U sklopu prezentacije Donacije arhiva i knjižnice Ivana Picelja i izložbe “Merci Picelj: Iz Arhiva i knjižnice Ivana Picelja”, danas se u Arhivu Tošo Dabac otvara izložba dokumentarnih fotografija iz arhiva koji svjedoče o zanimljivoj zagrebačkoj kulturnoj sceni pedesetih i šezdesetih godina.
Izložba, potaknuta velikom donacijom umjetnikove kćeri Anje Picelj-Kosak prije dvije godine, donosi tridesetak fotografija kojima je Tošo Dabac zabilježio važne trenutke u umjetničkoj karijeri tog istaknutog slikara, dizajnera i grafičara, od snimki s postavljanja ili otvorenja njegovih izložbi do portreta s radovima.
Bilo je to vrijeme kada se nekadašnja Galerija suvremene umjetnosti, današnji Muzej suvremene umjetnosti, profilirala kao važno kulturno središte u europskim razmjerima, a Dabčev fotoatelijer u Ilici 17 mjesto na kojemu su se okupljale kreativne osobnosti različitih profila.
Tamo su se sastajali zagrebački umjetnici i intelektualcij okupljeni oko grupe EXAT51, Muzičkog bijenala, Novih tendencija koji su, osim poslovnim angažmanima, bili vezani prijateljstvima. Redoviti gosti bili su, među ostalima, Ivan Picelj, Božo Bek, Radoslav Putar, Boško Petrović, Nenad Gattin, Vera Horvat-Pintarić, Ivan Vitić, Mihailo Arsovski, a trenutke njihova druženja Dabac je bilježio svojim fotoaparatom.
Suradnja Dabca i Picelja počela je pedesetih godina kada je proslavljeni zagrebački fotograf, uz ostale umjetnine Galerije suvremene umjetnosti, snimao Piceljeva djela te ih arhivirao u tzv. tekicama, u kojima je popisivao negative i probna uvećanja.
Po riječima kustosice izložbe Marine Benažić, isprva su ti zapisi bili naslovljeni formalno, samo imenom i prezimenom, a kasnije dobivaju prisniju notu ili su nazvani prema motivima radova. Suradnja dvojice umjetnika počela je pedesetih godina prošlog stoljeća, trajala bi i danas da su oba umjetnika s nama, a Picelj je s tim atelierom Dabac nastavio surađivati i nakon Dabčeve smrti 1970., ustvrdila je u najavi izložbe.
Upravo na inicijativu Petra Dabca, Ivana Picelja i nekolicine ljubitelja fotografije početkom osamdesetih tamo je osnovana galerija, u kojoj se kasnije priredilo više od četrdeset izložbi i radionica domaćih i međunarodnih umjetnika fotografije, a Ivan Picelj (1924.-2011.) je zaslužan i za preimenovanje tadašnjeg atelijera u Arhiv Tošo Dabac. Među ostalim, on je 1992. vizualno oblikovao Dabčevu retrospektivu u Parizu.
Izložba u Arhivu Tošo Dabac bit će otvorena do 2. veljače iduće godine.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod/h
Photo: msu