Nacrt izvješća o nesreći broda Lastovo: Odgovornost je na predsjedniku Uprave Sopti

Foto: Fah

Tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture proveo je u kolovozu upravnu istragu i izradio Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo, u kojem se razmatra odgovornost i moguće prekršajne prijave protiv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do objave teksta, autentičnost dokumenta koji je dostavljen medijima iz Ministarstva mora nisu potvrdili.

“Dokument predstavlja pregled mogućih prekršaja čiji se postupak može pokrenuti isključivo nakon donošenja odluke DORH-a u smislu pokretanja kaznenog postupka protiv osoba uključenih u nesreću, stoga se i naslovljava kao ‘nacrt'”, stoji u nacrtu izvješća u kojem se navodi kako je utvrđeno da predsjednik Uprave nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću (ISM) kako je propisano, da je u cijelosti odgovoran za taj sustav te se protiv njega predlaže pokretanje prekršajnog postupka.

>Naknadna pamet Olega Butkovića oko Jadrolinije: ‘Trebao sam otići na Lošinj… Bio sam šokiran’

Ističe se i da se odgovornost nižeg rukovodstva može razmatrati “samo segmentno” uz naglasak kako je “predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav i ničije ga pogreške ne oslobađaju od odgovornosti”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pokretanje prekršajnog postupka predlaže se protiv predsjednika Uprave i u vezi održavanja broda te se citira Pomorski zakonik i navodi kako proizlazi da je predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav održavanja svih brodova kompanije, uključujući i brod Lastovo.

Prema dokumentu, odgovornost članova posade u vezi nesreće broda Lastovo nije utvrđena. U dijelu o odgovornosti Hrvatskog registra brodova (HRB), zaključeno je da HRB ne obavlja pregled broda i prosudbe ISM sustava prema svim pravilima te da treba provesti dodatni pregled broda i postupak provjere ISM sustava Jadrolinije i broda Lastovo.

>Obitelji poginulih pomoraca u Lošinju angažirale odvjetnika: Traže odštetu i utvrđivanje istine

Pomorski zakonik ne predviđa prekršajne odredbe za neobavljanje poslova pa se u Nacrtu naglašava kako je “potrebno razmotriti dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, koje mogu uključivati i potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U smislu prekršajne odgovornosti, u slučaju da DORH ne donese odluku o pokretanju kaznenog postupka protiv osoba uključenih u pomorsku nesreću, Ministarstvo mora pokrenut će odgovarajuće prekršajne postupke, navedeno je u Nacrtu, koji na 36 stranica, sadržava pregled poduzetih radnji, karakteristike broda, svjedodžbe, saslušanje članova posade, detaljan opis nesreće i ostalo.

Izvješće su izradila trojica djelatnika – iz Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Upravi sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, iz Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka te iz Službe kontrole ispravnosti stranih brodova Lučke kapetanije Rijeka.

>Traje istraga tragedije na Lošinju; otvorena su mnoga pitanja

Ministarstvo provodi neovisnu istragu

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture priopćilo je kako provodi neovisnu istragu o pomorskoj nesreći broda Lastovo koja se dogodila 11. kolovoza 2024. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dodaju kako će o rezultatima javnost biti izvještena kad istraga bude završena.

Jadrolinija: Zasad nismo u posjedu službenog nacrta izvještaja

Iz Jadrolinije su, pak, priopćili da u ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja o kojemu je riječ.

U rujnu 2024. godine dvije dodatne vanjske prosudbe sustava upravljanja sigurnošću (ISM) proveo je HRB uz nazočnost predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Uprave za sigurnost plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka pri čemu nisu pronađeni veći nedostaci provođenja ISM-a u glavnom uredu Društva u Rijeci te na brodu Lastovo te da isti u potpunosti funkcionira. Iste zaključke Jadrolinija je dobila iz nalaza i prijašnjih godina.

Navode da je sustav upravljanja sigurnošću uveden 1996. te svake godine HRB, ovlašten od državne administracije, provodi vanjske prosudbe odnosno audite radi provjere implementacije i učinkovitosti primjene ISM-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sindikat pomoraca traži od međunarodnih institucija pregled Jadrolinijinih brodova Brod u sastavu flote Jadrolinije

– Očekivali smo ovakav ishod istrage, nismo iznenađeni. Očekujemo da će ministar ili predsjednik skupštine Oleg Butković razriješiti predsjednika Uprave jako skoro, rekao je Ivan Srzentić, predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije.

– U prvom redu ono što je najbitnije, a to je da sustav upravljanja sigurnošću de facto ne postoji. Ljudi nemaju procedure, sve je prepušteno improvizacijama i u takvoj situaciji, u jednoj ozbiljnoj pomorskoj kompaniji to se ne smije dogoditi. Onda to znači da je to greška na upravi, na onima koji taj SUS nisu napravili kako treba i implementirali na samome brodu. Tu ne može biti kriva posada ni u kojem smislu, rekao je Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske.

Teška nesreća na Jadrolinijinu trajektu “Lastovo” dogodila se u Malom Lošinju 11. kolovoza kad su pri padu rampe trojica članova posade poginula, a jedan je teško ozlijeđen.

Uprava Jadrolinije smijenila je izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova u tvrtki nakon tragičnog događaja za koje je, kako su istaknuli, nadležan po ‘zapovjednoj odgovornosti’.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.