Zajednica žrtvoslovnih udruga obilježila je Međunarodni dan ljudskih prava, 10. prosinca, na groblju hrvatskih vojnika 1941.-1945. na zagrebačkom Mirogoju. Molitvu za pokopane predvodili su pomoćni biskup zagrebački Ivan Šaško i Mersad efendija Kreštić.
> U utorak molitva na groblju hrvatskih vojnika 1941.-1945. na Mirogoju
Groblje hrvatskih vojnika iz razdoblja 1941.-1945. je preorano i uništeno u srpnju 1945. godine. Nakon uspostave Titove komunističke vlasti u svibnju 1945., diljem Hrvatske uništen je gotovo svaki grob onih koji su vojsku služili u NDH. Najpoznatija takva lokacija je na zagrebačkom Mirogoju. Tamo je, dekretom tadašnjeg ministra unutrašnjih poslova Vicka Krstulovića, uništeno više stotina grobova.
Biskup Šaško: ‘Živimo u nadi da će zagrebačka i državna vlast pokazati malo ljudskosti’
Gradska vlast na čelu s gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem opstruira obnovu groblja i tako krši ljudsko pravo na obilježen grob. O tome je Hrvatsko žrtvoslovno društvo pisalo i Pučkoj pravobraniteljici čiji ćemo odgovor naknadno objaviti.
> Groblje hrvatskih vojnika na Mirogoju: Pravobraniteljica godinu dana ignorira apel udruga
Izdvajamo poruke biskupa Šaška koji je predvodio molitvu za one čije su grobove uništili komunisti.
“U daru Božjega mira i milosrđa srdačno pozdravljam organizatore ovoga zajedništva, vas, predstavnike i članove Zajednice žrtvoslovnih udruga (Hrvatsko društvo političkih zatvorenika; Hrvatsko žrtvoslovno društvo – Zagreb; Žrtve za Hrvatsku Osijek; Hrvatski obredni zdrug Jazovka; Udruga Bosansko-hercegovački Hrvati i Hrvatski domobran – Udruga ratnih veterana Hrvatske), kao i Vas, cijenjeni zamjeniče glavnoga imama zagrebačkog, Mirsade efendijo Kreštiću; zahvalan Gospodinu, braćo i sestre, dragi prijatelji, što ni ove godine nije izostala vaša prisutnost.
Osmu godinu na današnji dan molimo za hrvatske vojnike, kršćane i muslimane, čija su smrtna tijela ovdje položena u zemlju. Osmu godinu živimo u nadi da će zagrebačke gradske vlasti, ali i hrvatske državne vlasti pokazati malo ljudskosti i dopustiti da nad njihovim kostima bude vidljivo ime i znak vjere u kojoj su živjeli na zemlji, dok istodobno molitvom i vjerom ispovijedamo nadu da ih je Bog, u svome smilovanju, primio u vječno blaženstvo.
Svjesni da su ti ljudi i imena odbačeni te da takav pristup otvara puno drugih pitanja, osam godina odavde usmjeravamo pozornost prema nečemu za što smo mislili da je sasvim razumljivo u društvima koja se rado pozivaju na humanost i na ljudsko dostojanstvo.
> Dr. Robin Harris: Hrvatska se nikad nije oporavila od štete komunističkih ‘osloboditelja’
Biskup Šaško: ‘Na grobljima se vidi zrelost jednog društva’
Ovo grobljansko polje je poput onih tvari i sredstava koje pokazuju narav, stanje i promjene određene tvari; ovo polje, koje se samo čini da je polje smrti, zapravo je poput indikatorskoga ili lakmus-papira kojim se pokazuje i provjerava stanje na svim poljima života u društvu.
Odnos ljudi i mjerodavnih vlasti prema umrlima govori ne samo o smrti i o prošlosti nego – puno više – o životu, o sadašnjemu životu i o budućnosti. Da, upravo na grobljima se vidi zrelost i nezrelost jednoga društva, osobito europskoga, njegove vrijednosti i njegove slabosti, njegova postignuća i nastojanja.
