazujući radničku klasu pod fašizmom, čime navodno prikazuje aktualnu situaciju u Europi, posebno ukazujući na imigrante.
Rezultat toga je “Naše nasilje i vaše nasilje”, a inače ga nije puno briga za Petera Weissa i njegovo djelo. Frljić ima pregledan pogled na svijet, a taj kratko glasi: “Kapitalizam = fašizam = rat = kriv za sve loše na svijetu”, ističe njemački kazališni kritičar Sascha Krieger.
“Zapad”, to smo naravno mi, koji sjedimo u kazalištu, dok negdje drugdje padaju bombe; mi koji uživamo u kulturi, koja se temelji na tome da se naše blagostanje iznuđuje s drugog mjesta, tamo gdje se trpe muke.
“Naše nasilje i vaše nasilje” redosljed je proračunatih pseudoprovokacija i klišeiziriranih slika nasilja za koje Frljić tvrdi da ih razotkriva, međutim stalno ih rabi za ilustraciju svoje teze o lošoj strani kapitalizma i generalnoj krivnji “Zapada”.
“Predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” licemjerno je, plitko i ogromno nereflektirajuće djelo koje s Peterom Weissom gotovo nema ništa zajedničkoga. Tamo gdje Weiss otkriva i analizira, kod Olivera Frljića ostaje jednostavna propaganda, plitke parole uz crno-bijeli prikaz bez međutonova, tako da je i najotvoreniji gledatelj kad tad primoran prebaciti mozak na stand-by”, piše kritičar.
Mozak u ovih, skoro 75 minuta – a to je jedino pozitivno – nije potreban, zaključuje Sascha Krieger svoju kritiku.
Scenama koje je dio europske kazališne publike imao prilike vidjeti, od prizora gole žena s hidžabom na glavi koja u jednom trenutku iz svojega spolnog organa vadi nacionalnu zastavu, zida od kanistara goriva koji se urušava, glumaca u narančastim kombinezonima, plješću samo ljubitelji hardcorea. Nakon scene u kojoj žena vadi neku od nacionalnih zastava (ovisno u kojoj državi predstava igra) iz vagine, nedugo nakon toga glumac koji predstavlja Isusa Krista silazi s križa (napravljenog od plastičnih posuda) i siluje tu muslimanku.
Nažalost, Frljićeva sramota dijelom je sramota i cijele Hrvatske jer poljski, ali i većina njemačkih medija vežu Frljića uz našu zemlju.
“Gledajući tu predstavu osjetila sam se uvrijeđena: kao vjernica, Poljakinja i Europljanka. Bilo je potrebno reagirati,” rekla je gradska vijećnica Grażyna Szabelska za javnu radijsku postaju Polskie Radio. U predstavi rađenoj prema motivima romana njemačkog autora Petera Weissa Frljić je u svom dobro poznatom stilu režirao scene koje svojim sadržajem, obrazlažu gradski vijećnici, potpadaju pod kazneno djelo.
Sve to, navode gradski vijećnici, predstavlja kršenje kaznenog zakona koji to jasno definira u točki 137. (vrijeđanje nacionalnih simbola), kao i točki 196. (povreda vjerskih osjećaja). Za navedena djela predviđene su novčane kazne, kao i kazna zatvora.
Kritičar Von Norbert Mayer iz Die Pressea bio je daleko “najokrutniji”. Frljićevu predstavu okarakterizirao je kao cinizam bez ikakve mjere i smisla, prozvao je jednostavnom i sirovom, te je napisao da djeluje amaterski i dosadno dok pokušava šokirati gledatelje.
Mayer napominje da je riječ o “općem napadu na sve”, te da je riječ o “iritantnom kazališnom djelu koje traje predugih 75 minuta, s neugodnim vonjem školskog kabarea”.
“Samo su ljubitelji hardcorea pljeskali”, zaključuje kritičar na kraju teksta.
Predstava je nastala u međunarodnoj koprodukciji HNK Ivana pl. Zajca, HAU Hebbel am Ufer iz Njemačke, Wiener Festwochen iz Austrije, Slovenskog mladinskog gledališča iz Slovenije, Kunstfest Weimar iz Njemačke, Zurcher Theater Spektakel iz Švicarske i Internacionalnog teatarskog festivala MESS iz BiH.
Dramaturg je Marin Blažević a glume glumci riječkoga HNK i Slovenskog mladinskog gledališča Nika Mišković, Dean Krivačić, Jerko Marčić, Barbara Babačić, Daša Doberšek, Uroš Kaurin, Drago Potočnjak, Matej Recer i Blaž Šef. Scenograf je Igor Pauška, kostimografkinja Sandra Dekanić, a oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasa