Konferencijom „Mi i naši gadgeti u prometu – signalizacijom protiv opasnih navika“, ove je godine 21. listopada treću godinu za redom obilježen nacionalni Dan bez mobitela u prometu. Time je kampanja, posvećena povećanju sigurnosti u prometu s ciljem da mobitel više ne bude četvrti ubojica na cesti, postala tradicionalna. Na Konferenciji su policijski i prometni stručnjaci, predstavnici mobilnih operatera i autoindustrije te stručnjaci za signalizaciju raspravljali kako mijenjati opasne navike i biti odgovorniji prema sebi i drugima.
Korištenje mobitela nije opasno samo kad ga koriste vozači u vožnji, jednako je opasno i kad se u ekran zagledaju pješaci i biciklisti. Stoga je ove godine pokrenut pilot projekt semafora s horizontalnom signalizacijom – riječ je o novom tipu pametnog semafora, koji je prvi takav uređaj postavljen u Europi na raskrižju Frankopanske i Ulice Gjure Deželića u suradnji s Gradom Zagrebom i tvrtkom Elektromodul-promet.
„Mjerenja rađena prije postavljanja semafora pokazala su da 20 posto pješaka prijeđe cestu koristeći mobitel, a svaki peti prijeđe na crveno svjetlo. Pametni semafor pješake koji se, koristeći mobitel, nađu na prijelazu, šokira jakim crvenim svjetlom na ekranu mobitela i time ih jasno upozorava na opasnost. Nakon postavljanja semafora prva su mjerenja pokazala da su prelasci na crveno svjetlo pali za 50 posto. Procjenjuje se da u Zagrebu na frekventnijim križanjima dnevno dvije tisuće ljudi prijeđe cestu na crveno što je dvije tisuće potencijalno opasnih situacija, a pametni semafori prepolovit će opasnost“, rekla je Renata Ivanović, voditeljica kampanje Dan bez mobitela u prometu. Ponašanje pješaka na raskrižju s novim semaforom istražio je Zavod za prometnu signalizaciju Fakulteta prometnih znanosti.
Davor Bičanić, glavni inženjer Odjela za promet HAC-a, predstavio je tri pilot projekta kojima Hrvatske autoceste planiraju povećati sigurnost. Horizontalna prometna signalizacija koja upozorava vozače da su ušli u suprotni smjer trebala bi u budućnosti spriječiti potencijalno opasne situacije, u kojima su se lani zatekla 232 vozača, od kojih je njih 111 ušlo u suprotni smjer na Lučkom.
Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije, govorio je o nedavno uvedenim visokim kaznama za teže prometne prekršaje koje su prije svega u funkciji preventive, a ne represije. Podsjetio je da je kazna za korištenje mobitela u vožnji povećana sa 500 na 1000 kuna.
Živahnu raspravu izazvao je Igor Kolovrat, poduzetnik u industriji električnih automobila, koji je kratkim videom pokazao dolazeću budućnost u korištenju automobila, kojom će vladati autonomna vozila, a vozači će postati putnici u njima te će moći bez opasnosti od izazivanja prometne nesreće koristiti svoje mobitele. Podsjetio je da zakonska regulativa ne prati napredak tehnologije koja ubrzano stiže na ceste. Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a, podsjetio je na ciljeve EU da 2050. godine na europskim cestama ne bude uopće prometnih nesreća što će omogućiti autonomna vozila.
„Neograničeno surfanje je navika i potreba, ali ne u prometu“, poručila je Sonja Miočić, direktorica komunikacija u Tele2, čime je sažela poruku kampanje Dan bez mobitela u prometu.
Na Konferenciji je proglašena pobjednica Nagradnog natječaja “Osvoji vozački” koji je pokrenut u okviru kampanje Dan bez mobitela u prometu 2019., a glavnu nagradu – plaćenu vozačku školu i ispit B kategorije osvojila je Monika Vulić s pjesmom Dan bez mobitela u prometu, kojom je na duhovit i kreativan način opjevala zašto ne treba koristiti mobitel za volanom.
Tekst se nastavlja ispod oglasa