Američki umjetnik Dan Graham, jedan od najznačajnijih suvremenih umjetnika današnjice, gostovat će 17. ožujka u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti (MSU), gdje će na predavanju u Gorgoni govoriti o svojim nadahnućima, motivima i pogledu na svjetsku umjetničku scenu.
Svestrani umjetnik i jedan od pionira konceptualne umjetnosti
Tijekom pedeset godina karijere, kao jedan od pionira konceptualne umjetnosti, Graham je izveo niz performansa, instalacija, video i fotografskih radova, te na intrigantan način spajao umjetnost s arhitekturom, povremeno je radio kao kustos, te pisao eseje o umjetnosti, glazbi, dizajnu i arhitekturi, ističe se u najavi MSU-a.
Umjetnošću se počeo baviti 1964. kada osniva galeriju John Daniels u New Yorku u kojoj izlaže djela danas najpoznatijih američkih umjetnika minimalista, Carla Andrea, Sola LeWitta, Donalda Judda, Roberta Smithsona i Dana Flavina, a ubrzo i sam počinje djelovati kao konceptualni umjetnik koji umjetnost definira kao ‘društveni znak’.
Proslavio se radom “Homes for America” (1966-1967.) koji je ostvaren u formi časopisa, serije fotografija praćenih tekstovima o odnosu privatne i javne arhitekture, monotoniji i otuđenosti stambenih naselja u američkim periferijama, a kao svojevrsni komentar načina na koji prostor utječe na ponašanje onih koji ga nastanjuju.
Od 1969. do 1978. usredotočuje se na performanse i video radove u koje nerijetko, istražujući odnos između tijela, jezika i subjektivnosti i vremenskog doživljaja prostora, uključuje publiku. U pojedinim video radovima dokumentira vlastite performanse, kao što je “Performance/Audience/Mirror” iz 1975. u kojemu istraživanja temelji na teoriji strukturalne lingvistike, posebice predavanjima psihoanalitičara Jacquesa Lacana. U neke instalacije inkorporira video, kako bi manipulirajući elektronskom slikom djelovao na promjenu gledateljeva tjelesnog iskustva (“Present Continuous Past(s)”, 1974). Njegove poznate rane instalacije, poput “Public Space/Two Audiences” (1976.) i “Yesterday/Today” (1975.) inspirirale su ga na daljnje razrade odnosa prostora, ljudskog tijela, te odnosa promatrača i promatranog.
Od početka osamdesetih radi esejističke dokumentarce o društvenim temama i subkulturi mladih, među njima su najpoznatiji “Rock My Religion” (1983-1984) i “Minor Treat” (1983), te intenzivno počinje raditi na nizu samostojećih, skulpturnih objekata, ‘paviljonima’ koji su hibrid kvazi-funkcionalne arhitekture i umjetničke instalacije. Tim paviljonima stječe svjetsku popularnost., a među njima se osobito ističu “Two Way Mirror with Hedge Labyrinth” (1989.) i “Two Way Mirror and Open Wood Screen Triangular Pavilion” (1990.).
Paviljoni, koji su na razmeđu skulpture i arhitekture, ističu se vizualnom i spoznajnom refleksivnošću, te naglašavaju voajerske elemente oblikovanja u (pre)izgrađenom svijetu. Graham te staklene instalacije opisuje kao “geometrijske forme koje nastanjuje i aktivira prisutnost promatrača i koje stvaraju osjećaj nelagode i otuđenosti kroz stalnu igru između osjećaja uključenosti i isključenosti”.
Graham se rodio 1942. u Urbani, Illiniois, živi i radi u New Yorku, a retrospektivne izložbe imao je u nizu svjetskih muzeja. Često je sudjelovao na bijenalu u Veneciji te kasselskoj Documenti, dobitnik je mnogih nagrada, a 2010. je primio počasnu nagradu Američke akademije umjetnosti i književnosti.
Izvor: narod.hr/h
Photo: fah