Mađarski MOL se potužio da se Hrvatska i Ukrajina ”iživljavaju” nad Mađarima jer naplaćuju previsoke tranzitne naknade za transport sirove nafte što je dovelo do povećanja cijena. Ukrajina i Hrvatska “zlorabe svoje položaje”, upozorava MOL, mađarska državna energetska grupa, prenosi Remix News.
>INA MOL: Duge godine skupih arbitraža što je Hrvatska dobila?
Naplaćuju previsoke tranzitne naknade
Mađarska ima najviše cijene plina u regiji jer i Ukrajina i Hrvatska naplaćuju previsoke tranzitne naknade za transport sirove nafte putem postojećih cjevovoda, rekli su iz MOL-a, najveće mađarske grupacije za naftu i plin, u priopćenju poslovnom dnevniku Világgazdaság.
MOL je priopćio da ponašanje svojih ukrajinskih i hrvatskih partnera smatra “uvredljivim”, ne samo protiv Mađarske, već i protiv Češke i Slovačke. Istaknuli su da su te zemlje povijesno ranjive, jer su njihove rafinerije odsječene od mora i mogu se opskrbljivati samo preko tranzitnih zemalja, obično kroz Transjadranske naftovode i naftovode Friendship.
>Grmoja nakon još jedne sjednice Antikorupcijskog vijeća: I Dalić i Markotić povezani su s MOL-om
Janaf naplaćuje četiri do pet puta veću cijenu od tržišne
“Povećane cijene tranzita izazov su za sudionike na tržištu goriva u cijeloj regiji”, priopćio je MOL. Po njima je posebno problematična činjenica da hrvatska tvrtka za transport sirove nafte Janaf, koja upravlja dijelom Jadranskog naftovoda, naplaćuje četiri do pet puta veću cijenu od fer tržišne cijene, jer grupacija MOL jedina može nabavljati nerusku naftu na hrvatsku dionicu Jadranskog plinovoda duž ove trase kako bi se uskladili sa sankcijama EU.
No, budući da Hrvati diktiraju ekstremne cijene, do sada je bilo moguće sklapati samo kratkoročne ugovore umjesto dugoročnih koji bi jamčili sigurnost opskrbe.
>Paradoks: Nakon uhićenja bivšeg šefa, JANAF se pohvalio certifikatom za suzbijanje podmićivanja
>Bivšem direktoru Janafa Draganu Kovačeviću ukinut istražni zatvor
Hrvatska dominacija i ”iživljavanje” nad Mađarima
Potonji komentar vjerojatno se odnosio na činjenicu da ugovor s Janafom vrijedi samo do kraja 2023. te da se o tranzitnim tarifama za 2024. tek treba pregovarati. Ako se okolnosti do tada ne promijene, Hrvati će ponovno moći iskoristiti svoju totalnu dominaciju, što ne ide na ruku cijenama goriva u Mađarskoj.
”Znamo zašto je gorivo tako skupo – Ukrajinci i Hrvati se iživljavaju na Mađarima, ali i benzinske postaje su dijelom krive”, tvrdi MOL. ”Ukrajina i Hrvatska brutalno precijenjuju svoje naknade, a u konačnici potrošači su ti koji plaćaju cijenu na benzinskim postajama.”