Neopravdani izostanci učenika s nastave – poziv u pomoć?

Foto: Thinkstock

Često se za školsku djecu i mladež kaže da su oni najzdraviji dio populacije, ali se pri tomu zaboravlja da su oni istovremeno najranjiviji njen dio. Ta ranjivost posebno dolazi do izražaja u razdoblju odrastanja, u kojem se istražuju vrijednosti, iskušavaju mogućnosti te stvaraju stavovi, navike i stil življenja. Kompleksni i vrlo složeni zadaci, koje adolescentno razdoblje stavlja pred mladu osobu, izazivaju brojne konflikte u mladom čovjeku te između adolescenta i njegove obitelji, škole i šire socijalne sredine. Pri tomu često dolazi do školskog neuspjeha, koji jedan dio učenika ne može sam riješiti te gubi motivaciju za dalji rad i bježi iz škole, piše prim. mr. sc. Jagoda Dabo, dr. med. za Narodni zdravstveni list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Porazna je činjenica da godišnje između 500 i 1000 učenika srednjih škola napusti školovanje ili biva udaljeno zbog velikog broja neopravdanih sati.

Zašto učenici u pojedinim srednjim školama imaju toliko neopravdanih izostanaka?

Prosvjetni djelatnici kažu da “razloge možemo potražiti u socijalnom miljeu, bijegu od stalnih radnih obveza, nedostatku interesa za upisano zanimanje, nemogućnosti praćenja nastave i nedostatku psihičke koncentracije da se sjedi u školi šest sati svaki dan. Dio razloga izostanaka leži i u nemotiviranju nastavnika, pretežno verbalnoj, a manje zornoj i poticajnoj nastavi, utapanju učenika kao pojedinca u sivilo prosječnosti, bez upoznavanja učenikovih interesa i slično.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Strah od škole

Škola, pored obitelji, zauzima središnje mjesto u životu svakog učenika. Ona je nadležna za poticanje rasta i razvoja učenika, za stjecanje znanja i jačanje sposobnosti spoznaje te kvalitetno integriranje mladog čovjeka u društvenu zajednicu.

Prof. Bezinović sa suradnicima istraživao je kakve stavove imaju srednjoškolci prema školi koju pohađaju te postoji li odnos između stavova prema školi i rizičnih oblika ponašanja. Istraživanje je pokazalo poražavajuće rezultate: svega 3,6 % učenika zadovoljno je školom koju pohađa, dok je četvrtina ispitanih učenika izrazito nezadovoljna svojom školom; preko 70 % učenika iskazuje previsoku razinu straha od škole, a gotovo 75 % učenika ima negativan stav prema nastavnicima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Učenici s neopravdanim izostancima skloniji su rizičnim oblicima ponašanja. Značajno više puše, konzumiraju alkoholna pića, eksperimentiraju s drogom i skloni su destruktivnom i agresivnom ponašanju.

Gdje je obitelj?

U razdoblju djetinjstva i mladalaštva obitelj ima presudnu ulogu u oblikovanju osobnosti budućeg mladog čovjeka. Ako se u svim fazama djetetova razvoja dovoljno bavimo njime, pružamo mu sigurnost, ljubav i podršku, ako uspijevamo ostvariti dobru komunikaciju, razvijati odnos povjerenja i ljubavi i pri tome biti osoba od povjerenja za svoje dijete, tada su velike šanse da naš školarac izraste u sretnog i zadovoljnog čovjeka. U tom slučaju dijete neće imati potrebe da bježi iz škole, neće biti školskog neuspjeha niti potrebe da se dokazuje na neodgovarajući način.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U suprotnom slučaju, kada je dijete u obitelji prepušteno samo sebi, bez dovoljno ljubavi, kada je nesigurno u sebe i ima osjećaj neprihvaćenosti i nisku razinu samopoštovanja, s krivim sustavom vrijednosti, nastaje problem u komunikaciji i odnosima nastavnik – učenik – roditelj.

Neopravdani izostanci naglašeni su apel, poziv u pomoć i upozorenje roditeljima i nastavnicima da se mlada osoba nalazi u nepodnošljivoj situaciji. Oni su direktan i jasan signal za opasnost i vapaj za pomoć.

MOLIM VAS, POMOZITE MI ODRASTI

Budite dosljedni prema meni jer tako mogu vjerovati vašim riječima i djelima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Utješite me kad sam prestrašen, povrijeđen ili tužan jer ću tada biti siguran da ste uz mene iako se možda i ne osjećam krivim. Tako ću i ja naučiti ne kriviti druge i shvatit ću što je odgovornost.

Razgovarajte sa mnom kad ste povrijeđeni ili prestrašeni ili kada se ljutite na mene jer ću tako saznati jesam li dobar i naučit ću izraziti vlastite osjećaje.

Kažite mi jasno i točno što želite od mene jer ću vas samo tako čuti, a ja ću naučiti izricati svoje potrebe na pozitivan način.

Pohvalite me, iako možda moje riječi i ponašanje to ponekad i ne zaslužuju, a ja ću učiti iz vlastitih grešaka i steći ću samopoštovanje.

Ravnomjerno podijelite život na posao i na zabavu, jer ću tako ja moći odrasti, postati odgovoran, a ipak uživati.

Prisjetite se svojih želja kada ste bili mojih godina jer ćete bolje razumjeti moje želje i interese.

Shvatite me i prihvatite me onakvog kakav jesam i znajte da mogu biti različit od vas.

Ponašajte se prema meni kao prema ličnosti jer ću tada i ja sebe smatrati takvim.

Zagrlite me čvrsto i recite mi koliko me volite, tako ću i ja znati iskazati svoje osjećaje prema drugima.

HVALA VAM ŠTO STE ME POSLUŠALI!

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.