Umirovljeni pilot Selak: ‘U groznim smo vremenima, Europa je u ratu, a nije toga svjesna’

Selak
Foto: snimka zaslona, izvor: HRT

– Slušam tišinu ove države, ove vlasti. Tišinu ili tiho govorenje, da ne kažem beskrvno ili anemično govorenje o tome što se dogodilo, o obrani toga što se dogodilo, rekao je umirovljeni pilot Ivan Selak gostujući u HTV-ovoj emisiji Nedjeljom u 2. Govorio je o tome zašto je postao pilot, o svom bijegu iz JNA, nesreći 1991. godine u kojoj je izgubio dvojicu kolega, a on sam je ranjen, o optužbama iz Srbije na račun hrvatskih pilota, remontu MiG-ova u Ukrajini i ministru obrane Mariju Banožiću, te nabavci borbenih aviona Rafale.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Već u djetinjstvu odlučio postati pilot

Ispričao je kako je poželio postati pilot kad je u djetinjstvu vidio dva aviona kako lete iznad njegovog sela.

> U letjelici je bila bomba od 120 kg, eksplodirala je. Pilot Selak tvrdi da nije bomba, već nešto drugo

– To je nevjerojatno da dijete od pet ili šest godina tad zaželi biti gore. Sav moj život se od tih pet, šest godina sveo na to da ću biti pilot, rekao je Selak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Majka i otac su bili izrazito protiv toga da budem uopće vojna osoba, a potom i vojni pilot – rekao je.

Selak je od 1974. do 1992. bio je pripadnik, kako se to zvalo, Vazduhoplovstva JNA.

Teško stradavanje

Selak je potom opisao nesreću koju je doživio 5. listopada 1991. godine tijekom službe u Bihaću, pilotirajući zrakoplovom Utva. Dvojica kolega su poginula, Selak je preživio.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Za mene to nije bila zrakoplovna nesreća, ja sam doživio zrakoplovnu sreću. Nažalost, dvojica mojih kolega zaista su doživjeli zrakoplovnu nesreću, rekao je Selak.

Zrakoplovu je gorio motor, dogodila se eksplozija. Selaku je gornji dio tijela gorio, vatru je ugasio valjajući se po zemlji. Bolovi su bili tako snažni da bi se, kako je rekao, ubio da je imao pištolj.

– Ne znam postoje li gori bolovi od bolova kad vam izgori glava, rekao je Selak za HRT.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz Bihaća je prebačen u bolnicu VMA u Beograd, iako su liječnici iz Bihaća rekli da neće preživjeti transport.

– Došao sam u Beograd i trpio taj užas prvih pet-šest dana kad su mi liječnici rekli da mi ne mogu pomoći, rekao je Selak.

– Na mjestima gdje su opekotine ne dozvoljavaju da vam se počinju stvarati kraste, nego ih gule. To je bio užas. Prvi dan, to prvo jutro koje sam doživio u bolnici na VMA – zahvalan ću biti do groba tim doktorima. To je vrištanje koje vi čujete u šok sobi od svih koji su tamo, rekao je Selak.

– Vrištao sam i ja, prvi dan. Drugi dan više nisam prozborio nijednu, dodao je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Selak je rekao da mu je prestala volja za život onoga trenutka kad se prvi put na WC-u vidio u ogledalu.

– To nije bilo ljudsko biće, eto. Tako sam izgledao, dodao je.

O borbenim letovima u JNA

Odbacio je tvrdnje nekih da je kasno prešao iz JNA na hrvatsku stranu (MiG-om je došao u Hrvatsku 15. svibnja 1992.). Komentirajući izvještaj prema kojemu je 1991. u JNA imao sedam borbenih letova rekao je:

– Jesam li imao više ili manje – ne znam. Svaki borbeni let koji jesam imao iznad Hrvatske bio je bacanje sredstava u šume, u rijeke. Ne samo ja.

Vojska pomiješana sa civilima

Komentirajući optužbe na račun nekih hrvatskih pilota da su 1995. bombardirali kolonu hrvatskih Srba u BiH, Selak je rekao da mu je o tome strahovito teško govoriti.

– Slušam tišinu ove države, ove vlasti. Tišinu ili tiho govorenje, da ne kažem beskrvno ili anemično govorenje o tome što se dogodilo, o obrani toga što se dogodilo, rekao je Selak.

Dodao je da je rat sam po sebi užasna stvar te da u svakom ratu, nažalost, stradaju i civili.

Selak je ispričao sličnu situaciju u kojoj se našao u Oluji, kada je zrakoplovom naoružanim raketama S-24 preletio iznad kolone na putu negdje između Petrinje i Bosanskog Novog, a u kojoj je vidio i srpska oklopna vozila i gusjeničare.

– Ja sam postupio kao čovjek, ali me proganja to što nisam postupio kao vojnik, nisam postupio kao pilot – vratio sam rakete nazad, rekao je Selak. Rekao je i da je, pilotskim rječnikom, “ispao šupak”.

Selak je pitao Stankovića kako bi postupio na njegovom mjestu, a on je odgovorio da bi postupio isto kao on. Selak mu je na to rekao da bi zbog toga u Izraelu bio osuđen na 10 godina zatvora.

O remontu MiG-ova i Banožiću

Osvrćući se na prijepore o remontu MiG-ova u Ukrajini, Selak je istaknuo da nije taj koji je odlučivao o tome kako će zrakoplovi biti remontirani, već da je letio na njima da bi ustvrdio jesu li ispravni. Pitanje remonta otvorio je i ministar obrane Mario Banožić, koji se javno sukobljavao sa Selakom.

Otkrio je što misli o Banožiću.

– Taj je čovjek potpuno nesposoban za ovu funkciju koju on radi.

Fantastični Rafalei

Što se tiče nabave vojnih zrakoplova Rafale, Selak je rekao da se radi o fantastičnom avionu, ali da je u našim uvjetima potpuni promašaj. Mi mogućnosti tog aviona nećemo moći koristiti jer nemamo novca, tehničare, pilote ni infrastrukturu, dodao je.

Rekao je i da su budućnost zrakoplovstva besposadne letjelice.

Zašto nije dobio čin generala

Selak je rekao da iz druge ruke zna da čin generala nije dobio zbog kolega koji su bili savjetnici predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović, a kojima, kako je rekao, nije legao jer ih je javno prozvao.

– Neki su pobjegli u ratu kad je trebalo ići na borbenu zadaću, rekao je Selak.

– Kad se netko grebe za čin generala, kad netko ide preko mrtvih u želji da postane general, onda taj čovjek nije zaslužio čin generala. A onaj tko ga zaslužuje, njemu ne treba, rekao je također.

Selak je u nastavku emisije rekao i da je sa 17 godina ušao u SKJ, svojom voljom.

Ispričao je i kako je u letu iznad Slovenije jednom prilikom ispred sebe vidio svijetleći križ koji su, kako je otkrio nakon slijetanja, vidjeli i ostali piloti. Ispostavilo se, međutim, da je bila riječ o statičkom elektricitetu.

Napomenuo je i da smo u groznim vremenima te da je Europa u ratu, iako toga nije svjesna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.