Petak, 17 siječnja, 2025
-0.1 C
Zagreb
Pratite nas:

Klementina Šuljug odgovara na Vaša pitanja: Kako se boriti sa strahom kod djece?

Podijeli

Strah može biti stvaran i umišljen. Stvaran strah javlja se kao reakcija na vanjske opasnosti koje ugrožavaju dijete, a proizlazi iz prirodnog nagona za samoodržavanjem . To je biološki uvjetovana psihološka pojava i sasvim prirodna reakcija djeteta te ima svoju svrhu i korisna je. U drugom slučaju , kada je strah umišljen, on postaje patološki i kao takav nepoželjan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Postoje različite vrste strahova. Strah od nepoznatog doživljavaju gotovo sva djeca.
U najranijoj dobi (6-8 mjeseci), kada dijete najviše izražava emotivno vezivanje uz majku i oca, javlja se strah od separacije koji je sasvim prirodna reakcija djeteta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Anksiozna djeca se vrlo često boje mraka. Uzrok može biti frustracija na separaciju, samoću pa i zastrašivanje mrakom. Strah od životinja, mitskih bića, vode, pojedinih predmeta je isto tako čest u predškolskoj dobi.

Stručnjaci smatraju da izvore straha treba tražiti u odnosu roditelj – dijete. Dokazano je da se strah roditelja prenosi na dijete. Plašljivi roditelji odgajaju plašljivo dijete. Stalna roditeljska zabrinutost i strah da bi se djetetu nešto moglo dogoditi rezultira bojažljivim i nesigurnim djetetom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Strah se može javiti i kao posljedica pričanja bajki i priča koje im odrasli pričaju ili crtanih filmova u kojima su glavni likovi razna čudovišta, lopovi, kriminalci, vještice, kosturi ili čarobni predmeti te oni postaju izvor tjeskobe kad uđu u dječju psihu.
Djeci predškolske dobi ne bi trebalo dopuštati gledanje takvih crtanih filmova niti pričanje bajki zastrašujuće tematike jer se oni poistovjećuju s likovima ili predmetima, te s njima proživljavaju sve situacije. Djeca često ne mogu razdvojiti realan svijet od mašte pa se proživljeni strahovi iz mašte mogu pretvoriti u vlastite strahove u stvarnosti.

Loša i traumatična iskustva koje je dijete doživjelo, svaki put će, kad se nađe u istoj ili sličnoj situaciji, reagirati strahom.
Tjeskobu i strah mogu izazvati i sukobi među roditeljima. Loši i neprimjereni pedagoški postupci, zanemarivanja, manjak ljubavi i pažnje, autoritaran odgoj, prevelike ambicije roditelja, precjenjivanje djetetovih sposobnosti također dovode do raznih strahova.

Da bi se strah mogao ukloniti prvo treba pronaći njegove uzroke. Potrebno je stvoriti zdravu okolinu u kojoj dijete živi. Razvijati samopouzdanje i hrabriti ga. Biti mu podrška. Nije moguće uvijek ukloniti izvore strahova, ali ja jako važno ne dovoditi dijete u situacije koje izazivaju strah. Ne može se strah liječiti strahom. Ako se dijete boji vode nećemo ga “baciti” u more ili silom uvući u duboku vodu. Krenut ćemo postepeno, u plićaku s kanticom i kamenčićima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nećemo dijete voditi u zoološki vrt ili na farmu ako se boji životinja. Postepeno ćemo ga dovesti u situaciju da se približi umiljatoj životinji za koju smo sigurni da neće proizvesti nagle pokrete niti glasne zvukove. Poželjno je druženje s djecom koja nemaju te strahove.

Kad se javi strah potrebno je s puno ljubavi i pažnje te primjerenih pedagoških postupaka pristupiti djetetu i na taj način umanjiti intenzitet straha. Najpoželjnije je da u takvim situacijama uz dijete budu roditelji ili bliske osobe kojima dijete vjeruje.

Ako dijete polazi odgojno obrazovnu ustanovu (jaslice, vrtić) izuzetno je važno informirati odgojitelje o anksioznosti djeteta. Oni mogu puno pomoći u suradnji s roditeljima. Kroz razne aktivnosti obrađuju se teme vezane za strahove kod djece. Zasigurno će plan i program obuhvatiti i teme vezane za tu problematiku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dijete koje je okruženo ljubavlju, pažnjom, poticajnom okolinom je samostalnije, sigurnije i rezistentnije na strah.

Vaša pitanja šaljite na pitanjazaklementinusuljug@narod.hr

* Klementina Šuljug je odgojiteljica s međunarodnom MEPI diplomom i 15 godina rada u Montessori vrtiću, a stručno se usavršavala po Montessori metodi za djecu s poteškoćama. Iza nje je dugogodišnji rad s djecom s poteškoćama. Ima međunarodnu diplomu za vjerski odgoj djece predškolske dobi po načelima Montessori pedagogije te je završila doškolovanje za župne suradnike i katehezu djece na KBF-u u Đakovu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Pročitaj više

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci