Europski parlament usvojio je u utorak na plenarnoj sjednici u Strasbourgu rezoluciju o programu Erasmus+ i drugim instrumentima za promicanje mobilnosti u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju.
U neobvezujućoj rezoluciji, koju je pripremio španjolski zastupnik Zelenih Ernest Maragall, zastupnici podsjećaju da je po podacima Eurostata nezaposlenost u EU-u 2014. iznosila visokih 10,2 posto unatoč sporom oporavku. Nezaposlenost mladih u EU-u iznosi 22,1 posto, a samo 51 posto ljudi u dobi od 55 do 64 godina radi, dok razlika u zaposlenosti između žena i muškaraca starije životne dobi iznosi 13,6 postotna boda.
Imajući to u vidu, zastupnici ističu da neformalno i strukovno osposobljavanje imaju važnu ulogu u suzbijanju izazova u cjeloživotnom obrazovanju, kao što su rano napuštanje školovanja, neprihvatljiv broj mladih koji se ne školuju, ne rade i ne osposobljavaju se (NEET), manjak vještina i njihova neusklađenost s potrebama tržišta rada.
Zastupnici naglašavaju da je obrazovanje temeljno ljudsko pravo i javno dobro koje bi trebalo biti jednako pristupno svima. EU i države članice pozivaju da riješe sva socio-ekonomska ograničenja koja onemogućavaju jednak pristup svima strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, uključujući mobilnost.
Potrebno je također poboljšati vidljivost programa za strukovno obrazovanje i osposobljavanje kako bi se uklonile kulturne barijere i suzbio manjak motiviranosti, proaktivne sklonosti i jezičnih vještina, osobito u područjima najteže pogođenima nezaposlenošću mladih. Ti programi moraju biti dostupni svima bez diskriminacije, a posebna pozornost treba biti posvećena ranjivim skupinama kao što su osobe s invaliditetom.
Rezolucija ističe potrebu poticanja mobilnosti u sklopu programa Erasmus+ poduzimanjem mjera za poboljšanje stope uspješnih aplikacija, jednostavniije korištenje elektroničkih alata za upravljanje mobilnošću, podizanje svijesti o vrijednosti programa mobilnosti u svim obrazovnim institucijama u Uniji i osiguranje bolje ciljanih informacija i osposobljavanja korisnika i posrednika u tim programima. Poziva i na smanjenje jezičnih i kulturnih zapreka za organizaciju programa mobilnosti.
Poziva također Komisiju, države članice i nacionalna tijela da promoviraju i podižu svijest o programu Erasmus+ i drugim instrumentima za promicanje mobilnosti u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, posebice među malim i srednjim poduzetnicima. Ističe da industrija i uslužni sektor, privatni i javni, uključujući proizvodni (posebice mala, srednja i mikro poduzeća) budu konzultirani i sudjeluju u pripremi i provedbi kvalitetnih programa mobilnosti u strukovnom obrazovanju.
Zastupnici ističu da je trenutačno samo 1 posto mladih obuhvaćenih osposobljavanjem za rad, uključujući naučnike, uključeno u sheme mobilnosti tijekom osposobljavanja. Stoga pozivaju na jačanje mobilnosti naučnika u EU-u kako bi se i njima omogućile jednake prilike kao i studentima. Konkretno, traže da EU donese statut „Europskog naučnika“. Komisiju pozivaju također da iznese, a države članice da prihvate, prijedlog europske sheme naukovanja koja bi jamčila skup prava za naučnike i učenike u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju.
Zastupnici pozivaju na osnivanje okvira sličnog prijašnjem programu Leonardo da Vinci koji bi jasno definirao prilike za mobilnost za mlade u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, posebice putem javnih kampanji na više platformi, uz koordinirano sudjelovanje svih dionika u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju. Komisiju i države članice poziva se da osiguraju dovoljnu financijsku potporu za programe mobilnosti.
Zastupnici ističu da obrazovna mobilnost i međunarodna povezanost može imati pozitivne učinke na zapošljivost, međunarodnu suradnju i europsku konkurentnost. Smatraju da u rješavanju problema neusklađenosti vještina s potrebama tržišta rada trebaju sudjelovati poslodavci, poduzeća i lokalne zajednice te da treba voditi računa o prognozama razvoja tržišta rada i vještina koje će biti potrebne u budućnosti.
Rezolucija poziva Komisiju i države članice da, u suradnji s Europskim centrom za razvoj strukovnog obrazovanja (CEDEFOP), definiraju i osnaže ulogu posredničkih institucija koje sudjeluju u pripremi i upravljanju mobilnosti. Potrebno im je osigurati odgovarajuća financijska sredstva i ljudske resurse kako bi se zajamčilo sudjelovanje strukovnih škola. Zastupnici ističu također potrebu zakonske zaštine maloljetnika u inozemstvu.
Komisiju i države članice se poziva da osnuju europsku mrežu radionica i inkubatora, ključni čimbenik za promicanje povezivanja škola, sveučilišta i poslodavaca i promicanje pristupa osposobljavanju, stjecanju i razmjeni iskustva, naukovanju i start-upovima.
Zastupnici na kraju pozivaju i na uspostavu jedinstvene kontakt točke za prikupljanje i razmjenu podataka o raznim programima mobilnosti koji postoje u EU-u, na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini.
Izvor: narod.hr/h
Photo: fah