Oliver Frljić tvrdi: Predstava u Varšavi je velik uspjeh, objede su stvar konzervativne represije

Foto: fah

Predstava “Kletva” hrvatskog redatelja Olivera Frljića, čije je prikazivanje u varšavskom kazalištu Teatr Powszechny izazvalo burne reakcije poljske Katoličke crkve i konzervativne sredine, prema Frljićevim je riječima naišla na odlične reakcije publike i kritike, a prašina koju je podigla u konzervativnim poljskim krugovima i najavljene tužbe stvar su sve dubljeg naginjanja toga društva autokratskom konzervativizmu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Kazalište je umjetnost, a satira legitiman način umjetničkog izražavanja i, kad vlast ne razumije satiru, to je prvi znak da društvo polako skreće prema autokratskom modelu upravljanja”, kazao je Frljić u razgovoru za Hinu.

“To je ono što se nažalost događa u Poljskoj, gdje je jedna nesloboda zamijenjena drugom. Trenutno je u Poljskoj sporno sve što je kritično prema odnosu crkve i države, a ta se predstava bavi upravo time. Mislim da je nedopustivo da država, sudstvo ili državni represivni aparat odlučuju što umjetnost jest a što umjetnost nije”, napomenuo je.

Mediji su prenijeli da je poljsko državno odvjetništvo u srijedu pokrenulo istragu zbog kazališne predstave Olivera Frljića koju su Katolička crkva i konzervativne sredine u toj zemlji nazvale bogohulnom. Državno odvjetništvo najavilo je otvaranje odvojene istrage o poticanju na zločin protiv predsjednika stranke na vlasti Pravo i pravda (PiS), Jaroslawa Kaczynskog, a navodno i brojni pojedinci namjeravaju podnijeti pojedinačne tužbe zbog javne povrede vjerskih osjećaja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Frljić je za predložak uzeo tekst poljskog autora iz XIX. stoljeća Stanislawa Wyspianskog koji govori o složenim odnosima Poljaka sa svemoćnom Katoličkom crkvom.

Kao sporne prizore mediji navode to što jedna glumica u predstavi simulira oralni seks s kipom u prirodnoj veličini sv. Ivana Pavla II., a na kip se kasnije stavlja natpis “Zaštitnik pedofila”. Također, u jednom od završnih prizora jedna glumica spominje mogućnost skupljanja novca od gledatelja za plaćenog ubojicu koji bi smaknuo predsjednika PiS-a i zatim govori da joj je redatelj Oliver Frljić rekao da izbaci tu scenu jer predstavlja zločin kažnjiv zatvorskom kaznom.

Frljić je istaknuo da je predstava napravljena s ciljem da testira koje su danas šanse umjetničkih sloboda u Poljskoj, “a one su jako jako sužene”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Ne razumijem ljude koji ne shvaćaju da sve ono što kažemo na sceni nije automatski stajalište autora i nije automatski poziv na nekakvu konkretnu akciju, da je sve to kazalište, a nije politika ili nešto drugo”, kazao je redatelj, koji je u Poljskoj već imao susret s cenzurom, kada je 2013. godine ravnatelj Starog teatra Jana Klata iz Krakova zabranio njegovu predstavu “Nebožanska komedija”, dok je gostovanje njegove predstave “Naše nasilje i vaše nasilje” 2016. u gradu Bydgoszczu u Poljskoj također šokiralo gledatelje te je “dobila” nekoliko prijava.

Ovaj put, uprava kazališta stala je čvrsto iza Frljića, naglasivši u priopćenju kako “predstava daje riječ različitim ideološkim stajalištima i treba se razmatrati kao cjelovito umjetničko djelo, a ne kao skup nepovezanih odvojenih prizora”.

Redatelj ističe da je dobila i podršku većine mainstream medija, gdje je naišla na izvrsne kritike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Iza nje je stao i velik dio poljske javnosti o čemu se u Hrvatskoj, naravno, ne govori. U vodećem dnevnom listu izašla je sjajna kritika, a sve druge kritike koje su se pojavile su unisono pohvalile predstavu, pune su superlativa. Jedan od kritičara je napisao da u bilo kojoj drugoj zaopadnoeuropskoj zemlji ta predstava ne bi bila nikakav problem”, kazao je.

U Poljskoj, međutim, svi glumci imaju dosta neugodnosti, prijeti im se, objavljuju se njihove fotografije, poziva se da ih se fizički napadne. “Anonimni pojedinci i grupe raspituju se gdje se mogu dobiti njihove adrese; jedna glumica je na privatni broj dobivala prijeteće poruke. To je dobra slika stanja tog društva”, istaknuo je Frljić.

No, predstava se zasad nastavlja normalno igrati, a svaka je izvedba dupkom popunjena, tvrdi: sinoćnja je izvedba završena ovacijama, glumci su prekidani aplauzima.

Predstava ima i humanitarni karakter – dio prihoda od karata izdvaja se za pomoć organizaciji koja se bavi žrtvama katoličke pedofilije u Poljskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Naime, jedna od tema predstave je pedofilija u katoličkoj crkvi, što je jedna od tema koja se u Poljskoj ‘gura pod tepih’. Stoga je nakon izvedbe u srijedu u kazalištu upriličen razgovor o pedofiliji s predstavnicima organizacije koja se bavi žrvama katoličke pedofilije, a u njemu je sudjelovao i jedan novinar koji je napisao niz članaka o pedofiliji u redovima katoličkih svećenika”, rekao je.

“Mislim da ta predstava može biti problematična samo u jednom konzervativnom i zatvorenom društvu kao što je to poljsko, ili hrvatsko društvo. Slične stvari sam prolazio u Rijeci”, istaknuo je na kraju redatelj, koji upravo počinje rad na jednoj novoj produkciji u Münchenu, u Njemačkoj.

Podsjetimo, Katolički Institut ‘Ordo iuris’ prijavio je predstavu Vijeću Europe te je pozvao Poljake da masovno podnose kaznene prijave i tuže Teatar, obvezujući se pritom da će ‘Ordo iuris’ besplatno osigurati odvjetnike i platiti sudske troškove. Lokalne vlasti koje sufinanciraju predstavu ipak se drže podalje od ove inicijative.

U jednoj od scena prikazuje se i glumicu koja prikuplja novac za ubojstvo Jarosława Kaczyńskog, čelnika vladajuće konzervativne stranke Pravo i pravda (PiS). Potom gledateljima objašnjava kako tu scenu ubojstva ipak neće prikazati jer je to kažnjivo i navodi odredbe kaznenog zakona koje joj to brane.

Medijima također nije promaklo kako je sponzor predstave medijska kuća Agora u vlasništvu Adama Michnika koja je jako bliska oporbenoj Građanskoj platformi (PO). PO ima vlast u glavnom gradu Poljske, a pohvale na račun predstave već su došle iz ureda za kulturu u gradskoj administraciji koju oni nadziru i koja financira kazalište.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.