S kakvom protupožarnom eskadrilom raspolaže Hrvatska?

Foto: fah

Stanje hrvatske protupožarne eskadrile ove sezone prilično je loše, a iz Ministarstva obrane i Oružanih snaga opetovano umanjuju ozbiljnost problema nedostatka kanadera.

Zrakoplova imamo ukupno šest. U srpnju je bilo aktivnih tri, pa je predan još jedan na korištenje – dakle, maksimalno četiri. Hrvatski teritorij brane četiri kanadera i tri air tractora dok su dva kanadera i jedan air tractor i dalje na servisu u ZTC-u iz kojeg su čak četiri mehaničara odlučila otići.

Protekle godine hrvatska protupožarna snaga sadržavala je čak 5 kanadera i 5 Air Tractora.

Iz tjedna u tjedan rokovi za pristizanje aviona samo se pomiču, a aviona – ni na vidiku.

“Puni sastav imat ćemo 30. srpnja”, najavio je Banožić.

Izrazio je nadu da će se uspješno iznijeti ova protupožarna sezona, a da će novi dinamički plan od 15. kolovoza rezultirati zahvatima kako dogodine ne bi bilo ovih problema. Najavljivalo se da će do 15. kolovoza biti 10 aviona.

Što se događa u ZTC-u?

Zamislite da svakodnevno odlazite suprotstavljati se velikoj vatrenoj liniji, gustoj borovoj šumi i jako teškom i nepristupačnom terenu nadajući se da ćete se sretno vratiti kući.

> Četvrti radnik ZTC-a dao otkaz, direktor odgovara: ‘Ja sam odgovoran, ali nisam kriv…’

Što se to događa u ZTC-u? Neki mediji tvrde da su određeni radnici ZTC-a na bolovanju, a istovremeno rade u inozemstvu. Nakon povratka s bolovanja neki su odlučiti dati otkaz.

Čak četiri mehaničara, kao što smo spomenuli, odlučili su napustiti tvrtku u samo nekoliko dana. Jedan od bivših radnika tvrdi da ne želi više biti ‘dio te kaljuže’. Rekao je da zaposlenici imaju gdje raditi jer imaju odlične reference, traže ih i cijene. Kazuje da je do stanja s protupožarnim avionima dovelo nesposobno tehničko vodstvo ZTC-a.

“Ja sam na čelu sam ZTC-a i odgovoran sam za dobre i loše stvari. Moja savjest je mirna, napravili smo sve da se radovi naprave”, izjavio je direktor ZTC-a Zdravko Klanac povodom trenutne situacije.

Klanac je također izjavio da je prosječna plaća radnika u ZTC-u 5800 kuna za redovan rad.

“Nemaju svi iste plaće. Početnici koji tek dođu imaju oko 4000”, rekao je.

Podsjetimo, Zdravko Klanac diplomirani je pravnik. Primanja na mjesečnoj razini od dužnosti za koju se podnosi njegova imovinska kartica iznose vrtoglavih 19.790,71 kuna.

Koliko imamo vatrogasaca?

Hrvatska vatrogasna zajednica okuplja preko 1.700 vatrogasnih društava u jedinicama lokalne samouprave i gospodarstvu s oko 150.000 članova udruženih u preko 200 vatrogasnih zajednica općina, područja i gradova, 20 vatrogasnih zajednica županija i VZ Grada Zagreba.

Također, okuplja i preko 60 dobrovoljnih vatrogasnih društava u gospodarstvu s oko 1.000 vatrogasaca.

> Četvrti radnik ZTC-a dao otkaz, direktor odgovara: ‘Ja sam odgovoran, ali nisam kriv…’

Kako doznaje gradonacelnik.hr po ukupnom postotnom izdvajanju za vatrogastvo iz Proračuna u vrhu su se hrvatskih gradova našli vodeći Zabok, koji je za tu granu konkretno osigurao 19.96 posto sredstava, ispred najbližih u poretku laureatu – Bakra sa 17.94 posto proračunskog udjela, zatim Ivanić-Grada (12.56 posto) i Imotskog (10.66), a pozicije u Top 10 zauzimaju i Drniš, Čazma, Daruvar, Krk, Pleternica i Pag. Prvih osam gradova izdvojilo je za potrebe vatrogastva preko 10 posto udjela iz Proračuna 2020., dok je 28 za tu svrhu uložilo 5-10, a njih točno 80 između 1 i 5 posto ukupnih sredstava.

Foto: gradonacelnik.hr

Kako stoje druge države s protupožarnom obranom?

Možda će vas iznenaditi saznanje da su dvije vrste britanskih zrakoplova uključene u industriju s britanskom tvrtkom Babcock koja upravlja s više od 100 protupožarnih zrakoplova i helikoptera diljem svijeta.

Zanimljiva je i činjenica da je Grčka ojačala svoju obrambenu flotu protiv požara tako što ima 15 zrakoplova više nego protekle godine.

Time se ukupan broj zrakoplova za gašenje požara ove godine u Grčkoj povećao sa 78 na 93.

Francuska ima 18 aviona za gašenje požara, također sadrži i tri promatračka zrakoplova – dakle, 21 letjelicu. Emmanuel Macron najavio je da će Francuska morati “kupiti više” protupožarnih zrakoplova i zatražio je dva dodatna helikoptera.

Španjolska “ima” veću protupožarnu obranu od Francuske – s 30 aviona i 31 helikopterom, tj. 61 letjelicom.

U obvezi smo dva kanadera dati na raspolaganje Uniji

Vojni analitičar Igor Tabak nedavno je govorio o problemima vezanima uz gašenje požara, među kojima je i nedostatak kanadera. Istaknuo problem malih plaća vatrogasaca.

Što se unaprjeđivanja sustava obrane od požara tiče, kazao je kako je nešto učinjeno, ali da to nije dovoljno. Osim toga, dva su nam kanadera uvijek u riziku od toga da EU zatraži da ih pošaljemo na gašenje požara u nekoj od država članica, čime se naša flota znatno smanjuje.

“S jedne strane se radilo – uspostavljeno je integrirano nabavno sjedište, ali flota aviona je sve teža za održavanje zbog starosti. Od naša četiri kanadera dva su deklarirana za Rescue EU mehanizam, pa ako neka od europskih zemalja zatraži pomoć u gašenju požara, mi od četiri kanadera koja lete možemo ostati bez dva, jer smo u obvezi poslati ih. Možda i možemo to odbiti, ali sve je pitanje planiranja. No mi smo pola flote deklarirali za nešto sitno eura za takvu situaciju, bez da smo flotu jačali na račun toga da je nešto deklarirano negdje drugdje”, rekao je Igor Tabak.

Osnovna sigurnost

Kada su u pitanju plaće vatrogasaca, za koje se već čulo da ne konkuriraju konobarskim plaćama, Tabak odlučno kaže:

“Koliko treba biti glup da bi se plaću jedne tako važne službe ostavilo na smiješnim razinama koje ne privlače ljude? Koji konobari u trenu kada vam gori birtija? Što će vam konobar na zgarištu? Sav taj naš turizam, sezonska privreda koja državu vadi iz ekonomskih problema ovisi o bazičnoj sigurnosti.

Pa mogli su uštedjeti i vatrogascima ponuditi opći minimalac, možda bi privukli još manje ljudi. Znate koliko vam vatrogasaca treba i ako ih nema dovoljno – plaće treba povećati i to ne od iduće sezone, nego sada. Sada, kako se ne bi ponovno borili s nedostatkom vatrogasaca”, zaključio je Tabak.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.