“Tridesetak udruga proisteklih iz Domovinskog proteklih je mjeseci održalo nekoliko konferencija za medije na kojima je javnosti predočen niz dokumenata o teškim kaznenim djelima i drugim protuzakonitostima koje se godinama kontinuirano i nesmetano događaju u javnoj ustanovi Hrvatski audiovizualni centar (HAVC). Osobe u upravljačkim tijelima HAVC-a su samo u proteklih šest godina na kriminalan način raspolagale s čak 450 milijuna kuna proračunskog novca, a pritom su financirali niz skandaloznih propagandističkih filmova koji su nanijeli goleme štete hrvatskim nacionalnim interesima”, istaknuto je u priopćenju Koordinacije braniteljskih udruga koja je u nekoliko navrata zatražila smjenu vodstva HAVC-a zbog korupcije i ideološke propagande protiv Hrvatske.
Naime, Hrvatski audiovizualni centar (HAVC) odbacio je u četvrtak optužbe tri braniteljske udruge koje su ponovno zatražile smjenu vodstva tog centra, ustvrdivši da “neodgovorni pojedinci plasirajući dezinformacije manipuliraju udrugama čiji su članovi ujedno i članovi audiovizualne zajednice koji su se tijekom Domovinskog rata uključili u obranu Hrvatske”.
HAVC osmislio protunapad i optužio “pojedince da manipuliraju udrugama”
U privitku priopćenja Udruga proisteklih iz Domovinskog rata, sadržana je i pripadajuća dokumentacija koju upućuju DORH-u i USKOK-u te na uvid hrvatskoj javnosti. Možete pročitati ovdje: dokumentacija
Cijelo priopćenje donosimo u nastavku:
“Tridesetak udruga proisteklih iz Domovinskog proteklih je mjeseci održalo nekoliko konferencija za medije na kojima je javnosti predočen niz dokumenata o teškim kaznenim djelima i drugim protivzakonitostima koje se godinama kontinuirano i nesmetano događaju u javnoj ustanovi Hrvatski audiovizualni centar (HAVC). Osobe u upravljačkim tijelima HAVCA su samo u proteklih šest godina na kriminalan način raspolagale s čak 450 milijuna kuna proračunskog novca, a pritom su financirali niz skandaloznih propagandističkih filmova koji su nanijeli goleme štete hrvatskim nacionalnim interesima.
Primjerice, u dokumentarnom filmu „15 minuta – masakr u Dvoru“, za zastrašujući je zločin optužena Hrvatska vojska, iako svi međunarodni i hrvatski dokumenti i druge vrste izvora nedvojbeno dokazuju da Hrvatska vojska nije bila uopće nazočna na lokalitetu zločina u vrijeme njegova počinjenja. Glavni „svjedok“ u ovom skandaloznom filmu je agresorski, srbijanski general koji je osuđen kao ratni zločinac.
Zbog svega toga udruge proistekle iz Domovinskog rata su od nadležnih državnih tijela nekoliko puta zatražile žurnu smjenu ravnatelja HAVC-a (g. Hribara), Upravnog odbora i Audiovizualnog vijeća HAVC-a te njihovo pravosudno sankcioniranje.
Prije nekoliko dana g. Hribar je bezobrazno odgovorio u medijima, prikazujući hrvatske branitelje manipulatorima i dezinformatorima, a da se pritom nijednom riječju nije očitovao o nizu dokumenata koji su predočeni javnosti i dostavljeni nadležnim institucijama te koji vjerodostojno svjedoče o višegodišnjem teškom kriminalu u HAVC-u.
Stoga udruge proistekle iz Domovinskog rata iznova zahtijevaju od nadležnih državnih tijela da napokon počnu postupati sukladno svojim zakonskim obvezama, jer u protivnom i sami čine kaznena i prekršajna djela. Od g. Hribara tražimo da se hrvatskim braniteljima javno ispriča te da javno odgovori barem na neke od mnogobrojnih konkretnih dokaza koji se odnose na kriminal i druge protuzakonitosti u HAVC-u, na koje godinama uzaludno ukazuju pojedine odgovorne osobe iz HAVC-a te hrvatski filmski djelatnici.
