Svjetski poznati poganski praznik Halloween ili Noć vještica u krugovima seksualnih manjina poštuje se na poseban način. Za LGBTQ+ zajednicu, Noć vještica je dan slobode i prihvaćanja. Naime u Americi ima naziv i gay Christmas odnosno gay Božić.
Kršćanski blagdan Božić gay zajednica stavlja u kontekst Halloweena jer se tada, kako tumače, događa neka vrsta slobode gdje oni napokon mogu biti ono što žele, a da ih nitko pri tome ne osuđuje, premda kršćanski blagdan Božića nema nikakve veze s Noći vještica. Ovo pokazuje koliko li je samo naziv ”Božić” komercijaliziran i posvjetovljen, zaboravljajući da se u samoj riječi Božić nalazi riječ Bog, odnosno doslovan prijevod je ”mali Bog koji se rodio u štalici (Isus Krist)”.
>Halloween globalno neopoganstvo nameće se kao rival katoličkim slavljima Svih Svetih i Dušnog dana
Korijeni proslave američkog Halloweena su u queer zajednici
Naime LGBTQ+ zajednica tvrdi da je Noć vještica kakvu danas poznajemo započela upravo s LGBTQ+ zajednicom. Korijeni proslave američkog Halloweena leže u queer zajednici, tvrde. Onda kad u Americi transvestiti i homoseksualne zajednice nisu imali toliko slobode i njihova prava nisu bila zaštićena ustavom kao danas, Halloween je bio dan kada su mogli izaći iz svojih kuća odjeveni kako žele, a da pri tom ne osjećaju nikakvu diskriminaciju.
Mogli su se kreativno izraziti i bez srama to pred svima pokazati. Kako tvrde, taj dan mogli su biti netko drugi na ”najluđi i najkreativniji mogući način” ili pak ono kako se osjećaju bez da izazovu kontraverze i osude okoline.
Od keltskih vjerovanja pa do kršćanskog blagdana ”Svih svetih”
Tvrde da je ”Gay Christmas” je kroz povijest bio praznik koji ljudima daje prostor za izražavanje rodnih razlika i prkošenje normama. Noć vještica može se pratiti 2000 godina unatrag, sve do keltskih blagdanskih festivala za Samhain. Kelti su vjerovali da je veo koji dijeli žive i mrtve tanji na Samhainu, pa će duhovi moći hodati među njima.
Nekoliko stoljeća kasnije papa Grgur III pomaknuo je slavlje ”Svih svetih” s 13. svibnja na 1. studenog. Tako je 31. listopada postao ”All Hallows Eve”, odnosno ”Hallow’s (Saint’s) Evening” – ”Hallow e’en”.
1800. Halloween postaje ”praznik zabave”
U Americi je ”Hallow e’en” dugo vremena gledao kao poganski praznik, a sve proslave tog praznika bile su zabranjene. On i jest poganski praznik, ali bez kršćanskog konteksta njegovo značenje ”poganskog” nije do kraja shvatljivo.
Tako se 1800. godine Halloween ponovno vraća kao praznik, ali ovaj put ne kao ”praznik smrti” već kao ”praznik zabave”. Tada se pokrenula inicijativa da se s teme smrti ovaj praznik fokusira na okupljanje i zabavu. Praznik se komercijalizirao diljem zemlje, a ekstravagantne zabave i festivali postali su sve popularniji.
>31. listopada Noć vještica (Halloween) – zašto ovaj dan nije prikladan za djecu i mlade?
Uhićenja homoseksualaca koji su kostimima izražavali svoj ”rodni identitet”
Početkom 1900-ih bilo je neprihvatljivo biti otvoreno homoseksualac u Americi. Godine 1907. novine iz Pittsburgha izvijestile su o djevojčicama maskiranima u dječake na Noć vještica. Godine 1912. u Pittsburghu su neki ljudi uhićeni jer su izražavali svoj ”rodni identitet” preko odijevanja. Na kraju, policija više nije mogla pratiti sve prijave za Noć vještica, ljudi u kostimima koji ne odražavaju njihov biološki spol, a uhićenja su potom i prestala. Međutim, oni koji su nastavili isprobavati složene kostime i istraživati svoj rodni izraz na festivalima i paradama za Noć vještica smatrani su revolucionarima.
Početkom 1900-ih dogodila se i Velika migracija, kada su tisuće crnih Amerikanaca pobjegle s juga u sjeverne gradove poput Chicaga. Queer crnci donijeli su umjetnost drag balla u te gradove, uključujući Alfreda Finnieja, crnog queer uličnog prevaranta i kockara. Finnie’s drag balls prerastao je u glamurozni bal za Noć vještica, koji su posjećivale tisuće. Do kraja stoljeća, parade za Noć vještica eksplodirale su u četvrtima kao što su Greenwich Village i Harlem u New Yorku i Castro u San Franciscu, privlačeći tisuće homoseksualaca i heteroseksualaca.
Kako je nastao naziv ”gay Božić”?
Moderna fraza “gay Božić” zapravo potječe od ranijeg queer nadimka za blagdan, “Božić kučki” (bitches Christmas), prema Marcu Steinu, profesoru povijesti na Državnom sveučilištu San Francisco i autoru “Grada sestrinskih i bratskih ljubavi”.
Tijekom 1950-ih i 60-ih, LGBTQ zajednica u Philadelphiji slavila je “Božić kučki” oblačeći se u transvestitsku odjeću i zabavljajući se u gradskim gay barovima. ”Stotine veseljaka pratile bi izvođače od bara do bara, formirajući neke od prvih queer parada za Noć vještica u zemlji”, tvrdi Stein za NBC News.
“Što se tiče razloga zašto su LGBT osobe toliko privučene praznikom, mislim da se odgovor krije u starim tradicijama koje kažu da je Noć vještica vrijeme za prekoračenje svih vrsta društvenih granica”, kaže Stein. Dakle, imao je poseban skup značenja za ljude koji su u osnovi živjeli normalnim životom i vidjeli Noć vještica kao priliku da izraze svoj spol i seksualnost na drugačiji način.
Najpoznatiji egzorcist, Gabriele Amorth, objašnjava: Halloween je đavolska zamka
”Na Noć vještica mogli ste nositi kostimirano odijelo i ne biti uhićeni”
Budući da je u to vrijeme cross-dressing bio zabranjen u mnogim gradovima i državama diljem zemlje, ”na Noć vještica mogli ste nositi kostimirano odijelo i ne biti uhićeni”, rekao je Michael Bronski, profesor ženskih i rodnih studija na Sveučilištu Harvard i autor knjige ”Queer povijest Sjedinjenih Država za mlade”. “Ako ste se htjeli odjenuti u skladu s vašim ”rodnim identitetom”, na Noć vještica ste to mogli bez straha učiniti.”
Nakon vala LGBTQ aktivizma formalnije verzije queer proslave Noći vještica počele su se pojavljivati u “gay zajednicama” diljem SAD-a. Greenwich Village u New Yorku bio je domaćin godišnje parade za Noć vještica 1973. Godine 1979. mala skupina mještana Key Westa na Floridi pokrenula je desetodnevnu zabavu za odrasle, tzv. Fantasy Fest. West Hollywood u Los Angelesu pokrenuo je također vlastitu paradu za Noć vještica 1987. godine.
Brad Balof je kao homoseksualac, opisao Noć vještica kao jedan od rijetkih trenutaka u svom odrastanju kada nije bio “izopćen ili kažnjen ili kritiziran” zbog svojih, kako kaže, ”kreativnih i blistavih sklonosti”.
*Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija
Tekst se nastavlja ispod oglasa