Site icon narod.hr

Zagreb ima novi vizualni identitet: Inspiriran je golom stražnjicom Tomislava Gotovca

vizualni, zagreb

Foto: Grad Zagreb

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Grad Zagreb ima novi vizualni identitet. Umjesto tradicionalnog prikaza grada, odabran je logo s plavim rubom i natpisom “Zagreb volim te”. Autor je Borislav Malešević, a vizual je inspiriran performansom i golom stražnjicom Tomislava Gotovca.

Novi vizualni identitet Grada Zagreba odabran je putem javnog natječaja koji je provelo Hrvatsko dizajnersko društvo. Na natječaj je pristiglo 60-ak radova, a njih 48 prošlo je bilo je u izboru dok ostali nisu zadovoljili kriterije. Prvo mjesto i nagradu od 15 000 eura osvojio je koncept “Slobodan čovjek u slobodnom gradu” čiji su autori Boris Malešević, Katja Malešević i Feđa Vukić.

Zašto je odabran ovaj vizual?

U obrazloženju izbora ovog vizuala stoji da “identitet grada nije samo njegov vizualni izražaj, već i način na koji stanovnici i posjetitelji doživljavaju i interpretiraju njegovu kulturnu, povijesnu i društvenu dimenziju”. Navodi se da rad “Slobodan čovjek u slobodnom gradu” predstavlja balans između tradicije i atrakcije te da odražava povijesnu baštinu, ali i “dinamičan razvoj u skladu s potrebama i očekivanjima zajednice”. Iako se u obrazloženju u nekoliko navrata ističe tradicija kao bitna, u ovom vizualu izostali su elementi koji govore o bogatoj tradiciji Zagreba poput grba, uspinjače, katedrale, licitara i slično.

Foto: Grad Zagreb

Jedino što pomalo podsjeća na tradicionalni prikaz je to što je formalna osnova “počiva na obrisu službenog grba grada Zagreba, preciznije obliku njegova štita”. No, “u zoni u kojoj se na službenom grbu nalaze otvorena vrata utvrde Gradec” u novom vizualu su dva otvora prema vanjskom prostoru.

>Novi vizualni identitet Zagreba: Stručnjaci protiv licitara i katedrale, ali za Gotovčevu stražnjicu

“Gornji dio znaka sugerira kvadrat, što se može čitati kao strukturirano urbano tkivo, ali i kao naglašeno smještanje Zagreba u kontekst Hrvatske putem hrvatskog vizualnog koda. Donji dio novog znaka, polukružno zakrivljenu liniju – originalno donji dio štita – percipiramo kao osmijeh i možemo interpretirati kao pristupačnost, toplinu i pozitivni duh grada. Prema sugestiji autora, tu liniju možemo prepoznati i kao rijeku Savu”, navodi se.

Foto: Grad Zagreb

Gotovčeva stražnjica

Unutar znaka nalazi se i natpis “Zagreb volim te!”. On je inspiriran performansom Tomislava Gotovca iz 1981. “Ležanje gol na asfaltu, ljubljenje asfalta (Zagreb, volim te!)“. Gotovac je tada gol trčao Ilicom i Trgom Republike, uzviknuo ” Zagreb, volim te!” te legao na asfalt i poljubio ga. Nakon toga je priveden.

“Predložena ekstenzija ‘Volim te!’, zamišljena kao stalni dodatak uz ime grada, nadilazi razinu marketinške krilatice, već postaje univerzalna izjava emocije prema Zagrebu te označitelj odnosa između osobnog i kolektivnog identiteta”, ističu u obrazloženju.

No, iako je izjava citirana također pitanje je treba li ona ostati takva budući da je gramatički netočna. Pravilan oblik bio bi “Zagrebe, volim te”, a u odabranom vizualu također nedostaje i zarez nakon riječi Zagreb.

Što treba popraviti?

Ocjenjivački sud odbacio je neke ideje autora. Autori vizuala predložili su da u vizual bude interaktivan. Odnosno da građani upisuju vlastite komentare u obris identitetskog standarda. Sud se s time ne slaže.

“Iako participacija građana predstavlja vrijedan element kako suvremenog dizajna tako i upravljanja gradom, ovaj konkretni predloženi oblik interakcije ne djeluje niti dovoljno uvjerljivo niti održivo kao sastavni dio vizualnog identiteta. Stoga Ocjenjivački sud sugerira da se participativni aspekt identitetskog sustava dodatno promišlja i razvija kroz modele koji omogućuju autentičniju uključenost građana”, navode.

Foto: Grad Zagreb

Osim toga, predloženo je uključivanje siluete umjetnika što sud također ocjenjuje kao suvišno “jer reducira snagu identiteta na doslovnu ilustraciju umjesto da ostavi prostor za otvorenu interpretaciju. Oslanjanje na prepoznatljivost pojedinačne figure sužava komunikacijski potencijal identiteta i ograničava njegovu univerzalnu upotrebljivost, dok temeljna ideja već sadrži dovoljno semantičkih slojeva za uspješnu komunikaciju”.

Uz to sugeriraju i dodatno promišljanje sustava boja, kao i tipografskog sustava.