Primjerice, još 2012. g. tadašnji predsjednik Upravnog odbora HAVC-a (g. Enes Midžić) i tadašnja pravnica HAVC-a (gđa Amalija Šeparović) pisanim su putem izvjestili Ministarstvo o nizu kriminalnih čina i drugih nezakonitosti u HAVC-u. Međutim, tadašnja ministrica (gđa Andrea Zlatar Violić) i njeni nasljednici (g. Berislav Šipuš i g. Zlatko Hasanbegović) propustili su izvršiti svoje zakonsker obveze, što je nadalje pogodovalo i još uvijek pogoduje razbuktavanju kriminala i drugih protivzakonitosti u HAVC-u. A g. Midžić i gđa Šeparović su već odavno bili prinuđeni napustiti HAVC.
Dakle, g. Hribar, makar sa višegodišnjim zakašnjenjem, očitujte se hrvatskoj javnosti ne s blaćenjem hrvatskih branitelja nego s dokumentima o sljedećim slučajevima na koje su 2012. ukazivali g. Midžić i gđa Šeparović:
1. Pokažite dokumentaciju i pojasnite na koji ste način i s kojim pravom dodjelili 540.000,00 kuna filmskim projektima (Bulajić, Škorić, Sviličić, Matanić) koji nisu prošli na natječaju na koji su se prijavili, pa ste im vi potom dali navedena javna novčana sredstva u ime drugog natječaja (iz 2010. g.) na koji se čak nisu ni prijavili!?
2. Pokažite dokumentaciju o dodjeli 80.000,00 kuna za održavanje skupštine FERA-e, te objasnite kako je moguće takvu dodjelu izvršiti izvan propisanih rokova prijave za natječaj?
3. Pokažite dokumentaciju i objasnite kako ste mogli i prema kojim kriterijima financirati akcije i programe mimo „Godišnjeg plana realizacije nacionalnog programa“?
4. Objasnite kako je moguće da u radu i odlukama Hrvatskog audiovizualnog vijeća sudjeluju osobe koje nemaju status izabranog predstavnika (Alemka Lisinski) ?
5. Zbog čega i s kojim pravom je onemogućavan rad u Hrvatskom audiovizualnom vijeću izabranom predstavniku svih visokih učilišta (Mato Ilijić)?
6. S kojim pravom i tko je od strane službenih osoba HAVC-a davao upute za protupravnu smjenu legalno izabrane predstavnice Hrvatskog društva filmskih djelatnika (Nada Gaćešić) u Hrvatskom audiovizualnom vijeću, te potom davao diskriminacijske upute o podobnosti za izbor osoba u Hrvatsko audiovizualno vijeće. Sve ovo je vidljivo iz dopisa kojeg je rukovoditeljice pravnih poslova HAVC-a (uz odobrenje vas g. Hribar kao ravnatelja HAVC-a) uputila g. Silviju Jasenkoviću?
7. Objasnite prema kojim kriterijima dodjeljujete izdašna novčana sredstava HAVC-a za koprodukcijske projekte tvrtkama koje su tek osnovane a ne iskusnim tvrtkama sa referencama?
8. S kojim pravom i zbog čega ste onemogućavali članovima Upravnog odbora (UO) uvid u financijsko poslovanje i dokumentaciju HAVC-a, iako je članovima UO to pravo zakonski propisano te predstavlja njihovu temeljnu nadležnost i obvezu?
Nadalje, g. Hribar, uvjereni smo da filmske djelatnike i hrvatsku javnost, a napose nadležno ministarstvo i pravosudne institucije zanima i sljedeće:
9. Pokažite dokumentaciju i objasnite kako je Darija Gudan Kulenović, u vrijeme dok je bila članica UO HAVC-a, uspjela na javnim pozivima HAVC-a dobivati višemilijunska novčana sredstva za svoju tvrtku „STUDIO DIM“ d.o.o. (u kojoj je 50% vlasnica – prema izvodu iz sudskog registra 50%? Budući je to protuzakonito (prema čl. 21 Zakona o audiovizualnim djelatnostima), jeste li od tvrtke „STUDIO DIM d.o.o. zatražili povrat novca poreznih obveznika, te jeste li protiv gđe Gudan Kulenović pokrenuli kaznene i etičke postupke što ste obvezni učiniti kao odgovorna osoba HAVC-a?
