Poskupljenje cestarina za 5 posto izvan sezone i 15 posto ljeti je štetno za nacionalne interese jer ugrožava prometnu sigurnost, turizam i gospodarstvo, poručio je prometni stručnjak Željko Marušić u osvrtu na potez koji je najavio ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković
HAC uvelike vraća dugove koje je izravno skrivila država negativnom kadrovskom selekcijom u cijelom ciklusu izgradnje autocesta, postavljajući na najodgovornije pozicije nestručne i nepoštene – što su nestručniji i nepošteniji bili, dizalo ih se na više pozicije, ističe Marušić.
Kreditni dug Hrvatska mora vratiti, ali pritom nije pametno “pucati sebi u koljena” jer se uvelike zahvaljujući izgrađenim autocestama godišnja zarada od turizma povećala na više od devet milijardi eura, napominje Marušić.
Premda bi 15-postotnim poskupljenjem hrvatska cestarina od 6,9 eura za 100 kilometara i dalje bila niža nego u Italiji (7 eura), Francuskoj i Portugalu (7,1), a pogotovo Španjolskoj (8,8) i Grčkoj (9,3), slaba je to utjeha i loša preporuka za predstojeću turističku sezonu.
U Hrvatsku pretežito dolaze turisti s prosječnim primanjima nižim od hrvatskih pa je izgledno da bi ukupni negativni financijski efekti 15-postotnog povećanja cestarina bili znatno veći od pozitivnih – skupljim korištenjem autocesta Hrvatska neće zaraditi kako bi lakše vraćala kredite, napuhane korupcijom i kriminalom, nego izgubiti na više načina i višestruko, tvrdi Marušić.
Pogoršanje sigurnosti na cestama
Povećat će se broj Čeha, Slovaka, Poljaka i dr. koji će zbog toga, umjesto autocestom A1, prema moru voziti već ionako preopterećenom državnom cestom D1, a time i broj pogibeljnih pretjecanja i niza ostalih opasnih situacija.
Kako se nitko ne sjeti da umjesto planiranih ulaganja u inozemnu turističku promidžbu, medije u turistički najzanimljivijim zemljama obavijesti da Hrvatska neće povećavati cestarine i da će hrvatske cijene goriva biti najniže na mediteranskom tržištu – efekti bi bili neusporedivo veći, poručuje Marušić.
Osim toga, najavljeno poskupljenje cestarine za 5 posto izvan turističke sezone, dok većina dionica autocesta zjapi prazna, kontraproduktivno je, višestruko štetno i gotovo nerazumno, upozorava prometni stručnjak.
Umjesto da pojeftinjenjem cestarina pojačamo i ubrzamo transport roba, usluga i kapitala na relaciji sjever-jug, dodatno ćemo ga prigušiti i učiniti nesigurnijim. Umjesto da povoljnim vinjetama privučemo turiste, a mnogi bi Slovenci u tim uvjetima tijekom cijele godine vikende provodili na našoj obali, iz lošeg idemo u gore, kaže Marušić.