Vijetnamci su prije nekoliko dana postali udarna vijest u kampanji za parlamentarne izbore u Hrvatskoj. I ne, nije riječ o novom kontingentu stranih radnika koji su bolje sutra odlučili pronaći u Hrvatskoj. Radi se o stotinama kupljenih vijetnamskih Facebook profila (botova) koji su lajkali HDZ-ovu objavu na toj društvenoj mreži. Takvo što na “volej” je dočekala oporba koja je HDZ optužila da vijetnamski botovi i njihovi kupljeni lajkovi stvaraju lažni privid stvarnosti, dok iz HDZ-a poručuju da su žrtve gnjusne podvale oporbe.
>Jurica Gudelj o izborima u srijedu: To diskriminira Hrvate u BiH, odluka je skandalozna
Vijetnamcima se sviđa objava HDZ-a
XX. Opći izvještajni sabor Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) održan je 17. ožujka 2024. u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog. Pred prepunom dvoranom HDZ-ovci su se hvalili postignućima iz proteklog mandata i najavljivali nove poteze koji će, po njima, dodatno poboljšati kvalitetu života građana Hrvatske.
O tome su izvijestili svoje simpatizere putem službenog stranačkog Facebook profila. I onda se dogodilo nešto što je u medijskom smislu zasjenilo cijeli njihov skup i odaslane poruke. Njihovu su objavu, naime, oznakom “sviđa mi se” označili mnogobrojni profili osoba iz Vijetnama. I tako su popularni “lajkovi” zasjenili i priču o plaćama, sloganima, pa čak i neočekivani dolazak Tomislava Karamarka na sabor HDZ-a.
>Analiza: Parlamentarni izbori iz kuta Istre hoće li biti iznenađenja?
Lajkovi Vijetnamaca postali su tako prvoklasna politička tema i bojno polje političkih suparnika.
Reakcija SDP-a i Možemo
Lijeva opozicija i mnogi mediji iskoristili u možebitno kupovanje lajkova Vijetnamaca u predizborne svrhe. U tome su prednjačili SDP i Možemo.
Vijetnamce na HDZ-ovom profilu komentirao je zagrebački gradonačelnik i čelnik Možemo Tomislav Tomašević.
“Danas je na skupu HDZ-a Jandroković istaknuo da Možemo! ne smije doći na vlast jer će to dovesti do promjene vrijednosti.
Govore su na društvenim mrežama oduševljeno podržali ministar Erlić i masa Vijetnamaca”, napisao je na društvenoj mreži X.
Danas je na skupu HDZ-a Jandroković istaknuo da Možemo! ne smije doći na vlast jer će to dovesti do promjene vrijednosti.
Govore su na društvenim mrežama oduševljeno podržali ministar Erlić i masa Vijetnamaca. pic.twitter.com/tCjCLqGhZJ
Tekst se nastavlja ispod oglasa— Tomislav Tomašević (@ttomasevichr) March 17, 2024
Na duhovit način oglasili su se i SDP-ovci ističući na X-u brojna imena Vijetnamskih “simpatizera” HDZ-a uz karikaturu Andreja Plenkovića u vijetnamskom štihu.
HDZ botovi stvarno “nemaju granice”!
Tekst se nastavlja ispod oglasaKính gửi người dân Việt Nam,
Chúng tôi rất tiếc vì bạn đã nhận được sự quan tâm mà bạn không cần cũng như không xứng đáng.
Ở Croatia, ngày 17 tháng 4 là ngày lễ dân chủ. Những dòng sông công lý đang đến!#politikahr pic.twitter.com/jVjVhZSqxe— SDP Hrvatske (@SDPHrvatske) March 18, 2024
HDZ, s druge strane, prstom upire u oporbu koju optužuje za sabotažu i podvalu. Također, iz HDZ-a posprdno Tomaševića nazivaju “državnikom” koji bi se sa svojim junior partnerima iz SDP-a, tvrde u HDZ-u, trebao posvetiti problemu Jakuševca.
>Budiša: Milanoviću ću vratiti odličje Dmitra Zvonimira koje mi je ranije dodijelio
Opstrukcija konkurencije ili amaterizam HDZ-ovaca?
Bez obzira radi li se o opozicijskoj opstrukciji HDZ-a ili amaterizmu HDZ-ovog predizbornog stožera, ova nam situacija na slikovit način ukazuje na sve veći značaj društvenih mreža u predizbornim kampanjama. Lajkovi ili komentari, pa čak i kad dolaze s dalekih vijetnamskih adresa, postaju prvoklasna politička tema.
A njih je moguće “unajmiti” već za 0,001 dolara po lajku, tvrdi tako stručnjak za digitalni marketing Marin Zlatarić u izjavi za Jutarnji list.
Zlatarić smatra kako je moguće da je ovaj “skandal” rezultat nestručnosti HDZ-ovog izbornog stožera.
>Zamke točkaste koalicija SDP-a i Možemo: Tko će koga i gdje iskoristiti?
„Vjerojatno se netko u HDZ-u malo zaigrao. Netko nestručan je uzeo stvari u svoje ruke i otišao kupiti lajkove, vjerojatno na darkwebu. Dakle, na darkwebu postoje stranice koje nude usluge kupovine botova i kupac može izabrati koliko čega želi i na kojoj društvenoj mreži. U prosjeku oko 1000 lajkova košta otprilike 50 dolara. To je jeftinije od oglašavanja”.
Informatički stručnjak Lucijan Carić ostavlja mogućnost da je HDZ-u netko „podmetnuo”.
„Moguće je kupiti lajkove za druge i možda se ovdje to dogodilo. Moguće je da ih je u ovom izbornom napucavanju netko dobro nasapunjao”, rekao je Carić za Jutarnji list.