10. Pokažite nam dokumentaciju i objasnite kako je član UO HAVC-a, Hrvoje Turković, sudjelovao na javnim pozivima, u vrijeme dok je bio član UO HAVC-a, te istovremeno bio predsjednik udruge Hrvatski filmski savez (HFS, a ta je udruga, u to isto vrijeme, dobivala višemilijunske iznose na javnim pozivima HAVC-a.
11. Pokažite nam dokumentaciju i objasnite kako je Vera Robić Škarica (ranije glavna tajnica HFS a danas i predsjednica HFS-a, koja je u isto vrijeme bila i ostala predsjednica AV Vijeća HAVC-a) može na javnim pozivima HAVC-a sudjelovati u dodjeljivanu višemilijunska sredstva udruzi kojoj je čelnica (HFS)? Osim toga, pokažite nam dokument o imenovanju iste, jer imamo saznanja da se gđa Vera Robić Škarica lažno predstavlja kao predsjednica Vijeća, obzirom da od 2012.g. nije izabrana na mjesto predsjednice Vijeća te je od tada na tom mjestu potpuno nelegalno. Usprkos svemu, gđa Robić Škarica i njena udruga se godinama učestalo protuzakonito prijavljuju na javne pozive HAVC-a, te od povjerenika koje predlaže Hrvoje Hribar, a potvrđuje i ona kao predsjednica Vijeća, godišnje dobivaju milijunske iznose.
12. Pokažite nam dokumentaciju i objasnite g. Hribar kako to – suprotno članku 56. „Pravilnika o postupku, kriterijima i rokovima za provedbu nacionalnog programa promicanja audiovizualnog stvaralaštva“ – sami sebe predlažete za financijskog savjetnika AV Vijeću, iako Pravilnik i u stručnom smislu traži da savjetnik treba biti ugledni producent?! Tako su, g. Hribar, mnogi programi potvrđeni od strane AV Vijeća na prijedlog Vas kao financijskog savjetnika. Jeste li sami sebi, za ovaj savjetnički rad, omogućili pravo na visoku novčanu naknadu?
13. Pokažite nam dokumentaciju i objasnite kako je i zbog čega Mima Simić (2015. g.), kao predsjednica Umjetničkog Vijeća HAVC-a, novinarki Večernjeg lista (Mileni Zajović) dodijelila 140.000,00 kuna na javnom pozivu HAVC-a za poticanje audiovizualnih djelatnosti i stvaralaštva za projekt naslova „Savska 66“, unatoč činjenici što su Mima Simić i Milena Zajović prijateljice i suradnice na više zajedničkih projekata (npr. na Zagreb dox 2014, Zagreb dox 2015.g itd.)., a to je izravno u suprotnosti sa člankom 21. Zakona o audiovizualnoj djelatnosti.
Znakovito je i što se na 65. sjednici HAVC-a izbjeglo dati bilo kakvo obrazloženje o razlozima dodjele sredstava za navedeni dokumentarni film o hrvatskim braniteljima? Osim toga odgovorite je li Mima Simić postavljena u Umjetničko vijeće HAVC-a bez odgovarajućih visokoškolskih uvjeta koji su potrebni da bi s bilo članicom tog vijeća?
14. Pokažite nam dokumentaciju i objasnite kako je moguće da član UO HAVC-a, suprotno čl. 21 Zakona o audiovizualnoj djelatnosti dozvoljava, da njegova supruga Snježana Tribuson sudjeluje i dobije višemilijunska novčana sredstva na javnom pozivu HAVC-a?
