Finski evangelici izlaskom iz Crkve poručuju – Crkva mora zauzeti jasan stav oko braka

Izjava finskog evangeličkog biskupa Karija Makinena o tome kako se iskreno veseli izjednačavanju homoseksualne veze i braka izazvala je prošlih dana razočaranje preko 13.000 Finaca, koji su odlučili napustiti Evangeličku crkvu, smatrajući kako se ne može zakonski izjednačiti stvarnost braka i homoseksualne veze.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za razliku od Katoličke crkve, u kojoj je brak jedan od sedam sakramenata, Evangelička crkva (kolokvijalno nazvana Luteranska), brak ne smatra sakramentom. Za Katoličku crkvu brak je posebna vrsta ugovora koji se sklapa kroz sakrament, a sama stvarnost braka utemeljena je božanskim zahvatom u naravnom pravu, pa zato ni sama Crkva nema vlast nad njim, nego samo Bog.

Pojavom reformacije, prema Lutherovom nauku, brak se sve više sekularizira, a reformirane Crkve stvarnost braka sve više prepuštaju brizi države. Ipak i za evangelike on ima vjersku pozadinu, bilo kroz blagoslov, bilo kroz određenu formu liturgijskog obreda, ali se posljednjih desetljeća stvari mijenjaju, često ovisno i o državi u kojoj ta Crkva djeluje. To se posebno tiče stavova o homoseksualnim vezama i pokušaju njihovog izjednačavanja s brakom u liturgijskom obredu.

Tako za razliku od Švedske, koja dopušta obred za osobe istoga spola i pritom izdaje potvrdu o vjenčanju, ili Nizozemske, u kojoj će homoseksualci dobiti samo blagoslov, u ostalim državama Evangeličke sinode, odnosno biskupije, homoseksualne veze ne priznaju ni u kojem obliku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zanimljivo je primijetiti da, iako se u Evangeličkoj crkvi brak ne smatra sakramentom, moguće izjednačavanje homoseksualnog braka s heteroseksualnim ipak izaziva snažne rasprave koje često rezultiraju napuštanjem Crkve. Događaj iz Finske, gdje je Luteranska crkva državna Crkva, još jednom je iznio na površinu tinjajuće probleme mnogih reformiranih Crkava, među kojima je stav o homoseksualnosti najviše prisutan u javnosti.

Za razliku od Katoličke crkve, koja ima središnje Učiteljstvo, reformirane Crkve nemaju takvu vrst ustrojstva pa se prijepori oko dogmatskih i moralnih pitanja rješavaju i kroz osnivanje novih vjerskih zajednica, što je posebno prisutno u SAD-u. Ustrojstvo Luteranske crkve nije podložno „američkom“ pristupu stvarnosti i to je vjerojatan razlog zašto su mnogi Finci reagirali izlaskom iz Crkve, a ne osnivanjem neke nove zajednice.

Finsko društvo jest sekularno i u mnogim stvarima liberalno, ali se čini kako je baš na vjerskom planu prisutan osjećaj za vrijednosti koje se ne vežu samo uz vjernički moral, nego i uz temeljne ljudske vrijednosti, kao što je svijest da se obitelj temelji na braku kao zajednici dviju osoba različitog spola, kao i to da država ne može regulirati nešto što pripada temelju izgradnje društva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.