U potpunosti podržavam referendum o promjeni izbornog sustava iz dva osnovna razloga.
Prvo, predložene izmjene, koje su očito dobro promišljene i izbalansirane, omogućit će veću demokratizaciju i pravedniju zastupljenost birača. Dokida se diskriminacija hrvatskih državljana s prebivalištem izvan Hrvatske uvođenjem dopisnog glasovanja, koje je danas tehnički vrlo jednostavno izvedivo i prakticira se u brojnim europskim zemljama. Izborni sustav uz ove izmjene postaje pravedniji jer se smanjuje nerazmjer između izbornih jedinica, a time i broja ljudi koji delegiraju saborskog zastupnika. Značajno se smanjuje i broj „propalih“ glasova koji se u izračunu mandata pripisuju drugim strankama, što je do sada dovodilo do apsurda da je čak četvrtina birača glasovala, a nije dobila predstavnika u Saboru, tj. glas im je pripisan strankama za koje uopće nisu glasovali.
Drugi, još važniji razlog zašto podržavam referendum tiče se uvođenja djelomičnog preferencijalnog glasovanja, što predstavlja novost za koju se nadam da će preokrenuti dosadašnju logiku po kojoj su funkcionirale naše stranke. A strukturirane su, nažalost, uglavnom kao male komunističke partije, u kojima se, zahvaljujući dosadašnjim izbornim pravilima, prije svega poticala i honorirala bespogovorna poslušnost šefu stranke ili onima koji kroje izborne liste. Takav sustav poticao je poslušne i bezlične podizače ruke i dobili smo ono što imamo danas, pun Sabor, a nažalost i Vladu, ljudi bez imena i prezimena, karijere izvan stranačke, bez osobne težine, prepoznatljivosti u javnosti, odgovornosti prema biračima, cijelu paletu pukih stranačkih aparatčika i poslušnika.
Nakon što se uvede preferencijalno glasovanje stranačka vodstva bit će prisiljena tražiti i promicati kvalitetnije, biračima prepoznatljive kandidate. U takvom sustavu nositelj liste može biti preskočen od onoga na dnu, ako više ljudi zaokruži njegovo ime i prezime. Istina, lista se može u potpunosti napuniti poslušnicima, ali ako birači imaju na drugim listama kvalitetan izbor kojeg će zaokružiti preferencijalno, oni više neće pristajati nevoljko zaokruživati kao manje zlo listu na kojoj im se ne sviđa nijedan kandidat.
Odnos izbornog praga od tri posto i potrebnog broja potpisa za kandidaturu (tri tisuće) dobro je izbalansiran, i smatram da će spriječiti marginalce da zagušuju politički prostor i izbornu kampanju, a opet igru neće svesti samo na najveće stranke.
Posebno mi se sviđa izmjena prema kojoj više neće biti dopuštene zajedničke kandidacijske liste dviju ili više stranaka. U situaciji poput današnje gdje stranka koja realno ima postotak-dva potpore javnosti drma državom i kontrolira gotovo pola javnog novca, samo zato jer je većem koalicijskom partneru bila potrebna kao jezičac na vagi, nije teško podržati takvu promjenu. Bez patetike, mogu reći da je ovaj referendum, dugoročno gledano, najvažnija stvar za Hrvatsku od 1995.