15. Pokažite nam, g. Hribar, dokumentaciju i objasnite kako je moguće da Vi kao ravnatelj HAVC-a, suprotno čl. 21 „Zakona o audiovizualnoj djelatnosti“, dozvoljavate da Vašaa kćer Sara Hribar sudjeluje i dobije više stotina tisuća kuna na javnom pozivu HAVC-a?
16. Pokažite nam, g. Hribar, dokumentaciju i objasnite kako to da ste u slučaju dokumentarnog filma „15 minuta – masakr u Dvoru“ dobili navodno nepotpun scenarij, jer nije jasno iz navoda HAVC-a, kako je producentu Siniši Juričiću iz Nukleus filma d.o.o. isplaćen novac, a film nije prošao kolaudaciju? Svi ostali producenti dobivaju standardne ugovore od HAVC-a prema kojima ne mogu dobiti konačnu isplatu bez kolaudacije, odnosno dok umjetnički savjetnik koji je odobrio financiranje ne pregleda film i odobri isplatu zadnje rate. Kako je onda moguće da je HAVC isplatio sav novac Siniši Juričiću izvan uobičajene procedure? Ako jest, tko je to i zbog čega odobrio? Utemeljeno pretpostavljamo da ste upravo Vi to odobrili i potpisali jer ste jedini ovlašteni zastupati HAVC.
17. U članku 6. „Pravilnika o postupku, kriterijima i rokovima za provedbu nacionalnog programa promicanja audiovizualnog stvaralaštva“ HAVC-a jasno je propisano da se „neće razmatrati“ projekti koje prijave „redatelji/ice i producenti/ice koji su u dosadašnjem radu povrijedili ugovorne obveze prema HAVC-u, i/ili drugim sudionicima u realizaciji projekta sufinanciranog od HAVC-a, a koje obveze nisu ispunjene do trenutka podnošenja prijave“.
Stoga je protuzakonito (ukoliko je producent Siniša Juričić doista prevario HAVC u slučaju filma „15 minuta – masakr u Dvoru“), kad HAVC na novom natječaju opet financira njegove projekte (Nukleus film d.o.o. je naziv tvrtke g. Juričića). Primjerice, HAVC financira ko-produkciju filma “Okupirano kino”, u kojem se Nukleus film d.o.o. (sa 140.000,00 kuna dobivenih od HAVC-a) pojavljuje kao koproducent sa Srbijom?!
Znakovito je što „Nukleus film d.o.o.“ stoji i iza drugog našim (HAVC-ovim) novcem plaćenog protuhrvatskog pamfleta „Chriss the Swiss“. Vanja Sremac, bivša članica UO HAVC-a u vremenu svih navedenih nezakonitosti, sada radi u „Nukleus filmu“. Je li to njeno unosno radno mjesto zapravo „otpremnina“ za šutnju?
Ovo je samo mali dio kaznenih djela i drugih nezakonitosti do kojih smo došli uvidom na javno dostupnim mjestima, a na nadležnim je državnim institucijama obveza utvrđivanja i sankcioniranja dubine i širine protuzakonitih djelovanja u HAVC-u, te u mreži s kojom je HAVC korupcijski uvezan. Velika žurnost u zaštitnom postupanju svih nadležnih državnih institucija proizlazi iz činjenice da se protuzakonitosti u HAVC-u i nadalje nesmetano odvijaju, te da su bitno ohrabrene i omogućene dosadašnjim nepostupanjem nadležnih državnih institucija i njihovih čelnih osoba..
Takvo tekuće stanje i metodologiju rada u HAVC-u ilustriramo jednim ovogodišnjim primjerom.
Tijela HAVC-a su 31. ožujka 2016. donijela odluku o raspodjeli daljnjih 11,628.600,00 proračunskih kuna. Tročlano povjerenstvo umjetničkih savjetnika za komplementarne djelatnosti HAVC-a čini troje odabranika g. Hribara: Mima Simić, Teodor Celakovski i Boris Poljak. Na javni poziv stiglo je 355 prijava, od čega su odabrana 233 programa.
