Zašto je Rimčeva nova šasija koju koristi i Pininfarina nešto posve drukčije?

snimka zaslona youtube

Jedan od vodeća dva američka automobilistička magazina, Road and Track, razgovarqo je s Matom Rimcem u Ženevi. “Mate Rimac kaže da će C_Two performansama biti čak iznad deklariranih, a na njihovoj jedinstvenoj električnoj platformi će biti proizveden i automobil tvrtke Pininfarina”, kažu u uvodu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Puno posla je učinjeno otkako smo zadnji put razgovarali s Matom Rimcem, a pored EV šasije hrvatske tvrtke na sajmu automobila u Ženevi, pružena je savršena prilika da se uhvatimo u korak s novostima. Mate mi je rekao da se broj zaposlenih udvostručio u dvanaest mjeseci (drugi put da se to dogodilo), i sada je blizu 550 ljudi. Oni također nastavljaju svoje projekte s Porscheom, zbog čega je njemački div uložio velik novac u tvrtku Rimac prošlog lipnja”.

Odmak od butik proizvodnje prema serijskoj

Što se tiče nadolazećeg Rimac modela, razvoj C_Two nije mogao biti intenzivniji. Dok bi Mate zauvijek nastavio usavršavati svoj automobil, njegovi inženjeri sada traže da se dizajn zaključa, tako da mogu započeti homologaciju i testiranje. Jedan od izazova je da moraju proizvesti prvih 30 prototipova u unajmljenom objektu, jer njihova nova tvornica neće biti spremna na vrijeme. Potrebno im je ukupno trideset testnih vozila jer žele ubrzati proces homologacije, udaljavajući se od metoda butik industrije i koristeći iste procese kao i veliki proizvođači. To znači da se testovi sudara istodobno rade u Europi i SAD-u, dok su ostali automobili namijenjeni za dinamička ispitivanja i pripremu proizvodnje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Još jedan problem s C_Two je to što je sada “prilično iznad ciljne težine”. Jedan od načina da se to korigira bi bilo zamijeniti 222 strojno obrađena aluminijska umetka s 3D-printanima od titana. No, to bi dodalo 34.000 dolara na proizvodne troškove, a budući da je C_Two kao poslovni slučaj “već na rubu”, Rimac trenutno pokušava pronaći pravu ravnotežu između poboljšanja automobila i povećanja troškova. U protivnom, oni jednostavno neće zaraditi novac na njima. Ali Mate kaže da bez obzira na to kako namjeravaju popraviti težinu, imaju samo još dva ili tri mjeseca više za igranje s umetcima, jer kada se počne testiranje sudara, ništa se više naknadno ne smije promijeniti.

“Imajući to na umu, 200 inženjera radi na C_Two puno radno vrijeme, tako da alati za proizvodnju budu spremni 18 mjeseci prije nego što prvi automobil dođe do kupca. Mate kaže da je C_Two projekt “maraton, a ne sprint”, ali prvi pravi pobjednik ove utrke čini se Automobili Pininfarina”, navodi R&T.

Prepolovljeni troškovi razvoja ugovorom s Pininfarinom

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Rimac je, naime, jednostavno morao prepoloviti troškove razvoja po primjerku da bi auto bio profitabilan, dakle – udvostručiti broj prodanih primjeraka, a to, kad se nalazite u klasi automobila čija cijena kreće od dva milijuna eura prema gore, u prilično razrijeđenom zraku najbogatijih ljudi na planeti, nije previše jednostavno. Zato je kompletan pogonski sklop sa šasijom ponuđen na prodaju, a talijanska kompanija s bogatim indijskim vlasnikom je prva digla ruku. Oni su bili spremni Rimcu iskeširati 91 milijun dolara za ekskluzivno pravo korištenja šasije i pogonskog sklopa koji će pokretati novi Rimac. Oni će na automobil proizveden u Svetoj Nedjelji staviti vlastitu karoseriju i interijer – no jedno i drugo će, zbog ograničenja koja postavlja konstrukcija, biti vrlo nalik Rimčevom vlastitom dizajnu, naročito unutrašnjost. Jednak će biti i hardware i software.

