Agencija Ipsos Puls, koja je na temelju izlaznih anketa provedenih na dan predsjedničkih izbora točno procijenila tijesni izborni rezultat, objasnila je danas zbog čega su njezina predizborna istraživanja odstupala od rezultata izbora, navodeći pritom da su točno izmjerili trendove, ali da je na razliku u rezultatima utjecala promjena u preferenciji od trenutka mjerenja do dana izbora.
Rezultati izlazne ankete, koju je agencija Ipsos Puls provela za tri nacionalne televizijske kuće gotovo su se u potpunosti poklopili s podacima Državnog izbornog povjerenstva i to s pogreškom od tek 0,46 posto, no ta se agencija našla pod kritikom nekih komentatora jer su njezina predizborna istraživanja davala veću prednost Ivi Josipoviću nego što ju je on na kraju dobio.
Ipsos Puls priopćio je danas da se predizborna istraživanja javnog mnijenja provode s jednakom kvalitetom i po istim osnovnim metodološkim principima kao i izlazne ankete, samo što se ta istraživanja provode u drugom trenutku i mjere nešto drugo.
Osim što predizborna istraživanja javnog mnijenja mjere preferenciju kandidata u trenutku ispitivanja, preferencija pojedinih kandidata povezana je s biračkim ponašanjem, ali na razliku u rezultatima utječe i promjena u preferenciji od trenutka mjerenja do dana izbora, uzrokovana svim aspektima kampanje i sučeljavanja, te sam izlazak na izbore, navodi Ipsos Puls.
“Predizborna istraživanja relevantnih istraživačkih agencija od kojih je dio rađen za medije te javno objavljen su točno izmjerile sve značajne trendove. Prvenstveno se to odnosi na rast podrške kandidatu Ivanu Sinčiću, u značajnoj mjeri praćen prelijevanjem glasača od strane kandidata Ive Josipovića”, navodi agencija.
Podsjeća pritom da je istraživanje provođeno prvih 10 dana kampanje pokazalo da je Sinčić dobio podršku gotovo 10 posto birača, a daljnjim tijekom kampanje ta podrška je rasla što je rezultiralo ostvarenim izbornim rezultatom.
Sinčić kao nepoznati kandidat generirao rezultat tijekom kampanje
“Logično je da kandidat, relativno nepoznat široj javnosti, čija podrška od početnih nula posto prije kandidature u tri tjedna dođe do izbornog rezultata od 16,4 posto, taj rezultat generira tijekom kampanje te da u prvom tjednu kampanje, prije javnih sučeljavanja koja su mu i osnova promidžbenih aktivnosti, nije imao istu razinu podrške”, navodi agencija.
Napominje da se u suprotnom predizborne kampanje i sučeljavanja ne bi ni radile.
Kad je riječ o preostalih dvoje predsjedničkih kandidata – Kolindi Grabar Kitarović i Milanu Kujundžiću, Ipsos Puls navodi da je odstupanje predizbornih istraživanja u odnosu na rezultate izbora koje su oni ostvarili bilo unutar statističke pogreške.
Čak se i to odstupanje, navodi Ipsos Puls, vjerojatno može pripisati većoj mobilizaciji, motiviranosti i izlaznosti njihovog biračkog tijela što je politička činjenica oko koje se slažu svi analitičari.
Agencija zaključuje da su predizborna istraživanja vrlo pouzdano mjerila preferencije javnosti prije i na početku kampanje i predvidjele trendove kretanja rezultata koje su donijeli kampanja i sučeljavanja, odnosno rast podrške Ivanu Sinčiću na štetu Ive Josipovića, što je u kombinaciji sa vjerojatnom većom mobilizacijom i izlaznošću glasača Kolinde Grabar Kitarović dovelo točno do izbornih rezultata koje su izlazne ankete s iznimnom preciznošću predvidjele.
“U tom smislu nema mjesta negativnim ocjenama uspješnosti rezultata predizbornih istraživanja kakve su se nedavno pojavile kod pojedinih komentatora u medijima, a najmanje ocjenama nestručnosti i tendecioznosti agencije koja ih provodi”, kažu u Ipsos Pulsu, navodeći da izuzetna točnost izlaznih anketa čini argument nestručnosti potpuno deplasiranim.
Prema rezultatima predizbornih istraživanja koja je za televizije provodila agencija Ipsos Puls, aktualni predsjednik Ivo Josipović (SDP) je pred Kolindom Grabar Kitarović (HDZ) ostvarivao prednost verću od deset posto, dok je prema rezultatima izbora u prvom krugu Josipović odnio tijesnu pobjedu s prednošću od 1,24 posto.