Najviše novca dobio je Hrvatski filmski savez (HFS)- ukupno 1,678.500,00 kuna. U procesu odlučivanja o dodijeli tog novca – suprotno članku 21. „Zakona o audiovizualnim djelatnostima“ sudjelovao je i Boris Poljak, član Hrvatskog društva filmskih djelatnika (HDFD) i Hrvatskog udruga filmskih snimatelja (HUFS), kojima je na ovom javnom pozivu odabirom omogućeno 325.000,00 kuna (HDFD-u) i 80.000,00 kuna (HUFS-u). Tu valja dodatno naglasiti da je Borisu Poljaku do sada Hrvatski filmski savez (HFS) producirao 31 film i jednog mu je distribuirao.
Tipični scenarij vezanih protuzakonitosti odvija se na sljedeći načelno jednostavan način. Prvi je korak da Vera Robić Škarica u ulozi predsjednice HFS (zajedno s Hrvojem Turkovićem, bivšim predsjednikom i sadašnjim članom HFS) pošalje program na natječaj ili javni poziv HAVC-a. Drugi je korak da umjetnički savjetnik HAVC-a Boris Poljak (kojeg produkcijski financira HFS), hvalospjevno „obrazloži“ i preporuči program HFS-a te ga uputi u daljnju proceduru Audiovizalnom vijeću HAVC-a.
Treći korak je kad Vera Robić Škarica (ovaj put u ulozi Predsjednice AV Vijeća HAVC-a), prihvaća program svojeg Hrvatskog filmskog saveza kojeg je preporučio savjetnik Poljak. Četvrti i zadnji korak je kad Vera Robić Škarica (u ulozi Predsjednice AV Vijeća HAVC-a) nosi projekt svog HSF-a na potpis Hrvoju Hribaru, ravnatelju HAVC-a. Osim toga cijeli protivzakoniti posao i formalno nadgleda Hrvoje Turković u ulozi člana Upravnog odbora HAVC-a. Na taj se način zatvara tipični krug povezanih protuzakonitosti unutar HAVC-u glede protuzakonitih postupaka u prihvaćanju projekata i odobravanju proračunskog novca.
Daljnji tijek različitih i razgranatih protuzakonitosti nastavlja se trošenjem odobrenog proračunskog novca, koji se u bitnome svodi na lažna uvećavanja stvarno obavljenih ili neobavljenih poslova s glavnom svrhom da javni novac nezakonito završi u privatnim džepovima. Tu su majstori prijevara iz HAVC-a samo jedan tipični dio hrvatske korupcijske hobotnice koja upropaštava i u svakom pogledu guši svoje matično hrvatsko društvo. Daljnju pogodnost ovim protuzakonitostima i nemoralu pružaju koprodukcijski odnosi koji se ostvaruju sa srodnim inozemnim partnerima iz globaliziranog filmskog svijeta.
Mi hrvatski branitelji nikada i ni pod kojim uvjetima nećemo prihvatiti ovakvo stanje u HAVC-u niti u drugim javnim institucijama države za koju smo davali svoje živote i dijelove svojih tijela. Stoga, zaključno još jedanput zahtjevamo da ministar kulture žurno smjeni Hrvoja Hribara kao formalno i stvarno najodgovorniju osobu javne ustanove HAVC, te da istovremeno smjeni i sve članove Upravnog odbora HAVC-a, jer, iako su više puta upoznati s protuzakonitostima nisu poduzeli zaštitne radnje koje su im zakonska obveza, a dio njih izravno je i uključen u naznačene povezane prijevare.
Isto tako zahtijevamo da nadležna istražiteljska i pravosudna tijela napokon počnu djelovati sukladno svojim zakonskim obvezama i temeljem opsežne dokumentacije i prijava koje su im više godina dostavljane.
Svima kojima se obraćamo u privitku iznova dostavljamo dokumentaciju s kojom raspolažemo i koju smo već nekoliko puta javno prezentirali i dostavili državnim institucijama.
Tekst se nastavlja ispod oglasa