Javni prijevoz u Zagrebu ove se godine suočava s ozbiljnim problemima, a građani se učestalo žale na kašnjenja, kvarove, gužve i probleme. Nakon što je Jutarnji list izvijestio o kašnjenjima autobusnog prijevoza na području Grada Zagreba koji s kretanjem od odstupaju od rasporeda nerijetko više od 20 minuta, kontaktirao je ZET i HEP kako bi saznao što sprječava tramvaje u redovitom prometovanju. Odgovor iz ZET-a u potpunoj je suprotnosti sa tvrdnjom HEP-a.
> ZET: Protiv sindikalista Brnjasa pokrenut prekršajni postupak, zaštitari postupali prema ovlastima
Kada se zbroje svi zastoji dulji od 15 minuta, korisnici ZET-a su u 106 dana bili suočeni s njih 187. Odnosno skoro dva zastoja po danu. To znači da su građani Zagreba proveli najmanje dva dana potpuno stojeći u prometu. “O prometnim kolapsima ZET-ove tramvajske mreže zbog pada strujnog napona već je bilo riječi, a sada smo dobili i službenu statistiku te odgovore ZET-a i HEP-a”, navode iz Jutarnjeg lista.
Najam električne energije od strane ZET-a
Iz Službe za odnose s javnošću HEP-a nisu podijelili sve podatke koliko svojeg napona dijele sa ZET-om. Pozvali su se na poslovnu tajnu. Međutim, dobivena je potvrda najma električne energije od strane ZET-a.
”Na području Grada Zagreba u pogonu je više od 2.000 transformatorskih stanica naponskog nivoa 10 ili 20 kV. U nekoliko stotina tih transformatorskih stanica, nadležnost je podijeljena između HEP ODS-a i korisnika mreže, a pojedine su u isključivoj nadležnosti korisnika mreže”.
> Grad Zagreb investira 200 milijuna eura u 80 novih tramvaja
Međutim, ono što je najzanimljivije u ovome odgovoru HEP-a jest njihov zaključak (koji je Jutarnjem listu stigao napisan podebljanim slovima) kako oni nisu odgovorni za nestanke strujnog napona.
– Na mjestima predaje električne energije, što odgovara i mjestima razgraničenja nadležnosti između HEP ODS-a i ZET-a, nemamo zabilježenih ispada zbog preopterećenja.
Suprotno od tvrdnje HEP-a
Ova posljednja rečenica HEP-a u potpunoj je suprotnosti s odgovorom ZET-ovih službi koji popis uzroka nestanka napona započinju upravo navođenjem poteškoća u opskrbi od strane HEP-a te nastavlja dalje s navođenjem oštećenja naponske mreže od strane drugih vozila ili prekida kablova uslijed građevinskih radova.
> Infografika: Zagreb je po prometnim gužvama u svjetskom vrhu
Predmet analize tramvajskog prometa ograničen je na period od prvog rujna pa do kraja godine. Odnosno, od trenutka pisanja ovog teksta s namjerom da se obuhvati razdoblje prvog polugodišta osnovne i srednje škole kada je javni prijevoz najopterećeniji.
Tako iz Zagrebačkog električnog tramvaja tvrde da su u tome razdoblju zabilježili „desetak slučajeva” zastoja prometa zbog pada strujnog napona tramvajske linije, ali i da su zahvaljujući brzim intervencijama servisnih ekipa svi naponi uspostavljeni unutar 30 minuta od prijavljivanja poteškoće.
No, uzrok prometnih gužvi nisu samo nestanci električne energije već i ispadanja tramvaja iz tračnica za koja iz ZET-a kao uzrok vide kvarove na infrastrukturi, ljudske greške i strana tijela među tračnicama. U ZET-ovom odgovoru nastavljaju te za izazivanje prometnih gužvi optužuju i taksiste. Njihov se broj zadnjih godina znatno povećao. Prema ZET-u se često zaustavljaju na žutim trakama radi ulaska i izlaska putnika.