Koja je svrha uvođenja načela zabrane zajedničke kandidacijske liste?

Predlaže se zabrana zajedničkih kandidacijskih lista dviju ili više političkih stranaka, kako bi se svaka politička opcija (stranka ili nezavisna lista) samostalno predstavila svojim programom i kandidatima biračkom tijelu i na temelju stvarne potpore na izborima participirala u raspodjeli mandata u Hrvatskom saboru. U razmjernom sustavu koji se predlaže, s velikim izbornim jedinicama i relativno niskim izbornim pragom od 3%, nema nikakve potrebe za zajedničkim kandidacijskim listama političkih stranaka i time ni na koji način nije ugroženo načelo višestranačkog sustava. Takva zabrana prijeizbornog koaliranja propisana je primjerice Ustavom Norveške, a propisana je i njemačkim izbornim zakonom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime, u koalicijama prije izbora skupljaju se razne stranke na zajedničkoj kandidacijskoj listi i takva koalicijska lista treba zadovoljiti iste izborne uvjete (npr. prijeći izborni prag od sadašnjih 5%) kao i stranka koja samostalno nastupa na izborima. Zbog toga se događa da pojedine stranke, iako nemaju potporu u glasačkom tijelu, a isključivo zahvaljujući drugim »jačim« strankama s kojima su u predizbornoj koaliciji, dobiju saborske zastupnike i/ili čak dobiju mogućnost sudjelovanja u obnašanju najviše izvršne javne vlasti, što je krajnje nepravično.

Nužno je da svaka stranka posjeduje iste uvjete i mogućnosti ulaska u parlament, neovisno o svojem koalicijskom partneru, s kojim će tek nakon provođenja izbora moći udružiti snage radi formiranja vlade ili oporbenog bloka na temelju izbornih rezultata.

Nadalje, birači bi trebali imati mogućnost glasovanja za jedinstven politički program stranke, a dvije ili više stranaka sa zajedničkom listom ne mogu ponuditi homogeni politički program, jer bi se inače prethodno ujedinile u jednu stranku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Treba istaknuti da ovo načelo ni na koji način ne onemogućava sklapanje predizbornih ili postizbornih koalicijskih sporazuma. Ukoliko vodstva stranaka tako odluče, mogu u bilo koje vrijeme sklopiti takve sporazume, ali je bino da svaka stranka na izborima nastupa samostalno. To načelo osigurava diferencijaciju političkih programa na političkom tržištu, a ostala načela omogućavaju da stranke s prepoznatljivim programom i na lokalnoj i na nacionalnoj razini dobijaju mogućnost participiranja u Saboru na temelju vlastitih izbornih rezultata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.