Centar za mirovne studije na stručnom skupu “Nasilje ostavlja tragove – Zvoni za nenasilje” predstavio je rezultate istraživanja o percepciji i pojavnosti nasilja među mladima provedeno u 18 škola Zapadne Slavonije, Zagreba i Like te je, uz ostalo, istaknuto da novi trend koji je najproblematičniji je cyberbullying koji se događa u virtualnom prostoru, gdje se ne zna čija je to nadležnost – ti se sukobi iz virtualnog prostora prelijevaju u školu..
Naglasili su kako je cilj projekta “Nasilje ostavlja tragove” razviti kapacitete za razvoj i provedbu dva mehanizma prevencije među mladima, promocije ljudskih prava i demokratsko građanstvo: edukaciju za nenasilje kroz Građanski odgoj i obrazovanje, te poticanje aktivnog angažmana djece i mladih u zajednicama, u suradnji organizacija civilnog društva i škola.
„Htjeli smo istražiti percepciju pojavnosti nasilja u školama te važno je reći ovdje da se radi o naših 18 partnerskih škola u 3 regije – Zagreb, Lika i Zapadna Slavonija“, ocijenila je Lana Jurman iz Centra za mirovne studije te dodala kako su to škole koje su pokazale nekakvu inicijativu u provođenju programa te kako to nije reprezentativan nacionalni uzorak.
Pojasnila je kako se radilo kroz dva tipa istraživanja kvalitativno i kvantitavino. Kvalilativni dio je bio provođen kroz intervjue sa stručnim suradnicima u školi i kroz fokus grupe s nastavnicima, a kvantitativni dio je bio provođen kroz anketne upitnike učenicima.
„Radi se o 700 učenika i učenica 8. razreda osnovne i drugih razreda srednje škole“, istaknula je te dodala „istraživanje pokazuje da su nefizički oblici nasilja u školi prisutniji od fizičkih oblika – tu se radi o ogovaranju i vrijeđanju, omalovažavanju“.
Najproblematičniji je cyberbullying koji se događa u virtualnom prostoru i ti se sukobi prelijevaju u školu
Naglasila je kako novi trend koji je najproblematičniji je cyberbullying koji se događa u virtualnom prostoru, gdje se ne zna čija je to nadležnost – ti se sukobi iz virtualnog prostora prelijevaju u školu.
Objasnila je kako su učenici pokazali iznimnu zainteresiranost za različite programe koji se bave ovim temama i različitim sadržajima, tako da vjeruju da će kroz nastavne sadržaje i Građanskog odgoja koji se planira uvesti na jesen se ovakve teme obrađivati.
Mirna Cvitan iz Ipsos PULS-a istaknula je kako đaci jako dobro prepoznaju što je nasilje i reagiraju na njega te su otvoreni za učenje o mirovnim temama – prepoznaju elemente i idu prema pozitivnom.
Pojasnila je da su teme koje su ispitivali u istraživanju: kako percipiraju svoju školsku zajednicu, koje teme žele učiti, je li su dovoljno obrađene, jesu li se susreli s nekim oblikom nasilja zatim jesu li se susreli s oblikom nasilja preko mobitela i interneta, i gdje oni vide uzroke nasilja.
Kroz kvalitativno istraživanje istaknuli su kako neverbalni oblici nasilja su češći nego fizički – učenici su najčešće ogovarali ili bili ogovarani, oko ¾ učenika barem se jednom našlo u tim situacijama. Sljedeći po pojavnosti i učestalosti slijedi nazivanje drugog učenika pogrdnim imenom što je učinilo oko 2/3 učenika.
Pojasnili su kako prepoznavanje i pravovremeno reagiranje na nasilje je osnovni preduvjet kako bi djeca, obitelj, škola i šira zajednica mogli uočiti te kvalitetno reagirati kad se dogodi neki od oblika vršnjačkog nasilja.
Istraživanje je dio dvogodišnjeg projekta “Nasilje ostavlja tragove – Zvoni za nenasilje!” koji se provodi u partnerstvu Centra za mirovne studije, Istraživačko-obrazovnog centra za ljudska prava i demokratsko građanstvo Filozofskog fakulteta u Zagrebu, udruga Pokretač iz Korenice, Delfin iz Pakraca, MIRamiDA Centar iz Grožnjana, Savjetovalištem “Luka Ritz” iz Zagreba i osnovnom školom Milana Brozovića iz Kastva, te 18 škola iz kojih dolaze učenici i nastavnici. Projekt financijski podržava Europska Unija, Ured za udruge Vlade i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta.
Izvor: narod.hr
Photo: fah