U četvrtak je obilježen Međunarodni dan ljudskih prava. Priziv savjesti možemo promatrati kao oblik građanske neposlušnosti i kao legalno, međunarodno priznato pravo građana – pravo slobode. Velik broj razvijenih zemalja priziv savjesti svrstava u kategoriju prava na slobodu. Priziv savjesti je ljudsko pravo koje uz Ustav RH štiti i niz međunarodnih konvencija i dokumenata.
Pravo na priziv savjesti često je tema lijevo-liberalnih političara, koji su za njegovu zabranu i sankcioniranje.
U svijetu se na to pravo liječnici najviše pozivaju u slučajevima legalizirane eutanazije, kod medicinski potpomognute oplodnje (MPO), ali i kod nekih kliničkih istraživanja na ljudskim embrijima, dok je priziv savjesti u Hrvatskoj najčešći kod prekida trudnoće, MPO-a i u nekim situacijama koje graniče s eutanazijom.
> Kako su glasovali hrvatski europarlamentarci o proabortivnoj rezoluciji ljevice protiv Poljske?
> Što je institut priziva savjesti koji koriste ginekolozi koji ne žele raditi pobačaje?
Iako priziv savjesti ne predstavlja značajno pravno pitanje, većina pravnih sustava, osobito razvijenih demokratskih zemalja, prepoznala je potrebu pojedinca da postupa u skladu sa zahtjevima savjesti, no sve su jači napori da se ograniči primjena prava na prigovor savjesti.
Ponovnu raspravu o prizivu savjesti pokrenula je odluka poljskog Ustavnog suda, prema kojoj eugenički pobačaj, tj. pobačaj bolesne djece nije u skladu s poljskim ustavom.
„Izbjegavanje odgovora premijera Andreja Plenkovića na pitanje o zabrani pobačaja u Poljskoj svojevrstan je politički odgovor, a šutnja može značiti da takve odluke podržavamo i ostavljamo vrata otvorena za takav scenarij i u Hrvatskoj“, kazao za DW Predrag Fred Matić (SDP), izvjestitelj Europskog parlamenta o položaju seksualnog i reproduktivnog zdravlja i prava u EU-u.
Za Međunarodni dan priziva savjesti Predrag Matić napisao je kako je on “uskrata zdravstvene skrbi”.
“Nemamo što slaviti, ali imamo se protiv čega boriti. Priziv savjesti je uskrata medicinske skrbi zbog osobnih uvjerenja i o tome je nužno govoriti!”, mišljenja je Matić.
Benčić i Borić protiv priziva savjesti liječnika
Rada Borić, saborska zastupnica iz Nove ljevice također je protiv priziva savjesti, a kao opravdanje poslužilo joj je istraživanje RTL-ove novinarke Danke Derifaj, prema kojem čak 60 posto ginekologinja i ginekologa poziva na priziv savjesti, dok ih je, recimo, u Sloveniji svega tri posto.
„Prema izvješću Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, lani su evidentirana 2.703 legalno inducirana prekida trudnoće od ukupno 7.687 pobačaja. Najnedostupniji je u sjeveroistočnoj Hrvatskoj gdje postoji najveći broj bolnica u kojima su svi ili gotovo svi specijalisti u prizivu savjesti“, kaže Borić.
Navodi da pobačaj, prema podacima iz 2018., uopće nije bilo moguće obaviti u Vinkovcima, Našicama, Požegi i Virovitici. Situacija se, dodaje, neznatno popravila, dijelom nakon upozorenja aktivistkinja o kršenju zakona.
Članice Kluba zastupnika zeleno-lijevog bloka – Sandra Benčić iz platforme Možemo! i Rada Borić u rujnu su ispred Sabora dale podršku kampanji Platforme za reproduktivnu pravdu “10 dana akcije protiv urušavanja reproduktivnih prava”.