Unatoč ovim intervencijama, “ocjenjivački sud smatra da rad ‘Slobodan čovjek u slobodnom gradu’ nadilazi standardne pristupe oblikovanju vizualnog identiteta grada i jasnoćom koncepta nadmašuje sve ostale natječajne radove” te ga smatra “originalnim, strateški perspektivnim i dugoročno potencijalno vrlo funkcionalnim vizualnim identitetom grada Zagreba”.

Tko je još nagrađen?

Nagrađeno je ukupno pet radova. Drugo mjesto i 12 000 eura osvoji je rad “Veliko Z / Capital Z” koji potpisuje Kuna zlatica d.o.o.

“Osnovni znak, temeljen na grafičkoj preobrazbi grba grada Zagreba u stilizirano slovo ‘Z’, čitko je i domišljato rješenje koje nudi suvremen – čak i duhovit – dizajnerski odgovor na heraldičku tradiciju. Jednostavna forma znaka omogućava lako prepoznavanje i upotrebljivost pri malim dimenzijama, što ga potencijalno čini praktičnim i nekompliciranim rješenjem u svakodnevnoj primjeni”, navodi se u obrazloženju.

>Tomašević mijenja vizualni identitet Zagreba: Traži se ‘vizija budućnosti’ za 90 tisuća eura

Foto: Grad Zagreb

Treće mjesto i 10 000 eura osvojio je rad koji “donosi vizualno skladno i sustavno razrađeno rješenje koje se temelji na modularnosti kao glavnom principu oblikovanja. Korištenjem modula izvedenih iz stiliziranih elemenata gradskog grba, autori nastoje povezati povijesnu baštinu sa suvremenim grafičkim izrazom, stvarajući fleksibilan vizualni sustav koji omogućuje široku primjenu u različitim komunikacijskim kontekstima”. No, ocjenjivački sud smatra da prijedlog “odražava već poznate dizajnerske obrasce” i “podsjeća na mnoge već viđene vizualne identitete gradova temeljene na modularnim sustavima, bez dovoljno specifičnih elemenata koji bi ga čvrsto vezali uz Zagreb”.

Predlagatelj je FUTURA DDB d.o.o.

Foto: Grad Zagreb

Četvrto i peto mjesto

Četvrto mjesto i nagradu od 8 000 eura osvojio je koncept “Nove nove tendencije” koji predlažu OLE, OBRT ZA SPECIJALIZIRANE DIZAJNERSKE DJELATNOSTI, vl. LEO KIRINČIĆ kao nositelj, Sara Dumančić – član, Ian Farkaš – član, Mia Radić – član.

“Ovaj rad temelji vizualni identitet Zagreb na ideji njegovog kontekstualiziranja, čak i “zamrzavanja” u trenutku povijesti kada Zagreb nije bio samo pasivni svjedok, već aktivni sudionik u stvaranju radikalnih avangardnih umjetničkih praksi, značajnih ne samo u lokalnom već i globalnom kontekstu. Pogonjen nostalgijom, rad zagovara konceptualni povratak izvornim idejama modernizma, reinterpretirajući bogatu vizualnu i teorijsku baštinu zagrebačke i međunarodne avangarde – Gorgone, EXAT-a 51 i Novih tendencija. Spajanjem elemenata apstraktne umjetnosti, konstruktivizma i novih medija, nastoji ih aktualizirati unutar suvremenih komunikacijskih i dizajnerskih praksi”, navode ocjenjivači.

Slabost ovog prijedloga je oslanjanje na prošlost koje “neminovno umanjuje snagu reference”.

Foto: Grad Zagreb

Petu nagradu u iznosu od 6 000 eura dobio je supernormal d.o.o. za vizual “KVA01”.

“Premisa ovog rada bila je stvoriti jednostavan i suptilan znak koji će omogućiti njegovo fleksibilno korištenje u različitim kontekstima. Autor pritom ističe jednostavnost znaka kao kontrapunkt postojećem grbu uz koji će se koristiti, no također ga predviđa kao podlogu, element ili okvir kojeg će drugi dizajneri, umjetnici i korisnici moći interpretirati”, navodi se.

Foto: Grad Zagreb

Tko su članovi ocjenjivačkog suda?

Grad Zagreb je projektni natječaj za dizajn vizualnog identiteta objavio 28. listopada 2024. Prijave su se podnosi e do 13. siječnja 2025. Voditelji natječaja bili su Damir Gamulin i Sven Sorić koji su ranije izjavili da su katedrala, crkva sv. Marka, Maksimir ili Cibonin toranj, zastarjeli simboli te da Zagreb treba novi identitet s naglaskom na suvremeno.

Ocjenjivački sud činili su dizajnerice Ira Payer i Nina Bačun, direktor strategije Tom Dorresteijn, zamjenik gradonačelnika Grada Zagreba Luka Korlaet i viši stručni savjetnik pročelnice Ureda gradonačelnika Luka Thumm.

Treba istaknuti da je ida Ira Payer, bivša predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva, dizajnirala vizualni identitet za prosvjed “za reproduktivna prava žena”. Radi se o prosvjedu potpore Mireli Čavajdi 2022. koja je tražila feticid bebe Grge zbog tumora na mozgu, što joj u Hrvatskoj nije dopušteno. Payer je za taj skup izradila logotipa Dosta! pa i oblikovanja transparenata, oblikovanja poruka za društvene mreže itd.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version