Dobro bi bilo u učionicama otvoreno razgovarati o prednostima i manama zabrane/ograničenja mobitela. Jer kad učenici ne mogu izraziti svoje mišljenje i osjećaje, to može izazvati frustraciju i otpor. Piše to na svom blogu prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, klinički psiholog i psihoterapeut.
U cijelom se svijetu ovih dana razgovara o tome kako zaštititi djecu od negativnih utjecaja korištenja mobitela. I kod nas i drugdje javno se diskutiraju različite ideje od one da se djeci potpuno zabrane mobiteli preko raznih stupnjeva ograničavanja mobitela u školi do stava da nikakva zabrana/ograničenje mobitela ne dolazi u obzir jer da takvi postupci mogu ograničiti djeci priliku za razvoj medijske i digitalne pismenosti koje su im danas neophodne za obrazovanje, a poslije u odrasloj dobi za život i rad.
Dobra iskustva u školama koje su već zabranile ili isključile mobitele
Mnoge škole u svijetu pa tako i u Hrvatskoj su već zabranile ili ograničile korištenje mobitela u školama. Iz tih škola dolaze brojna pozitivna iskustva. Nastavnici kažu da su djeca pažljivija na nastavi i da bolje uče, da više gradiva savladavaju u školi jer ne traže stalno pod klupama mobitele da bi provjerili notifikacije koje im stižu s društvenih mreža. Također kažu i da im je lakše uspostaviti disciplinu u učionici, da se djeca više javljaju i sudjeluju aktivno u nastavi. Nastavnici u Velikoj Britaniji su već proveli i istraživanja kojima su dokazali povećani školski uspjeh kod djece kojima u školi nije dozvoljen mobitel.
Nastavnici također ističu bolje odnose među djecom, koja sada komuniciraju licem u lice. Spontanija su, zaigranija, slobodnija u pokretima, što sve skupa povećava njihovo zajedništvo u školi te socijalne i motoričke vještine.
Nastavnici govore i da se sa ograničavanjem mobitela smanjio cyberbullying tj. nasilje putem društvenih mreža. Jer, čim đaci nemaju stalni pristup internetu, manje je vjerojatno da će doživjeti ili sudjelovati u online nasilju za vrijeme škole. Naime, kad djeca u školi sa sobom imaju mobitele bez ograničenja, znaju to zloupotrebljavati snimajući fotografije ili videa nastavnika za vrijeme odmora ili predavanja. Snimaju djecu s poteškoćama, tučnjave… To pretvaraju u razne memove i video klipove, dijele ih i izruguju se putem društvenih mreža.
>Gordana Buljan Flander za Narod.hr: Mentalno zdravlje je veliki izazov
Mnogi učenici se protive zabrani korištenja mobitela u školama
Prema istraživanju Instituta za društvena istraživanja na 1.700 učitelja u Hrvatskoj i 7.000 učenika 5. i 7. razreda osnovnih škola ustanovljeno je da više od 85% učitelja podržava zabranu korištenja mobitela u školama. Učenici se većinom protive ovoj zabrani. U 7. razredima njih 69%, a u 5. razredima njih 48%.
Roditelji i djeca koji se protive zabrani/ograničavanju mobitela u školi ističu da su mobiteli koristan alat za učenje, preko kojeg đaci mogu brzo pretraživati informacije, digitalne bilješke, edukativne aplikacije. Adolescenti zabranu mogu doživjeti kao napad na svoju autonomiju i privatnost. To može dovesti do konflikta između učenika i nastavnika. Neki roditelji navode kako žele biti u stalnom kontaktu sa svojom djecom u slučaju hitnih situacija. I zato su protivnici zabrane.
Dobro je da djeca predlože mobitel friendly mjesta i vrijeme u školi
Svakako se slažem s time da djeci treba ograničiti mobitele u školama. No, ponekad je djeci doista potrebno da u hitnim situacijama nazovu roditelje, odnosno nekad im trebaju mobiteli u školi i za edukativne svrhe. Ali također smatram važnim da se kod donošenja odluka o zabrani odnosno o ograničenju korištenja mobitela u školama uključe i djeca, kako bismo djeci pokazali da mi odrasli ne ignoriramo njihove potrebe. Kod njih će se s time razviti osjećaj kontrole i odgovornosti, a smanjit će se osjećaj da su im nametnuta pravila odraslih prema kojima će onda osjećati i otpor. Posebno adolescenti.
Škole bi mogle imati savjetodavni odbor sastavljen od učenika, nastavnika i roditelja koji bi onda zajednički donijeli pravila vezana za korištenje mobitela u toj školi. Učenici bi mogli predložiti mobitel friendly vrijeme i mjesta gdje bi bilo prikladno koristiti mobitele. Na primjer, tijekom pauze u kantini ili na vanjskom dijelu škole. Bilo bi dobro da se i nastavnici uključe u ta pravila, pa da niti oni tijekom nastave ne koriste mobitele. Osim u slučajevima kada im je to profesionalno potrebno.
Možda će vas zanimati
Buljan Flander: Djeca kopiraju odrasle koji su sve više okrenuti prema sebi
Sve je više nasilja među djevojčicama. Djeca kopiraju odrasle koji su sve više okrenuti sebi i svojim potrebama.
Kako s đacima razgovarati o prednostima i manama zabrane/ograničenja mobitela
Dobro bi bilo u učionicama otvoreno razgovarati o prednostima i manama zabrane/ograničenja mobitela. Jer, kad učenici ne mogu izraziti svoje mišljenje i osjećaje to može izazvati frustraciju i otpor. Možemo potaknuti učenike da sami razmisle o tome kako mobiteli utječu na njihovu koncentraciju i socijalne odnose te da dođu do zaključka zajedno s odraslima.
Škole mogu prikazati djeci pozitivne primjere drugih škola koje su uspješno ograničile mobitele. Mogu im se prezentirati i rezultati istraživanja na tu temu i dokazi kako prekomjerna upotreba mobitela smanjuje koncentraciju, povećava anksioznost i loše utječe na mentalno zdravlje.
Cilj nam je da učenici zabranu/ograničenje mobitela ne doživljavaju kao kaznu, nego kao sredstvo namijenjeno njihovoj dobrobiti čime će onda razviti pozitivniji stav. Ne smijemo zaboraviti ponuditi djeci druge aktivnosti i izvore zabave u školi. Jer, učenici često koriste mobitel zbog potrebe za zabavom i bijegom od dosade. To bi uključivalo i organiziranje raznih društvenih i fizičkih aktivnosti.
Tekst se nastavlja ispod oglasa