Sveti Otac se u razgovoru s novinarima između ostaloga dotaknuo teme starih i novih kolonijalizama, svojeg umirovljenja, Sinodalnog puta, doktrinarnog razvoja i važnosti žena u prenošenju vjere.
Na početku konferencije za novinare zahvalio je novinarima na letu. „Dobra večer i hvala vam za vašu pratnju, za vaš rad ovdje. Znam da ste naporno radili i hvala vam za društvo.“
Kolonijalistički mentalitet i genocid
Na pitanje kanadske novinarke o odbacivanju „doktrine otkrića“, Papa je odgovorio da cjelokupni problem svakog oblika kolonijalizma jest stav da je, ako se ne ide njegovim putem, inferioran. Dok su neki glasovi u prošlosti osudili tu dramu, bili su u manjini. Papa je objasnio da je svijest o nejednakosti dolazila polako, navodeći da i danas postoji pomalo kolonijalistički mentalitet svođenja tuđe kulture na vlastitu.
To je nešto što nam dolazi iz razvijenog načina života, zbog čega ponekad gubimo vrijednosti koje oni imaju – istaknuo je Papa. Primjerice, autohtoni narodi imaju veliku vrijednost, a to je vrijednost sklada sa svime stvorenim. „Dobro živjeti“, kako neki nazivaju tu vrijednost, ne znači živjeti „slatkim životom“, već njegovati slogu – što je istaknuo kao veliku vrijednost domorodačkih naroda. Doktrina kolonizacije loša je i nepravedna, no i danas se koristi „u svilenim rukavicama“ – kazao je Sveti Otac.
Osvrnuvši se na kolonizaciju Amerike, kazao je da je uvijek postajala ozbiljna opasnost mentaliteta superiornosti i svođenja domorodačkih naroda na stvar.
Zbog toga je potrebno vratiti se i liječiti ono što je krivo učinjeno, u spoznaji da i danas postoji isti kolonijalizam – rekao je navodeći primjer slučaja Rohindža, u Mjanmaru, koji nemaju pravo na državljanstvo, za koje se smatra da su „na nižoj razini“.
Nadalje, na pitanje zašto nije koristio pojam genocida u opisu sustava rezidencijalnih škola, papa Franjo je kazao da nije koristio tu riječ jer mu nije došla na um, no da je taj genocid opisao i tražio za njega oproštenje. „Istina, da, bio je to genocid“, rekao je te dodao: „Možete reći da sam rekao da je to bio genocid.“
Papino zdravlje i mogućnost ostavke
Posjet Kanadi bio je svojevrstan test za Papino zdravlje, koji već neko vrijeme pati zbog problema s koljenom. Govoreći o svojim budućim putovanjima, Papa jer rekao da smatra da neće moći nastaviti istim tempom kao s prijašnjim putovanjima, prenosi IKA.
Kazao je da za njega operacija koljena nije opcija, no da će pokušati nastaviti ići na putovanja jer smatra da je blizina način služenja.
„Mislim da s mojim godinama i s ovim ograničenjem moram štedjeti snage da bih mogao služiti Crkvi, ili naprotiv, misliti o mogućnosti odstupanja. Ovo kažem sasvim iskreno: nije katastrofa, moguće je mijenjati i Papu, moguće je mijenjati, nije problem! No, mislim da je potrebno da se malo ograničim u ovim naporima.“
No, dok su vrata otvorena za mogućnost odstupanja – normalna je to opcija – rekao je Papa. Dodao je da do danas nije pokucao na ta vrata i nije morao razmišljati o toj mogućnosti. Gospodin će reći – ustvrdio je.
Pojavilo se i pitanje njegova odlaska u Kazahstan – naime, Papa je u travnju izrazio želju da ondje sudjeluje na Svjetskom kongresu religija. Kako je rekao, i dalje bi volio sudjelovati. Mirnije je to putovanje – dodao je. Za sada sve ostaje. Moram ići i u Južni Sudan i u Kongo – nastavio je. Bit će to iduće godine, jer je sada kišna sezona. Imam dobru volju, no vidimo što će reći noga – kazao je. Isto tako, izrazio je želju za posjet Ukrajini – vidjet ćemo kada se vratim kući – rekao je Papa.
Njemački Sinodalni put
Prije nekoliko dana pojavila se izjava Svete Stolice o njemačkom Sinodalnom putu, bez potpisa, primijetila je jedna novinarka. „Mislite li da takav način komunikacije doprinosi ili je prepreka dijalogu?“, upitala je.
> Papa upozorio na ideološku kolonizaciju; pozvao na učenje od autohtonih naroda
To je priopćenje Državnoga tajništva, rekao je Sveti Otac, ako tako nije bilo potpisano onda je to pogreška – ali pogreška ureda, a ne zbog loše volje. Dodao je da je o Sinodalnom putu pisao u pismu prije dvije godine. „Rekao sam sve što imam za reći o Sinodalnom putu, više od toga neću reći, to je papinsko učiteljstvo o Sinodalnom putu, to pismo koje sam napisao prije dvije godine.“
Crkvena doktrina
Upitan o svome stavu glede razvoja crkvene doktrine u pogledu kontracepcije, Papa je rekao kako je dogma, moralnost, uvijek put razvoja, no razvoja u istome smjeru. „Za teološki razvoj moralnog ili dogmatskog pitanja, postoji pravilo koje je vrlo jasno i prosvjetljujuće. To je manje-više učinio Vinko Lerinški u 10. stoljeću. On kaže da prava doktrina, da bi išla naprijed, da bi se razvijala, ne smije biti tiha, ona se razvija ut annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate. Odnosno, s vremenom se konsolidira, širi i konsolidira te postaje sve mirnija, ali uvijek napredujući. Zato je dužnost teologa istraživanje, teološko promišljanje, ne možete raditi teologiju s ne ispred. Potom će biti na Učiteljstvu da kaže: Ne, otišao si previše daleko, vrati se, ali teološki razvoj mora biti otvoren, teolozi su ovdje za to. A Učiteljstvo mora pomoći da se razumiju granice.“
Uloga žena u prenošenju vjere
Prije završetka konferencije s novinarima, Papa je naglasio da je njegovo putovanje u Kanadu uvelike bilo povezano s likom svete Ane. Tijekom pokorničkoga hodočašća naglasio je da vjeru treba prenositi dijalektom – majčinskim dijalektom, dijalektom baka.
„Vjeru smo primili u tom ženskom dijalektalnom obliku, a to je vrlo važno: uloga žene u prenošenju vjere i razvoju vjere. Mama ili baka je ta koja uči kako se moli, majka ili baka je ta koja objašnjava prve stvari koje dijete ne razumije o vjeri. I mogu reći da je to dijalektalno prenošenje vjere ženskog roda.“
Papino teološko objašnjenje jest da „ona koja prenosi vjeru jest Crkva, a Crkva je ženska, Crkva je zaručnica“. „Moramo ući u ovu misao o ženskoj Crkvi, Majci Crkvi, koja je važnija od svake maskulinističke ministrantske fantazije ili bilo koje maskulinističke moći. Majka Crkva, majčinstvo Crkve“, poručio je Sveti Otac.
Tekst se nastavlja ispod oglasa