“Sa ženama u Saboru, ali ako bude trebalo i na ulici, borit ćemo se za to da se takve stvari ne dogode i da se ne obistine najave ministra zdravstva Vilija Beroša, ali i njegovih pomagača iz HDZ-a i nekih drugih stranaka”, poručila je Benčić iz platforme Možemo! novinarima ispred Sabora.
Benčić je sudjelovala i u emisiji s Magdalenom Zdilar, koordinatoricom “Hoda za život” i kazala:
“Priziv savjesti se obično odnosi na dužnosti koje su ti nametnute, poput ročne vojske koju ti je država nametnula”, ustvrdila je Sandra Benčić te smatra da priziv savjesti ne može postojati kod profesija koje čovjek sam odabere.
Glasovac tvrdi: Pobačaj nije dostupan zbog liječnika koji se pozivaju na priziv savjesti
Uoči parlamentarnih izbora, SDP-ova Sabina Glasovac osvrnula se na priziv savjesti liječnika.
“Mi smo pripremili zakon koji treba ispraviti sve manjkavosti postojećeg. Činjenica je da je medicinski prekid trudnoće legalan do desetog tjedna, zatim pobačaj nije dostupan jer imate liječnike i klinike koje se pozivaju na priziv savjesti. Mnoge žene ga ne mogu platiti. Želimo da pobačaj bude besplatan, siguran i dostupan. Ne zalažemo se za pobačaj, no ako je on zadnje rješenje, žena ga mora imati mogućnost napraviti” kazala je Glasovac.
Beljak: ‘Priziv savjesti u privatne klinike’
Šef Hrvatske seljačke stranke i zastupnik Krešo Beljak koji je unio razdor u stranku, protivi se prizivu savjesti u državnim bolnicama.
“Priziv savjesti svatko može imati u svojoj kući, a ne u javnoj ustanovi. Činjenica je da dobar dio doktora koji imaju priziv savjesti u javnim bolnicama ostaju bez njega u privatnima. Ovakva praksa otvara prostor da sutra liječnik koji je Jehovin svjedok odbija na operaciji dati transfuziju pacijentima. Nismo napravili jasnu granicu između javnog i privatnog. Država je sekularna, a ne vjerska od 1648. godine. Ono što je javno, što plaćaju svi porezni obveznici, mora biti sekularno i tu nema priziva savjesti.”, kaže Beljak.
Matičari moraju provoditi Zakon o partnerstvu i nemaju pravo na priziv savjesti!?
Tijekom rasprave o Zakonu o životnom partnerstvu, aktualnog predsjednika SDP-a Peđu Grbina brinuo je priziv savjesti matičara koji bi odbili ozakoniti vezu istospolnih partnera.
“Matičari su državni službenici koji imaju obvezu provoditi zakone i nemaju pravo na priziv savjesti”, smatra Grbin.
SDP će ponovno uputiti u saborsku proceduru prijedlog Zakona o medicinskom prekidu trudnoće predstavljen u veljači. Prema sadašnjem zakonu, žena ima pravo na pobačaj na zahtjev do 10 tjedana od začeća, dok SDP predlaže da to bude 12 tjedana. I SDP i zeleno-lijevi blok predlažu da pobačaj bude besplatan, a on sad u prosjeku košta 2.500 kuna. Jedan od bitnih zahtjeva jest uvođenje obveze rada liječnika bez priziva savjesti da bi usluga bila dostupna i pravodobna u svim ustanovama.
Institut prigovora savjesti omogućuje liječnicima zadržavanje osobnog integriteta
Argument u korist priziva savjesti jest da bi se uskraćivanjem prava zdravstvenim radnicima na priziv savjesti ograničili etički, vjerski ili moralni nazori i uvjerenja zdravstvenih radnika i njihovo pravo zajamčeno međunarodnim konvencijama, Ustavom, zakonima, etičkim i deontološkim kodeksima.
Tekst se nastavlja ispod oglasa