Ponedjeljak, 27 siječnja, 2025
16.1 C
Zagreb
Pratite nas:

Znate li što je acedija ili popodnevni demon?

Podijeli

Papa Franjo nastavio je na redovnoj općoj audijenciji srijedom 14. veljače niz kateheza na temu “Mane i vrline”. Osma kateheza bila je posvećena acediji, odnosno lijenosti. Acedija je stanje kad osoba u duhovnom smislu, zbog udobnosti i pretjeranog sebeljublja, ne poduzima ništa za unaprjeđenje svog duhovnog života. Acedija se ubraja među teške grijehe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Katehezu pape Franje prenosimo u cijelosti:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Među svim glavnim grešnim manama postoji jedna koja često prolazi nezapaženo, možda zbog svog naziva koji je mnogima teško razumljiv: govorim o acediji. Zato jer se u popisu grešnih mana pojam „acedija“ često zamjenjuje drugim mnogo češće korištenim pojmom, a to je lijenost. Zapravo, lijenost je više posljedica nego uzrok. Kad je neka osoba besposlena, indolentna, bezvoljna, kažemo da je lijena. Ali, kao što uči mudrost drevnih pustinjskih otaca, često je korijen te lijenosti acedija, što doslovno na grčkom znači „nebriga“.

To je vrlo opasna napast s kojom nema šale. Tko postane njenom žrtvom, nekako kao da ga shrva želja za smrću. Osjeća odbojnost prema svemu. Odnos s Bogom postaje mu dosadan. Čak i najsvetiji spisi, koji su mu nekoć grijali dušu, sad mu se čine potpuno beskorisnima. Čovjek počinje osjećati žal za prošlim vremenom i mladošću koja je nepovratno prošla.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Papa Franjo čestitao biskupu Košiću 25. obljetnicu biskupstva

Acedija je „podnevni demon“

Acediju se naziva „podnevnim demonom“. Obuzme nas usred dana, u jeku svakodnevnih obaveza i poslova, a sati pred nama izgledaju monotoni, nemogući za preživjeti. U poznatom opisu monah Evagrije predstavlja tu napast. „Pogled čovjeka koji pati od acedije stalno je uprt u prozor, a u svom umu on mašta o posjetiteljima.

Kad čita, često zijeva i lako ga svlada san, trlja oči, krši ruke i, kad digne oči od knjige, gleda u zid. Zatim se ponovno vraća knjizi i još malo čita. Napokon, nakon što mu glava klone, podmetne knjigu pod nju i zaspi laganim snom, dok ga glad ne probudi i ne natjera da zadovolji svoje potrebe“. U zaključku, „lijen čovjek ne izvršava hitro i spremno Božje djelo“.

Zlo depresije

Suvremeni čitatelji u tim opisima naziru nešto što jako podsjeća na zlo depresije, bilo s psihološkog, bilo s filozofskoga gledišta. Naime, za onoga koji je obuzet acedijom, život gubi smisao, molitva postaje dosadna, svaka bitka se čini besmislenom. Ako smo u mladosti i gajili strasti, sad nam se one čine besmislenima, snovima koji nas nisu usrećili. Tako se prepuštamo mrtvilu, pa rastresenosti. Ne misliti ni na što pojavljuje se kao jedini izlaz: htjeli bismo otupjeti, imati potpuno prazan um… To je pomalo kao uranjeno umiranje i to je baš ružno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U vezi s tom grešnom manom, za koju shvaćamo da je vrlo opasna, duhovni učitelji pružaju različite lijekove. Želim istaknuti ono što mi se čini najvažnijim i što bih nazvao strpljivošću vjere. Premda kad ga ošine bič acedije čovjek želi biti „negdje drugdje“, pobjeći od stvarnosti. Treba, naprotiv, smoći hrabrosti ostati i prihvatiti svoj „ovdje i sada“, svoju situaciju kakva ona jest, Božju prisutnost.

Zloduh acedije te želi uvjeriti da ništa nema smisla

Monasi kažu da je za njih najbolja učiteljica života njihova izba. Zato što je to mjesto koje ti konkretno i svakodnevno govori o tvojoj ljubavnoj priči s Gospodinom. Zloduh acedije želi uništiti upravo tu jednostavnu radost toga „ovdje i sad“, tu zahvalnu zadivljenost stvarnošću.

Želi te uvjeriti da je sve uzalud, da ništa nema smisla, da se ne vrijedi brinuti ni za što i ni za koga. U životu susrećemo ljude koji „boluju od acidije“, ljude za koje kažemo: „Ovaj je baš dosadan!“ i ne volimo biti s njima. Ljude koji također imaju stav dosade koji šire oko sebe. To je acedija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Papa pozvao na zabranu surogatstva: Zapad nastavlja s kulturom smrti

Borba protiv acedije je presudna bitka, koju se mora dobiti pod svaku cijenu

Koliki su samo, postavši žrtvama acedije, nošeni nemirom bez lica i imena, bezumno napustili put dobra kojim su krenuli! Borba protiv acedije je presudna bitka, koju se mora dobiti pod svaku cijenu. I to je bitka koje nisu bili pošteđeni ni sveci, jer u mnogim njihovim dnevnicima ima tekstova u kojima su zabilježeni užasni trenuci, prave i istinske noći vjere, gdje je sve izgledalo mračno. Ti nas sveci i svetice uče da kroz noć hodamo u strpljivosti, prihvaćajući siromaštvo vjere. Preporučivali su da se, kad nas pritisne acedija, treba manje zalagati, postavljati ciljeve koji su lakše dostižni. Ali se istodobno oduprijeti, ustrajati nalazeći oslonac u Isusu koji nas nikada ne napušta u kušnji i napasti, prenosi IKA.

Vjera, mučena kušnjom acedije, ne gubi na vrijednosti. Štoviše, to je prava vjera, čisto ljudska vjera, koja unatoč svemu, unatoč tami koja je zasljepljuje, ipak ponizno vjeruje. To je ta vjera koja ostaje u srcu, kao što žeravica tinja ispod pepela. Ostaje trajno. I ako netko od nas padne u taj porok ili u napast acedije, neka pokuša zaviriti u svoju nutrinu i čuvati žar vjere: tako se ide naprijed.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

Pročitaj više

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci