Kristina Gogić: Lustracija okončava komunizam i može raščistiti prošlost

Bez zakona o lustraciji mnoga pitanja ostat će bez odgovora. Postojat će sumnje, šaputanja, javne tajne i klevete. Ali osobe koje su zatvarane nikada neće saznati istinu o tome tko ih je prokazao i po čijem su nalogu proganjane. Prošlost će ostati neraščišćena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U posljednje vrijeme opet smo svjedoci okršaja političkih stranaka oko lustracije. Ali tu se odmah postavlja pitanje – bi li donošenja zakona o lustraciji uopće smjelo biti ideološki motivirano? U Hrvatskoj i dalje samo jedna strana političkoga spektra o njemu kao izglednoj opciji govori, druga mu se rezolutno protivi i kao rezultat svega toga, zakon o lustraciji u Hrvatskoj i dalje ne postoji.

Jedno od pitanja koje se posljednjih dana povlači po medijima jest je li prekasno da se, nakon dvadeset i pet godina postojanja samostalne hrvatske države, Zakon o lustraciji donese. Odgovor je ne, nije prekasno; zapravo tek se donošenjem lustracijskog zakona zatvara razdoblje komunizma u potpunosti. To možda može čudno zvučati hrvatskoj javnosti jer neki već tumače da je razdoblje komunizma u Hrvatskoj samo po sebi završilo s obzirom da Hrvatska postoji sada već četvrt stoljeća. Ali odgovor je opet ne; razdoblje komunizma nije završilo jer nije provedena lustracija. Nekada je za potpunu promjenu sustava, a poglavito svijesti naroda iz komunističkog u demokratski u svim segmentima društva potrebno nekoliko generacija. Promjena će se vidjeti možda u drugoj, možda u trećoj ili čak u najgorem slučaju u četvrtoj generaciji hrvatskoga društva. Ali bitno je da do promjene dođe, da Hrvatska ne ostane u tami i sjeni komunizma jer će mnoga pitanja ostati bez odgovora, postojat će sumnje, sudske tužbe u kojima će se dokazivati je li neka osoba bila u Udbi ili s njome surađivala itd. To su sve nepotrebni sudski troškovi, nepotrebno sramoćenje, koje omogućava da se i dalje pronose neistine i laži, sve dok ne saznamo istinu otvaranjem tajnih spisa. Riječ je o kršenju ljudskih prava osoba koje su zatvarane i proganjane u komunističkom sustavu. One imaju svako pravo saznati istinu o tome tko ih je prokazao, a po čijem su nalogu proganjane i zatvarane. Uostalom, zašto zakon o lustraciji nema Hrvatska, a gotovo ga sve druge postkomunističke zemlje imaju? Otkud ta slučajnost?

Izradi nacrta zakona o lustraciji treba pristupiti pažljivo, a ne donositi ga samo radi toga da bude donesen. Što se njime želi postići? Samo to da, kad on bude proveden, osobe koje su kršile ljudska prava u komunizmu budu uklonjene iz javnoga života Republike Hrvatske jer one javnim nastupima mogu utjecati na javnost. A to Hrvatsku vraća u prošlost. Takvim osobama treba zabraniti obnašanje javnih dužnosti, što bi tim zakonom trebalo biti i propisano.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kretanje prema istini

Uopće nije bitan vremenski rok u kojemu će taj zakon biti donesen, nego njegova kvaliteta, svrha i učinkovitost. Sudeći prema praksi zemalja koje zakon imaju, vremenski rok u kojemu je stvaran vrlo je različit. Njemačkoj su trebale dvije godine za stvaranje nacrta zakona i njegovo donošenje, a u Poljskoj je sam postupak trajao mnogo duže, gotovo devet godina, jer je ustavni sud dvaput zakon ukidao i vraćao ga na izmjene.

