Foto: fah

Poljski premijer Mateusz Morawiecki u intervjuu za poljsku Telewizju Republiku, kazao je kako je prodaja poljskih medija rezultat dječje bolesti Treće Poljske Republike. “U to vrijeme, ljudima su govorili kako kapital nema nacionalnost te da nije bitno tko je vlasnik”.

“Mediji su bili prodani. Puno smo izgubili zbog toga. Danas su mediji, uglavnom u njemačkim rukama. Ti njemački mediji aktivirali su se za vrijeme lokalnih izbora”, istaknuo je poljski premijer.

Morawiecki je podsjetio na slučaj njemačkih novina Berliner Tageblatta koji je trebao biti prodan Amerikancima. “To je proivelo masovne prosvjede.” Premijer je objasnio su sami Nijemci kazali da novine trebaju ostati u njihovom vlasništvu.

Za vrijeme vladavine Građanske platforme, Njemačka je preuzela sve glavne poljske medije, uključujući i više od 90 posto lokalnih novina. “Nemojmo biti slijepi”, upozorio je Morawiecki.

Inače, njegova stranka Pravo i pravda, pobijedila je na izborima osvojivši 2 milijuna više glasova nego na prijašnjim izborima prije četiri godine.

“Naš je program bio čvrsto lokalan. Pridobili smo građane s našim porukama o čistom zraku, visoko brzom internetu, gradskim proračunom i razvojem infrastrukture”, kazao je premijer Mateusz Morawiecki.

I u Hrvatskoj su svi glavni mediji u rukama stranaca

Kada je država preuzela Večernji list 1990. godine, većinski vlasnici su bili Fond za privatizaciju i Fond Mirovinskog osiguranja koji su ga pod sumnjivim okolnostima prodali 1998. godine. Naime, Večernji list preuzela je tvrtka s Djevičanskih otoka osnovana samo nekoliko dana prije, Caritas Fund Ltd., a od 2001. godine Večernjim listom upravlja austrijska Styria Medien AG odnosno Katholischer Medien Verein Privatstiftung (“Privatna katolička medijska zaklada”) o kojoj se malo zna, osim da je suprotno imenu izrazito liberalnih nadahnuća i nije bliska Crkvi.

Zanimljivo, iste godine kada je odlučena prodaja Večernjeg lista, osnovan je i Jutarnji list čiji je prvi bio Europapress Holding iza kojeg su stajali Ninoslav Pavić i njemačka Funke Mediengruppa, svatko s 50% udjela u vlasništvu.
Nakon što je 2014. godine EPH doživio slom, 90% svoga udjela predaju njemačkoj Hypo Grupi koja u konačnici Jutarnji list prodaje danas pokojnom Marijanu Hanžekoviću, jednom od najbogatijih hrvatskih odvjetnika.

Danas se među osnivačima i vlasnicima Jutarnjeg lista nalaze kćer Marijana Hanžekovića Ana Hanžeković, tvrtka KVC savjetovanje čiji su osnivači obje kćeri Marijana Hanžekovića i tvrtka Com.Com. d.o.o. za komunikacije čiji je osnivač Ninoslav Pavić.

Izvor: narod.hr/Telewizja Republika