Ovo polje govori o našemu odnosu prema otajstvu života i prema smislu postojanja; govori o brizi za djecu, o odgoju i obrazovanju, o znanosti i gospodarstvu; govori o komunikaciji i međusobnim odnosima, o miru i o ratu; govori o sadašnjemu poimanju kulture i o tome kakav svijet otvaramo, ako iz njega izguramo zadane odrednice ljudske stvorenosti i suosjećanje jednih prema drugima.
Jer, na čemu bi to trebala počivati humanost, ako ne na sućuti?
> Nadbiskup Kutleša iz Vukovara: Suočavamo se s neprocesuiranjem onih koji su svojim zločinima nanosili nepravdu našem narodu
‘Polje svjedočanstva bešćutnosti dosadašnjih zagrebačkih i hrvatskih vlasti’
Dragi prijatelji, ovo polje je polje preminulih hrvatskih vojnika, ali – nažalost – ovo bi polje, kao indikator, kao pokazatelj stanja u našemu društvu, uz sebe moglo imati napisan naslov: Polje svjedočanstva bešćutnosti dosadašnjih zagrebačkih i hrvatskih vlasti. Jer, kakvi su to ljudi, kakvi smo mi ljudi, ako mrtvima ne damo njihova imena?
Čuli smo govoriti da su ovdje pokopani ljudi bili na ‘krivoj strani povijesti‘. Ako se time želi pokojnima suditi tko zna po kojemu zakoniku, najprije treba znati da povijest nema strana. Povijest je jedna; i u toj povijesti vidljiva je prisutnost otajstva dobra i otajstva zla; svaki čovjek odlučuje hoće li činiti dobro ili zlo, a konačni sudac nije čovjek, osobito to ne može biti čovjek vođen totalitarističkim kriterijima.
Ovo je lakmus-polje koje pokazuje proizvoljnost određivanja pripadnosti i, sukladno tomu, jačanje otajstva zla. S tim u svezi nalaze se i dvije činjenice koje dodatno pokazuju neprihvatljivosti zbog kojih je danas u Hrvatskoj moguće ostaviti ovo polje bez križeva i nišana.
a) Osim neljudskosti, protiv koje se ili za koju se svaki čovjek odlučuje, posrijedi je i nepoštivanje baštine europske uljudbe pa i formalnih dokumenata.
Naime, tako smo često svjedoci da hrvatski predstavnici u Europi, unutar europskih institucija ili pred njima, kao da presvuku odijelo; tamo odjenu ruho urešeno europskom dopadljivošću, govore rječnikom koji ostavlja dojam demokratičnosti i zauzimanja za ljudska prava, ali u svojoj domovini brzo zaborave i deklaracije i rezolucije, ne dopuštajući da se one primjene, jer bi te iste zahvatile i njih same.
b) I drugo: Kolikogod bio naviknut na relativiziranje otajstva zla iz doba jugoslavenskoga komunizma, nedavno sam ipak ostao zatečen pred izjavama, koje možemo čuti i od kandidata za predsjednika hrvatske države, da je pitati nekoga o članstvu u Komunističkoj partiji jednako pitanju o tome je li netko živio u Jugoslaviji.
> Prof. Vukelić: Kultura sjećanja na komunističke zločine tek je u povojima
Prihvaćanjem članstva u Partiji odricalo se od vjere
Pa je li moguće i to prodati na hrvatskoj tržnici besmisla, kad dobro znamo koliki su odbijanjem toga članstva stradali, bili zlostavljani, prisiljeni napustiti domovinu, držani daleko od redovitih mogućnosti školovanja, rada i društvene prisutnosti, dok su se članovima Partije otvarala sva vrata povlastica?
Takvo stajalište je još čudnije, ako dolazi od vjernika koji se vole hvaliti vjerom, kršćanstvom, demokršćanstvom i katolištvom. Istina da ni mi, vjernici i službenici Crkve, to nismo dovoljno isticali, možda i glede toga misleći da je to jasno i razumljivo, ali očito treba snažnije naglasiti da je netko tko je bio vjernik, prihvaćanjem da bude članom toga totalitarističkog pogona i strojarnice za širenje otajstva zla, stvarno, životno zanijekao svoju vjeru, odrekao se svoje vjere.
