Na prošlotjednom znanstvenom skupu članova američke Pedijatrijske akademske udruge u New Yorku iznesen je podatak po kojemu čitanje knjiga naglas bebama već od navršenih šest mjeseci potiče jezične vještine i bogatstvo rječnika u najranijem djetinjstvu te im znatno koristi pri polasku u osnovnu školu.
Iako vam se može činiti da vas dijete ne razumije, znanstvenici tvrde suprotno. Njihova reakcija poput “gugutanja”, pokušaja “razgovora”, mahanja ručicama ili pokušaja hvatanja knjige pokazuje da je beba sretna, no to nije jedina korist od čitanja u najranijioj dobi, piše Independent.
Saznanje pedijatara temelji se na provedenom istraživanju, a znanstvenici koji su predstavili rezultate kažu da su vodili evidenciju o više od 250 parova majki i njihovih beba tijekom četveroipolgodišnjeg razdoblja, prateći u kojoj mjeri djeca razumiju smisao riječi, kao i razinu njihove pismenosti te vještinu čitanja.
Usporedili su rezultate s brojem pročitanih knjiga, tjednim brojem dana što ih je majka provela čitajući svojoj bebi te poveli računa o kvaliteti zajedničkog ‘čitanja’ slikovnica ili knjiga majke i djeteta.
Ustanovili su da kvaliteta i kvantiteta čitanja u najranijem djetinjstvu pridonosi znatnom bogaćenju vokabulara do četvrte godine djetetova života.
Tvrde da su djeca kojoj su roditelji čitali već od šestog mjeseca života u kasnijem djetinjstvu pokazali bolju vještinu čitanja, ali i pisanja.
Ustanovili su da do bebina prvog rođendana beba uspijeva naučiti sve temeljne govorne obrasce potrebne pri učenju materinskog jezika. Što im je više priča majka pročitala naglas, dijete je bilo izloženo većem broju riječi te ih je i samo počelo koristiti prije druge djece koja nisu imala priliku slušati dječje priče.
Znanstvenici podsjećaju da slušanje riječi i rečenica gradi mrežu riječi u bebinu mozgu, pa djeca od dvije godine imaju veći vokabular ako im se čitalo naglas od najranije dobi, nego njihovi vršnjaci koji tome nisu bili izloženi.
Sasvim mala beba čuje brojne nove izraze dok joj čitate naglas priču, a pritom osjeća majčine emocije i upija njezinu ekspresiju, što kod djeteta potiče društvenost i emocionalni razvoj. Istodobno će pokušati oponašati zvukove koje čuje, prepoznavati crteže koje joj majka pokaže i učiti riječi.
Čitanje naglas bebu će naučiti nešto o komunikaciji općenito, upoznati je s konceptom priče, brojki, slova, boja i oblika na zabavan način, izgraditi sposobnost slušanja, pamćenja i govora te dati bebi informacije o svijetu koji je okružuje.
“Rezultati istraživanja su zanimljivi jer upućuju na to da je čitanje sasvim maloj djeci vrlo korisno i ima dugoročan učinak na djetetovo izražavanje, pismenost i potrebu za čitanjem”, kazala je voditeljica studije i profesorica na pedijatrijskom odjelu Medicinskog fakulteta Sveučilišta u New Yorku, dr. Carolyn Cates.
Istaknula je da “ono što sasvim malo dijete usvoji dok mu čitate još kao bebi ima snažan učinak i četiri godine kasnije, kada na Zapadu djeca kreću u prvi razred osnovne škole”.
Tekst se nastavlja ispod oglasa