To će značajno pomoći Rimcu da vrati troškove razvoja, jer, kako kaže, “morate prodati jako puno automobila da biste zaradili 91 milijun dolara”. No, Pininfarina Batista i Rimac C_Two ipak neće biti isti auto koji će se prodavati pod dvije marke: Mate kaže da, budući da njihova električna platforma s pogonom na sva četiri kotača s otprilike 2000 konjskih snaga i elektronički kontroliranim ovjesom može replicirati dinamičko ponašanje gotovo svakog automobila, C_Two i Battista mogu biti dovoljno različiti samo temeljem drukčijeg softverskog podešavanja. Ili barem različiti koliko je to Audi R8 u usporedbi s Lamborghinijevim Huracanom, koji je rađen na istoj Audijevoj platformi. No, bez obzira na to gdje se ta dva automobila nalaze na “sportsko / luksuznoj” osi, Rimčeva šasija je, kažu priča za sebe. Evo što Road and Track kaže o tome, pozivajući se na Matu Rimca:

Prvi svoje vrste

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedinstven je: To je monokok od karbonskih vlakana, kakav mnoge tvrtke imaju, ali ovo je prvi s integriranim strukturnim baterijskim paketom. Baterijski moduli su također strukturalni dio šasije. Zatim, cijela je jedan komad karbona. To je jedini karbonski monokok te vrste. Tako je, primjerice, McLarenova ugljena kadica vrlo mala, dok je Rimčeva vrlo velika, a prednji i stražnji ovjes su izravno na njoj. Sve je u jednom komadu. Porsche 918 ili Bugatti Chiron imaju prednje i stražnje podšasije, a ostali superautomobili također imaju dodatke od aluminija ili čelika, ali Rimčeva je cijela od karbonskih vlakana, uključujući prednju i stražnju zonu deformacije. Ono što nije ugljik je osmišljeno samo za amortiziranje sudara. Prednji i stražnji pogonski sklopovi također su integrirani u monokok, tako da je svaki važan dio unutar šasije. Jedini dio koji se nalazi ispred nje je sustav hlađenja, vrlo složen.

“Ljudi iz F1 rade na tome”

Automobil nije dizajniran da bude konkurent Aston Martinu Valkyrie (koji također koristi Rimčev pogonski sklop), više negdje između Chirona i LaFerrarija. Dakle, mora imati sposobnost i udobnost Chirona. Ima vrlo velika vrata i monokok koji ide prema unutra, tako da se ne morate penjati preko praga da uđete unutra, kao u većini superautomobila. I to izgleda kao očigledna stvar koju treba učiniti, ali imati tako mali prag bez krova iznad njega, vrlo je teško iz perspektive sudara. U cjelini se ispostavilo da je to vrlo složeni monokok. “Ljudi iz Formule 1 rade na tome, i rekli su da nikada nisu vidjeli nešto slično. Samo donji dio, bez krova, ima 2200 listova (od karbona) i 222 metalna umetka. Za izradu je potrebno dva mjeseca. Ludo je. Šasija ide u autoklav i iz njega četiri puta”, citira R&T Matu Rimca.

“Ono što kažem mom timu je da su ljudi koji su radili na McLarenu F1, od tog trenutka do kraja definirali svoju karijeru. Po tome će se uvijek pamtiti. I mislim da je ovaj naš prvi pravi električni hiper-automobil. Concept_One je bio lijep, ali smo ga dizajnirali kao vrlo mlada tvrtka i napravili puno pogrešaka, s tim da smo putem i puno naučili. Ali ovaj je auto globalno homologiran i prvi takve vrste. Mislim da će za ljude koji rade na C_Two to biti važno poglavlje u njihovoj karijeri. Ne radi se samo o izvedbi, ni samo o brojevima. To je “tour de force” svega, i kao takav, veliki pothvat. A vi ste pogodili: platforma je dizajnirana da radi jednako dobro bez krova”, rekao je Mate Rimac Mate Petranyju iz R&T-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što znači da je gotovo sigurno da ćemo iduće godine, ili najdalje za dvije-tri vidjeti i roadster rađen na temelju C_Two, što bi svakako pomoglo Rimcu da vrati troškove razvoja i proizvede dodatnih oko 150 primjeraka automobila na istoj šasiji, uz eventualnih 150 Pininfarina Roadstera. A to bi broj šasija diglo na 600, što bi svakako značajno popravilo “poslovni slučaj”. No čak i da sam C_Two ne zaradi novac, izvjesno je da će privući velike igrače iz auto-industrije i skrenuti njihovu pažnju prema Svetoj Nedjelji, te osigurati Rimcu i te kako unosne poslove na visoko komercijalnim serijskim modelima, i ulagače koji bi omogućili seljenje Rimca iz sfere hiperautomobila u rang proizvođača koji proizvode 5-10.000 automobila godišnje, poput Ferrarija ili Bentleya, što već jamči poslovnu održivost u proizvodnji automobila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.