Onaj pak čovjek koji nije vjernik, a pristao je biti članom Partije jasno je dao do znanja da je na strani onih koji vjernike ne smatraju ni ravnopravnima ni poželjnima u društvu. To je vjerojatno također na njihovoj ‘pravoj strani povijesti’. I kojom lakoćom ti isti danas govore da promiču demokršćanstvo ili da se zalažu za ljudska prava.
> 18. rujna 1946. Blaženi Alojzije Stepinac – uhićen od komunističke vlasti u vrijeme kad se spremao služiti Svetu misu
‘Ovo je polje postalo marginom groblja’
Cijenjeni dionici ovoga zajedništva, jedan je totalitarizam imao bešćutnu nakanu potpuno ukloniti imena i spomen na ove ljude. Zahvaljujući ljudskosti, sućuti i istinskoj vjeri devastacija, hrvatski – pustošenje, postalo je marginalizacijom, hrvatski – guranjem na rub, a u njoj jasno progovara višeslojna diskriminacija, to jest nejednakost postupanja, nepravedno razdvajanje.
Ipak, ne zaboravimo riječi našega Gospodina: „Kamen koji odbaciše graditelji postade kamen zaglavni.“ (Mt 21, 42) Ovi su ljudi ‘marginalizirani’; ovo je polje postalo marginom groblja, ali i lakmus-polje. Naime, znamo da su margine na ispisanim stranicama itekako važne, ne samo zbog estetskih razloga. Na marginama stranica ostaju: otisci prstiju i poneki zapis, kao podsjetnik na ono što je u cjelokupnome tekstu važno ili kao razvoj misli čitatelja.
Na ovoj ‘grobljanskoj margini’ ostaju otisci otajstva zla, postupaka vlasti, ali poglavito naše prisutnosti i nade. U vremenu u kojemu primjećujem da ljudi postaju tiši; da hrvatski narod počinje šaptati, u izvanjskoj buci došašća pozvani smo biti glas Božje Riječi te time istine i nade koja ima svoje margine. Kao vjernicima uvijek nam je ići na rubove; podupirati glas dobra koji se ne čuje; biti uz ljude koji su prešućivani, kojima politička moć ne dopušta progovoriti otajstvom ljubavi.
‘Ostaje nam pouzdanje u Gospodina’
Uskoro za nas u Crkvi započinje Sveta, Jubilejska godina, kojoj je u središtu nada. Iskusili smo tolika razočaranja, ali ostaje nam pouzdanje u Gospodina. Njegova nada ne razočarava; njegova Riječ ostaje. Zato, kao uvod u Molitvu za preminule poslušajmo Njega po sv. apostolu Pavlu, Njega koji je obećao da će biti s nama zauvijek:
„Opravdani dakle vjerom, u miru smo s Bogom po Gospodinu našem Isusu Kristu. Po njemu imamo u vjeri i pristup u ovu milost u kojoj stojimo i dičimo se nadom slave Božje. I ne samo to! Mi se dičimo i u nevoljama jer znamo: nevolja rađa postojanošću, postojanost prokušanošću, prokušanost nadom. Nada pak ne postiđuje. Ta ljubav je Božja razlivena u srcima našim po Duhu Svetom koji nam je dan!“, zaključuje biskup Šaško.
> Nadbiskup Kutleša: Kultura koja prekida s nadom u Božja obećanja postaje narcisoidna
Pučka pravobraniteljica već godinu dana šuti
Marko Krznarić iz Udruge ratnih veterana Hrvatski domobran Osijek kako se već osam godina okupljaju s istom porukom da„ljudima pokopanima na ovom polju treba vratiti njihova imena i nadgrobna obilježja“.
