Hrvatska uvodi novi sustav naplate cestarine. Hrvatske autoceste objavile su javni natječaj za odabir izvođača Elektroničkog sustava naplate cestarine koji traje 60 dana. Procijenjena vrijednost nabave novog sustava naplate cestarine na autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, Bine Istre i Autoceste Zagreb – Macelj iznosi 100.000.000 eura.
Natječaj se financira iz sredstava Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), javlja Večernji list. Cilj projekta jest potpuna obnova postojećeg sustava naplate cestarine u Hrvatskoj, uključujući uvođenje novog sustava elektroničke naplate cestarine na temelju rješenja slobodnog protoka s više voznih trakova (MLFF) bez zaustavljanja vozila s beskontaktnim načinima plaćanja.
ENC uređaji bit će vezani uz vozilo
Cestarina će se naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila. Na svakoj će lokaciji na autocesti na kojoj je vozila potrebno prepoznati – na naplatnim točkama na autocesti i izvan autoceste – postojati portal s ugrađenim DSRC čitačima, koji će omogućiti komunikaciju s ENC uređajima ugrađenima u vozila. Portali će na naplatnim točkama imati i kamere za detekciju prolaza vozila povremenih korisnika autocesta.
DSRC tehnologija za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja i ALPR tehnologija za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila očitanjem registracijskih tablica, glavna su obilježja novog sustava.
ENC uređaji bit će vezani uz vozilo (registarsku oznaku toga vozila). To znači da će se cestarina naplaćivati samo za transakcije toga vozila. Uređaj i registarska oznaku vozila neće se vezati uz kategoriju vozila, već se kategorija određivati na svakoj naplatnoj točki. Uz jedan ENC uređaj moguće je vezati maksimalno tri registarske (sukladno pravilima koje odrede subjekti za naplatu cestarine). Korištenje ENC uređaja obavezno je za teška vozila. To zahtijeva izmjenu današnjeg sustava, ali je usklađeno s DSRC sustavima slobodnog protoka vozila koji su uvedeni u mnogim zemljama diljem svijeta: Australiji, nekim europskim zemljama, Čileu, Južnoj Africi…
Učestali korisnici imat će pravo na popuste
Autoceste s naplatom u novom sustavu naplate cestarine ostaju istovjetne autocestama s naplatom kojima su danas upravitelji HAC, Bina Istra i AZM. U novom sustavu naplate cestarina će se korisnicima naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila, kao i u postojećem sustavu. Cijene će se temeljiti na određenim referentnim vrijednostima jedinične cijene po kilometru za različite skupine vozila, koje utvrđuje svaki upravitelj i koncesionari te na nekim dodatnim parametrima. A to su dodatne naknade u određenim razdobljima, primjerice u ljetnoj sezoni, vikendom, u razdobljima zagušenja prometa.
Cijena cestarine ovisit će i o naknadi za onečišćenje zraka koja se razlikuje ovisno o emisijskom razredu vozila (Euro). U budućoj perspektivi, naknada za onečišćenje zraka može se temeljiti na razini onečišćenja izazvanog emisijom CO2 vozila ili nekim drugim sličnim mjerilima u skladu s politikama EU-a.
>Otvoreno: Koji je najbolji model naplate cestarina za Hrvatsku?
Učestali korisnici imat će pravo na popuste. I dalje će biti popusti vezani uz uporabu ENC uređaja radi poticanja kupnje uređaja za laka vozila. Pri određivanju cijena u obzir se može uzeti i vrijeme, pa se mogu definirati različite cijene ovisno o razdoblju godine, danima ili dijelovima dana. U novom sustavu naplate cestarine naplatne točke bit će portali s cjelokupnom opremom potrebnom za naplatu cestarine, kontrolu i nadzor plaćanja cestarine.
ALPR tehnologija će se koristiti za laka vozila bez ENC uređaja
Naplatne točke bit će postavljene na autocesti, u svakoj dionici raznih prometnica unutar definiranog naplatnog područja te izvan autocesta, na bivšim naplatnim postajama. Svaka će naplatna točka pokrivati oba smjera prometnice.
U novom sustavu naplate cestarina će se naplaćivati svim skupinama vozila, ali će postojati dvije različite vrste korisnika: korisnici DSRC ENC uređaja i korisnici ALPR sustava.
DSRC ENC uređaj bit će obvezan za teška vozila, a neobvezan za laka vozila.
ALPR tehnologija će se koristiti za laka vozila bez ENC uređaja, a predstavlja praktično rješenje za povremene i strane korisnike. To znači da će se svi korisnici u novom sustavu naplate, uključujući korisnike ENC uređaja i ALPR sustava, morati registrirati u sustav, pri čemu će morati dostaviti podatke barem o broju registarske oznake vozila, o državi izdavanja registarske oznake i načinu plaćanja, a ako će postojati popusti, i podatak o euro emisijskom razredu vozila, presliku prometne dozvole i slično.
Važno je naglasiti da obje skupine korisnika mogu imati uslugu s uplatom sredstava unaprijed (prepaid) i račun s naknadnim terećenjem na bankovnu karticu (postpaid). Prepaid korisnici ne smiju biti anonimni, njihovi podaci moraju biti poznati sustavu. Zakonom o cestama propisane su skupine vozila oslobođene plaćanja cestarine.
Rok za slanje ponuda na ovaj dugoočekivani natječaj jest 60 dana, a odabrani ponuditelj će imati rok od 24 mjeseca za implementaciju sustava. Ugovorom je predviđeno i da deset godina održava sustav.
Tekst se nastavlja ispod oglasa