Postupak lustracije općenito vrlo je opsežan, a o njemu istovremeno u našem društvu vlada veliko neznanje i javnost većinom ne zna što točno znači lustracija. Prije svega potrebno je obrazovati javnost održavanjem okruglih stolova, javnih tribina i sličnih događanja, te na taj način informirati javnost o pojmu lustracije te zašto je taj zakon nužno donijeti. Nakon toga potrebno je pristupiti izradi nacrta zakona te održati javnu raspravu o njemu. No sve navedeno neće imati smisla ukoliko ne postoji politička volja stranaka na vlasti koje će odlučiti hoće li ući u postupak izrade nacrta zakona i njegova izglasavanja. Bez političke volje nije moguće donijeti zakon jer u redovitim postupcima, kao što je poznato, zakone predlaže Vlada Republike Hrvatske, a donosi ih Hrvatski sabor. I stranke na vlasti morale bi biti upoznate s time da je lustracijski zakon nužno donijeti jer bez istoga država neće doživjeti gospodarski rast. Naime, gospodarski procvat doživjele su sve postkomunističke zemlje u kojima je provedena lustracija. Ali to svakako ne bi trebao biti glavni motiv. Srž cijeloga postupka svodi se na raščišćavanje prošlosti i kretanje prema istini. Stoga bi istim zakonom trebalo osnovati ustanovu u kojoj bi bili pohranjeni svi dokumenti pronađeni u lustracijskom postupku, bilo da su ih pronašle i prijavile privatne osobe, bilo javna tijela, dakle bilo tko sa saznanjem o njihovu postojanju. Svi tajni spisi tada bi bili dostupni javnosti, naravno, uz neke iznimke, koje bi također propisivao zakon.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uzorna Njemačka

Istim zakonom, prema uzoru na poljski i njemački, bilo bi potrebno obuhvatiti razdoblje od Drugoga svjetskog rata do 1989, čime bi bilo osuđeno i razdoblje fašizma i ostalih totalitarnih sustava koji su postojali na području današnje Republike Hrvatske. Iz navedenoga proizlazi da „antifašističke snage“ u Hrvatskoj mogu biti mirne što se tiče zaštite njihova interesa jer će istim zakonom biti otvoreni svi postojeći tajni spisi koji obuhvaćaju navedeno razdoblje i suspektne osobe iz tog razdoblja, ukoliko bi to bilo moguće s obzirom na protok vremena. Posebno treba istaknuti da, primjerice, u Njemačkoj po provedenoj lustraciji zapravo nije bilo mnogo osoba koje su kažnjene zatvorskom kaznom u odnosu na broj postupaka koji su bili vođeni. Većina osoba koje su kršile ljudska prava, što je dokazano u postupcima, dobile su zabranu obnašanja javnih dužnosti u zemlji. Njemački zakon o Stasiju i njihovim zapisima jako je dobar primjer zakona o lustraciji i način na koji je proveden u Njemačkoj te njegova važnost za državu, kao i važnost Ureda saveznog povjerenika za Stasijeve spise, izuzetno je velika. To bi bio dobar model prema kojemu bi se mogla provesti lustracija u Hrvatskoj.

Nevjerojatno je u kojoj su mjeri dosadašnje hrvatske stranke na vlasti na neki način ignorirale europske rezolucije o osudi totalitarnih režima. Vijeće Europe donijelo je još 2006. rezoluciju 1481 u kojoj se snažno osuđuju masovna kršenja ljudskih prava od strane totalitarnih komunističkih režima. Tu je i Rezolucija Europskog parlamenta o europskoj savjesti i totalitarizmu donesena 2009. na temelju koje je 23. kolovoza proglašen Danom za komemoraciju svim žrtvama tih režima. Doduše, u pravnom sustavu Republike Hrvatske postoji samo Deklaracija o osudi zločina počinjenih tijekom totalitarnog komunističkog poretka u Hrvatskoj od 1945–1990, donesena 2006, ali ne postoji nikakva zabrana obnašanja javnih dužnosti ljudima koji su kršili ljudska prava u Hrvatskoj u tom razdoblju ili surađivali s tajnim službama bivše Jugoslavije, dakle nema sankcija za te osobe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Medijska izolacija

