Site icon narod.hr

19. lipnja 1623. rođen Blaise Pascal – matematički genij čiji je život bio posvećen Bogu

Na današnji dan rođen je 1623. u Clermontu (Francuska) Blaise Pascal, jedan od najvećih znanstvenika i najgenijalnijih ljudskih umova svih vremena. Istovremeno, čak i više nego genijalni znanstvenik Pascal je bio predani kršćanin i uzor vjere svih generacija katolika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Blaise je bio treće dijete Etiennea Pascala i njegov jedini sin. Blaise je u dobi od 12 godina počeo samostalno proučavati geometriju. Otkrio je da zbroj kutova u trokutu iznosi dva prava kuta. Kada je njegov otac doznao za sinovo otkriće, dopustio mu je da proučava Euklidovu geometriju. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sa 16 godina mladi je Pascal predstavio nekoliko svojih poučaka o projektivnoj geometriji na Mersennovom sastanku u lipnju 1639. U veljači 1640. godine Pascal objavio svoj prvi rad o čunjosječnicama, u kome je prikazao svoj poučak o šesterokutu – tzv. Pascalov poučak.

Ponukan očevom smrću, Blaise piše jednoj od svojih sestara pismo u kojemu duboko kršćanski promišlja o smrti. Te meditacije bile su osnova za njegovo kasnije nastalo filozofsko djelo Misli.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako Pascal nije bio prvi koji je proučavao tzv. Pascalov trokut, njegov rad Rasprava o aritmetičkom trokutu bio je najvažniji na tome području. Osim Wallisovog, Pascalov rad na binomnim koeficijentima doveo je Newtona do otkrića općeg binomnog poučka za razlomke i negativne potencije.

U dopisivanju s Fermatom Pascal je postavio osnovu za teoriju vjerojatnosti. Oni su razmatrali problem kocke, koji glasi: koliko puta moramo baciti par kocaka prije nego možemo očekivati par šestica. 

U to vrijeme, u dobi od tridesetak godina kao mlad čovjek okreće se kršćanstvu i Kristu, te ne sumnja u mogućnost spoznaje, pobija skepticizam i vjeruje u snagu logike srca i žive vjere. Matematička je metoda, smatra Pascal, sredstvo kojim se mogu razumski shvatiti kategorije prostora, vremena, kretanja itd., ali ona ne daje rješenja temeljnih životnih pitanja i sigurnu intuitivnu spoznaju koja se postiže samo neposrednim čuvstvenim odnosom. U nizu svojih djela, Pascal naglašava kako tek s osjećajima nestaju granice između sumnje i sigurnosti, koje muče racionalnog čovjeka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Moj Bog je Bog Abrahamov, Izakov i Jakovljev – Bog živih, a ne mrtvih!“

Otkada ga je zahvatila vatra uskrslog Krista i plamen vjere u živoga Boga, Pascal nije prestajao o tome danonoćno razmišljati. Cijelu svoju dušu posvetio je razmišljanjima o tajnama kršćanskih istina. Duboko i čvrsto je vjerovao u Boga koji je blizak čovjeku i sav se posvetio tome da to objavi cijelom svijetu. Dubina kršćanskih misli i predanja Bogu prožimala je njegov genijalni um. Bio je uvjeren u da je Bog živ, i stalno je to naglašavao. Krista je smatrao spasiteljem i krajnjom svrhom života, te je izgarao u ljubavi prema Bogu i ljudima.

Zbog toga je ove riječi iz gornjeg podnaslova upisao na svojoj pergameni i utkao u postavu svog odijela. Ondje je pisalo: “Bog Abrahamov, Bog Izakov, Bog Jakovljev, ne Bog filozofa i učenih, nego Bog Isusa Krista, Boga moga i Boga vašega. On se nalazi samo na putovima koji su označeni u Evanđelju.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

On je tu pergamenu šivao i prešivao kako je mijenjao svoje odijelo, od dana svog obraćenja, u 31. godini života do svoje smrti.

„Poznavanje Boga bez poznavanja svoje [bijede] stvara oholost; poznavanje svoje [bijede] bez poznavanja Boga stvara očajanje. Poznavanje Isusa [Krista] čini sredinu, jer u njemu nalazimo i Boga i svoju [bijedu]“, govorio je veliki znanstvenik.

Dodatak:

Pascalov citat iz razmišljanja „O opkladi o postojanju Boga“

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bog postoji ili ne postoji. Ali kojoj strani da se privolimo? Razum tu ništa ne može da odluči: jedan beskonačan kaos nas razdvaja. Tamo gdje je kraj tom beskonačnom odstojanju, odigrava se jedna igra gdje će pasti glava ili pismo. U što ćete vi da se kladite? Po razumu, ne možete reći ni jedno ni drugo; po razumu, ne možete poreći nijedno od to dvoje.

… „pravilno je ne kladiti se“ (govori onaj s kojim je Pascal u zamišljenom dijalogu, a on sâm mu odgovara), … ali kladiti se mora; nije to pitanje volje: u kolu ste (jer ste se „navezli“, morate se odlučiti jeste li kršćanin ili nevjernik, komentar u fusnoti). Pa što ćete izabrati?… Imate dvije stvari da izgubite: istinito i dobro; i dvij] stvari da založite: svoj razum i svoju volju, svoje saznanje i svoje blaženstvo; a vaša priroda može izbjeći dvije stvari: zabludu i bijedu. Svoj razum nimalo više ne vrijeđate birajući jedno ili drugo, jer neminovno treba izabrati. Tako smo jednu točku raspravili. Ali vaše blaženstvo? Stavimo na vagu dobitak i gubitak… procijenimo ta dva slučaja: ako dobijete, vi dobivate sve; ako izgubite, ne gubite ništa.
Kladite se, dakle, bez kolebanja, da Bog postoji…

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version