Ministarstvo gospodarstva RH očitovalo se povodom današnje izjave mađarskog ministra vanjskih poslova Petera Szijjartoa. On je, uslijed odluke Ukrajine da ruskoj kompaniji Lukoil suspendira tranzit nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj preko svog teritorija, Republiku Hrvatsku nazvao “tranzitno nepouzdanom zemljom”. Rekao je i, kako Ministarstvo navodi, neistinite navode o povećanju naknada za tranzit nafte i neprovođenje investicija za povećanje kapaciteta naftovoda Janaf-a.
JANAF je u cijelosti u mogućnosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti
– JANAF kontinuirano ulaže u održavanje i sigurnost svog transportno-skladišnog sustava te je u veljači 2023. godine zajedno s predstavnicima MOL Grupe testiran transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici. Utvrđeno je kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je JANAF u cijelosti u mogućnosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom.
Nadalje, JANAF dugogodišnjim partnerstvima s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima dokazuje svoju pouzdanost i povjerenje.
Navode o podizanju naknada za tranzit nafte JANAF najodlučnije odbacuje jer je riječ o metodologiji izračuna naknada koja uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda, kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu. Mađarska strana upoznata je s predmetnom JANAF-ovom metodologijom te nema govora o proizvoljnim izračunima.
>Skup tranzit nafte: Mađarski MOL tvrdi da se Hrvatska i Ukrajina iživljavaju nad Mađarima
Odnosi Hrvatske i Mađarske u kontekstu energetskih projekata već su bili poljuljani
Podsjećamo da su odnosi Hrvatske i Mađarske u kontekstu energetskih projekata već bili poljuljani tijekom pripreme za izgradnju LNG terminala na otoku Krku. Unatoč tome što su mađarske tvrtke imale priliku biti s hrvatskim (su)vlasnik, a potom i korisnik terminala, odbili su prvo javni poziv za ulazak u vlasništvo (Call for Equity), a potom i mogućnost inicijalnog zakupa kapaciteta terminala (Open Season).
Nakon što je Republika Hrvatska, uz financijsku pomoć Europske Unije, uspješno realizirala projekt, Mađarska je promijenila stav i počela se žaliti na dostatnost kapaciteta terminala i transportnog sustava plinovoda te cijena (tarifa) korištenja istih. Ironično, dvije najveće mađarske tvrtke sada su najveći zakupci kapaciteta LNG terminala i to do 2037. godine i uredno plaćaju iste tarife kao i svi drugi korisnici. Stoga je izjava Szzijjartoa kako bi obustava isporuke nafte s istoka ostavila Mađarsku i Slovačku „na milost i nemilost nepouzdane tranzitne zemlje“ suluda i krajnje besmislena.
Nepredvidljivo i kontradiktorno ponašanje Mađarske u pitanjima energetske suradnje
Ove situacije podsjećaju nas na nepredvidljivo i kontradiktorno ponašanje Mađarske u pitanjima energetske suradnje. Umjesto stvaranja nepovjerenja i konflikta, potrebno je fokusirati se na zajedničke ciljeve koji će donijeti koristi obim zemljama i regiji u cjelini. Stabilna i pouzdana energetska suradnja ključna je za sigurnost i prosperitet svih uključenih strana.
Zaključimo, JANAF je u potpunosti tehnički i organizacijski spreman pružiti srednjoeuropskim rafinerijama opskrbu dovoljnih količina nafte za rad u punom kapacitetu. A Republika Hrvatska je i ostaje pouzdana tranzitna zemlja koja dosljedno ispunjava svoje međunarodne obveze i doprinosi energetskoj stabilnosti, kako Hrvatske tako i drugih zemalja, a u konačnici i same Europske unije. Snažna energetska infrastruktura Hrvatsku čini solidno pozicioniranom i u pogledu energetske sigurnosti. Hrvatska je zemlja s ogromnim potencijalima za energetska i druga ulaganja, što je dokazano brojnim uspješnim projektima i suradnjama s međunarodnim partnerima.
Pozivamo Mađarsku da se suzdrži od daljnjih neosnovanih optužbi i iznošenja neistina te da se vrati konstruktivnom dijalogu u interesu obostranog prosperiteta i energetske sigurnosti te u konačnici energetske neovisnosti, poručilo je Ministarstvo gospodarstva RH.
>Bivši šef Janaf-a Kovačević o optužbama na svoj račun, Sisačkoj rafineriji, INA-i
Janaf i MOL u travnju ove godine ugovorili su transport 2,2 milijuna tona nafte
Podsjetimo, prije nego se očitovalo ministarstvo, premijer Plenković je u četvrtak otkrio da je poslao pismo mađarskom premijeru Viktoru Orbánu, slovačkom premijeru Robertu Ficu i čelništvu Europske komisije u kojem je izrazio spremnost Hrvatske i Jadranskog naftovoda da udovolje zahtjevima za transport nafte u kapacitetu većem od 14 milijuna tona godišnje. Szijjártó otkriva da mu je dan nakon Plenkovićeva pisma Orbánu, Ficu i EK izvršni potpredsjednik Europske komisije Valdas Dombrovskis poslao pismo u kojem ga uvjerava da Ukrajina ne ugrožava sigurnost opskrbe naftom Mađarske i Slovačke te da je tim državama na raspolaganju naftovod kroz Hrvatsku, piše Jutarnji list.
Szijjártóove optužbe na račun Janafa dolaze nakon što su Janaf i MOL u travnju ove godine ugovorili transport 2,2 milijuna tona nafte za razdoblje do 31. prosinca ove godine te potpisali ugovore o skladištenju oko 150 tisuća kubičnih metara nafte na Janafovim terminalima u Sisku i Omišlju također do kraja ove godine.
S druge strane, tri mjeseca prije spomenutih ugovora Janafa i MOL-a predsjednik Uprave MOL-a Zsolt Hernadi požalio se u jednome intervjuu na tarife koje MOL plaća Janafu, rekavši da su previsoke i proizvoljne. I tad je iz Janafa stigao demanti Hernadijevih tvrdnji koje je Szijjártó u petak ponovio.
Tekst se nastavlja ispod oglasa