Prof. Marušić: Autoceste su dio ‘krvotoka’ Hrvatske – utječu na gospodarstvo, turizam, sigurnost i ekologiju

Prometni stručnjak i profesor zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti dr. sc. Željko Marušić komentirao je za narod.hr koja je trasa Jadransko-jonske ceste najisplativija za Hrvatsku, a kakvu trasu zagovaraju vladajući, a kakvu EU, što bi značila ‘monetizacija’ Hrvatskih autocesta te o ostvarivanju geostrateškog potencijala Hrvatske.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kakva trasa Jadransko-jonske autoceste je najisplativija za Hrvatsku?

Svakako bi nam odgovaralo da Jadransko-jonska autocesta prolazi trasom Doli-Osojnik, jer bi to bitno poboljšalo prometno povezivanje tog dijela s ostatkom Hrvatske, s neprocjenjivim koristima za turizam i gospodarstvo. Dubrovački brend bi se proširio na cijelo područje, turistička sezona produljila, višestruko bi se povećala vrijednost nekretnina, a i cjelokupna zarada. Povećala bi se i sigurnost prometa.

Koji je interes vladajućih u tome da ne zagovaraju trasu na našem teritoriju?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nema tu interesa vladajućih, i ne vjerujem da oni svjesno rade protiv vitalnih interesa Hrvatske i naših građana. Radi se o nesposobnosti sagledavanja cjeline ovakvog kompleksnog prometnog, gospodarskog, turističkog i geostrateškog projekta. Svaka medalja ima dvije strane, a aktualna vlast u svakoj situaciji sagledava samo jednu stranu:  kad su se prije dvije godine protivili Pelješkom mostu, sada kad guraju mega-elektranu na ugljen u Pločama, a brinu ih zagađenja autoceste na predviđenoj trasi Doli-Osojnik, kad govore o visokoj cijeni izgradnje, a ne vide neprocjenjivu korist…

Jeftino i besplatno često ispadne neisplativo i vrlo skupo, i obrnuto. Skupa dionica autoceste Doli-Osojnik, u sklopu s Pelješkim mostom, bila bi, razmjerno, najisplativiji projekt u hrvatskoj povijesti. Nažalost, ovdje se radi o slijepom priklanjanju interesima moćnika EU-a, možda u zamjenu za nešto drugo. No, običan čovjek to s pravom vidi kao ‘skidanje gaća’.

Što gubimo prolaskom Jadransko-jonske autoceste kroz BiH umjesto kroz jug Hrvatske?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gubimo nesagledivo, jer će cijelo hrvatsko područje postati svojevrsno slijepo crijevo, umjesto da boljom prometnom povezanošću doživi dodatni turistički i gospodarski procvat. Gubimo i mogućnost da sve ono što je sada Dubrovnik, proširimo na područja Stona, Slanog, Trstenog…, a također bolje povežemo Pelješac i Korčulu s ostatkom Hrvatske i Europom. Gubimo i mogućnost povezivanja juga Hrvatske autocestom, koja je najsigurnija prometnica, a umjesto nje trebat ćemo izgraditi brzu cestu, koja je najpogibeljnija.

Što je definirano strateškim i prostorno-planskim dokumentima oko Jadransko-jonske autoceste?

Prostorni plan Dubrovačko-neretvanske županije, odnosno Strategija prometnog razvoja Hrvatske, rezultati su naših promišljanja i planova povezivanja južnog dijela s ostatkom Hrvatske, a time i Europom. Jadransko-jonska autocesta projekt je Europske unije te se radi o komplementarnim, ali načelno odvojenim projektima. Naši se interesi često ne preklapaju s interesima onih koji ‘vuku konce’ u EU, što je slučaj pri trasiranja Jadransko-jonske autoceste.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što bi značila monetizacija, odnosno prodaja hrvatskih autocesta?

Najprije treba naglasiti da je ‘monetizacija’ pojam uveden kao ‘celofan’ da bi se u njega umotao nesagledivo štetan projekt davanja u koncesiju na 30 do 50 godina, dakle prodaju na vrlo dugi rok, najvrjednijeg hrvatskog infrastrukturnog sustava.

Najveći svjetski gospodarski stručnjaci i stratezi znaju da se sve može dati u koncesiju, osim tri bitne sastavnice svake države: vojske, sudstva i prometne infrastrukture.

Autoceste su dio ‘krvotoka’ Hrvatske, koji utječe na gospodarstvo, turizam, sigurnost i ekologiju. Nama je najveći interes da ‘podignemo’ gospodarstvo i turizam, pa ako će tome služiti niske cestarine, to ćemo i napraviti. Koncesionar će raditi suprotno, jer će mu biti u interesu samo profit, a za moguću štetu na gušenje gospodarstva i turizma te gubitak ljudskih života neće ga biti briga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

‘Monetizaciju’, odnosno prodaju auto-cesta pratilo bi i lošije održavanje, tako što će koncesionar, zaštićen klauzulom minimalnog prometa, preusmjeriti tegljače s autocesta na ostale prometnice, jer svaki tegljač uništi auto-cestu koliko i promet 30.000 automobila. Zbog toga će ljudi nepotrebno ginuti, u nepotrebnim pretjecanjima, na lokalnim i županijskim cestama, one će se uništavati, što ćemo sami plaćati. Dovoljno je vidjeti što su stranci napravili od Ine. Otpustit će naše radnike, a dovesti jeftinije iz Rumunjske, Bugarske… A kad završi ciklus, vratit će nam cestu na minimumu minimuma standarda, ruinu, koju će opet trebati temeljito obnoviti novcem građana.

Što Hrvatska može učiniti kako bi ostvarila svoj geostrateški potencijal, o kojem se govori, a nikako da se realizira?

Najviše mogu napraviti građani birajući vlast koja će na ključne pozicije postaviti najbolje stručnjake spremne boriti se za hrvatske interese, a ne profesionalne političare, koji su negacija svega toga, te se izvan politike nisu iskazali ničim uspješnim ni relevantnim. Europska unija ima svoje interese, koji se, kao u slučaju Jadransko-jonske autoceste ne poklapaju s našim. No moramo se odlučno i argumentirano boriti za naše interese, a ne biti ‘klimavci’ ili, još gore, sami gurati i poticati ono što je protiv naših interesa. Tako će nas i više cijeniti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.