„To je minimum koji im dugujemo kao civilizirano društvo. Nažalost, ove smo godine saznali da uz nas u Hrvatskoj žive i rade službenici koji ne mogu dosegnuti ni taj civilizacijski minimum“, rekao je te objasnio kako je prije godinu dana, 17. prosinca 2023., zajednica žrtvoslovnih udruga podnijela pritužbu Uredu pučke pravobraniteljice ukazujući na diskriminaciju koja je na djelu prema pokopanim na groblju. Podsjetio je kako njemački vojnici iz Drugog svjetskog rata imaju svoje uređeno groblje, kao i partizani i jugoslavenski vojnici – ali Hrvati, pripadnici oružanih snaga Nezavisne Države Hrvatske, i dalje nemaju pravo na obilježeni grob.
„Svakome iole uljuđenom jasno je da tu nepravdu treba ispraviti. Pa makar samo i reći da je tu riječ o nepravdi, nejednakosti i diskriminaciji. Ali pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter ni za godinu dana nije bila u stanju donijeti bilo kakvu odluku u tome predmetu! Djeca u nižim razredima osnovne škole, kad bi im se prikazale činjenice iz ovoga slučaja, za čas bi donijela odluku.
Takozvana pučka pravobraniteljica to nije uspjela ni nakon niza požurnica koje smo joj uputili. Na ovom primjeru pokazala se ogromna intelektualna bijeda jedne hrvatske institucije. Jednog ureda koji bi trebao biti pomagati građanima da ostvare svoja prava. Čak bismo podnijeli i da su nam dali negativan odgovor! Ali to što su nas ostavili bez odgovora u godinu dana predstavlja primjer rijetko zabilježene moralne tuposti na ovim prostorima. Radi se o instituciji koja je dio hrvatske države za koju smo se borili. Na ovom slučaju ta je institucija pala na testu svrhe svojega postojanja“, rekao je Krznarić.
‘ Njezinom šutnjom ukinut je svaki smisao postojanja tog ureda’
Zašto nema odgovora nitko ne zna.
„Koji god odgovor bio, porazan je za pučku pravobraniteljicu Tenu Šimonović i za cijeli njezin ured. Njezinom šutnjom ukinut je svaki smisao postojanja tog ureda. Ispod minimalne civilizacijske razine su i gradonačelnik Zagreba i većina koja ga podržava. Ali to smo već znali i prije. Ipak on ima i neke druge dužnosti i obveze. No pučka pravobraniteljica ima izričitu dužnost zastupati ljudska prava hrvatskih građana. Ima obvezu ocjenjivati je li došlo do povrede tih prava i diskriminacije. Umjesto institucije kojom bi se mogli ponositi, i kojoj smo se obratili s punim povjerenjem, dobili smo praznu i sramotnu šutnju.
S tom šutnjom pravobraniteljica i njezin ured svrstali su se rame uz rame s onima koji su prije 79 godina odavde uklonili križeve i nišane i zločinački oskvrnuli ovo groblje.
‘Umrijet će u pustoši svog mrtvog srca’, poručio je Vlado Gotovac predstavnicima jugoslavenske soldateske u kolovozu 1991. Vlado Gotovac govorio je pred majkama koje su tražile da im se sinovi oslobode iz te zločinačke vojske. Tridesetak godina poslije opet se suočavamo sa sličnim bešćutnim osobama kao što su bili oni jugo-oficiri. S osobama kojima ništa nije sveto pa ni zakonske odredbe koje ih obvezuju, a koje jasno govore da ovdje pokopani ljudi moraju imati ispisana imena i nadgrobna obilježja. Osjećaj odvratnosti još je jači jer se radi o navodno našoj, hrvatskoj instituciji.
Ne dajmo ipak da nas savladaju negativni osjećaji. Naše okupljanje ovdje znak je da ovi pokojnici nisu zaboravljeni, ma koliko se neki primitivci, koji se guše u svojoj mržnji, trudili da ih zaboravimo. Nećemo se predati i nastavit ćemo u našoj pravednoj borbi za dostojanstvo svih ljudi – usprkos jadnim službenicima iz ureda takozvane pučke pravobraniteljice. Znamo zašto smo ovdje i znat ćemo što nam je činiti ubuduće“, zaključio je.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.