Potrebno je ovdje citirati članak 6. Rezolucije Europskog parlamenta: „Europski parlament žali što je dvadeset godina nakon raspada komunističkih diktatura u srednjoj i istočnoj Europi pristup dokumentima koji su od osobne važnosti ili potrebni za znanstvena istraživanja još bezrazložno ograničen u nekim državama članicama te poziva za pravni napor u svim zemljama članicama prema otvaranju arhiva, uključujući i one iz bivše službe unutarnje sigurnosti, tajne policije i obavještajne agencije, iako treba poduzeti korake kako bi se osiguralo da se taj proces ne bi zlorabio u političke svrhe.“ Očigledno je da političke stranke na vlasti baš i nisu bile posebno zainteresirane za donošenje lustracijskog zakona, premda europsko i međunarodno pravo govori koliko je nužno donijeti takav zakon i koliko je potrebno javnosti jasno predočiti što takav zakon donosi. U Hrvatskoj postoji i velik otpor medija koji bi trebali popratiti okrugle stolove i tribine o toj temi. Osim Glasa Koncila i nekoliko portala, o važnosti lustracije se ne piše. To teško može biti slučajno. Tako rasprave o tom pitanju ostaju na marginama jer ih medijska izolacija čini nebitnima.

Moć stranačke stege

Članak 16. Rezolucije EP ističe: „Europski parlament uvjeren je da je konačni cilj otkrivanja i ocjenjivanja zločina počinjenih od strane komunističkih totalitarnih režima pomirenje, koje se može postići prihvaćanjem odgovornosti, molbom za oprost i njegovanjem moralne obnove.“ Socijaldemokratska partija Hrvatske, kao pravni sljednik Komunističke partije Jugoslavije, još uvijek drži zatvorene za javnost arhive i spise te stranke, u koje se uvid dobiva uz posebnu dozvolu i navođenje točno određenih razloga. Oni se kao stranka izjašnjavaju protiv lustracije i proglašavaju taj postupak zastarjelim, lovom na vještice i osvetom, odnosno barem njihov predsjednik Zoran Milanović tim riječima izlazi u javnost. Ipak, neslužbeno, i pojedini članovi SDP-a također smatraju da bi bilo dobro donijeti lustracijski zakon. To zanimljivo ocrtava stanje političkih stranaka u Hrvatskoj, gdje pojedini članovi misle da bi nešto bilo dobro, ali sami ne mogu učiniti ništa, jer postoji stranačka stega. Poznato je da u svakoj političkoj stranci postoji ljevica i desnica bez obzira kojega je političkog predznaka stranka u cjelini. Ni u tome još nije dosegnuta određena razina demokracije jer kao država još učimo što je demokracija. Dvadeset i pet godina premalo je za dosezanje više razine demokracije upravo zato jer nije zatvoreno razdoblje komunizma u Hrvatskoj. Ono će biti završeno ne samim donošenjem zakona o lustraciji, nego tek po njegovu provođenju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Je li moguće da dužnosnici Republike Hrvatske, koji su od donošenja europskih rezolucija bili u mogućnosti ući u postupak izrade lustracijskog zakona, nisu upoznati s tekstovima tih rezolucija i njihovim preporukama? Je li riječ o neznanju, strahu, prikrivanju dužnosnika koji su kršili ljudska prava u komunizmu…? O čemu je zapravo riječ? Odgovore na ta pitanja nužno je saznati što prije, zbog čega novinari imaju jedinstvenu javnu zadaću postavljanja tih pitanja osobama koje obnašaju javne dužnosti u Hrvatskoj. Time bismo napokon saznali odgovore i njihovo stajalište o ovom izrazito važnom pitanju za razvoj demokratskog društva i zaštitu ljudskih prava, za budućnost Hrvatske.

*Kristina Gogić je pravnica koja se dugi niz godina bavi zaštitom ljudskih prava. Redovito piše i upozorava o važnosti lustracije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.