Mnogi se pitaju je li moguće da nekada najljepše zanimanje na svijetu – ono učiteljsko, više nije popularno? A da je tome tako govore podaci da sve manje učitelja i predmetnih nastavnika žele raditi u školi. Posebice se to odnosi na obveznu osnovnu školu.
Neprestano se traže zamjene, predmeti su nerijetko pokriveni nestručnom zamjenom. Nedostatak kadra postao je problem broj jedan u školama.
Najuspješniji dan u školi je onaj bez zamjena
– Ja smatram da je najuspješniji dan u školi taj kada nema organizacija zamjena. Na sve načine se organiziramo od domišljatosti satničarke i mene u organizaciji same nastave. Imamo tu nesreću da radimo u dvije smjene. Odljev kadrova već dugo postoji, kaže Maja Morić Kulušić, ravnateljica OŠ Brodarica.
Ravnatelji se snalaze na sve moguće načine kako bi nastava bila pokrivena.
– Mi u velikim gradovima imamo šansu da razmjenjujemo jedni od drugih. S jedne strane uzimamo jedni drugima kadrove, svi fluktuiraju. A s druge strane imamo neformalne učiteljske odnose ravnateljske skupine i tu zamolimo za pomoć, kaže Ljiljana Klinger, ravnateljica OŠ Matije Gupca, Zagreb.
Možda će vas zanimati
Nastavnici o rezanju satnice u strukovnim školama: Nastava povijesti nije zamjenjiva
Nastavnici povijesti u otvorenom pismu upozoravaju na nedopustivo rezanje satnice povijesti u strukovnim školama.
Najtraženije zamjene u prirodoslovnim predmetima
– Imamo najviše problema naći zamjenu u prirodoslovnim predmetima, matematici, tehničkoj kulturi… Vrlo je teško naći zamjenu. Nekad moramo posezati za studentima koji još nisu završili fakultet, govori Zvonimir Radić, pedagog OŠ Petra Preradovića, Zagreb.
Dodaje da su nestručne zamjene uvijek lutrija. Nikada, kaže, ne znate koga ćete dobiti i hoće li se snaći u razredu.
– U školama gdje su te zamjene duže, pitanje je o kakvom znanju se radi i što će biti s tim učenicima u budućnosti kada odu u sljedeću vertikalu obrazovanja, ističe Marita Guć, ravnateljica OŠ Manuš, Split.
>Carla Konta: Homeschooling ima pozitivno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje
Najviše posla imaju – satničari
Satničari imaju najviše posla. Organizirati, dogovarati, upisivati sve u raspored. I svaka je ideja dobrodošla.
– U našoj školi postoji jedno zgodno rješenje, a to je obrnuti raspored. Unutar tog obrnutog rasporeda vidimo koji su nam ljudi slobodni i to naš satničar napravi početkom školske godine. To znači da se za zamjene na kraće vrijeme, na sat-dva ili dan-dva, ljude može na vrijeme upozoriti. I onda se te zamjene nikada ne svode na čuvanje djece, kaže za HRT Dušica Vunić, ravnateljica OŠ Berak.
Ali ravnatelji zbog nedostatka kadra, a za spas znanja, imaju još ideja. Jedna od njih je i honoriranje ljudi koji žele raditi.
– Ljudi koji su zaduženi u svom 40-satnom vremenu, pristaju na honorare i dolaze iz jutarnje u popodnevnu smjenu iz druge škole, kaže Morić Kulušić.
Nedostatak kadrova problem i izvan Hrvatske
Nedostatak kadra u školama nije samo hrvatski problem. Imaju ga i škole drugdje u Europi. Ipak, pitamo se je li se moglo ponuditi neko rješenje na razini institucija koja su zadužene za politiku obrazovanja, a ne da se ravnatelji na kojekakve načine snalaze kako bi učenicima osigurali koliko-toliko adekvatno obrazovanje. Jer ovdje nije riječ samo o nedostatku kadra za stem područja koje se stimulira stipendijama, nego se problem širi i na druge predmete. A sve veće iznenađenje je i kamo odlaze učitelji razredne nastave.
– Gdje učiteljice razredne nastave na zamjeni odrade jedan dio i onda prelazi u predškolsku ustanovu budući da tamo dobiju posao na neodređeno. To je jedan problem koji se nama sad ukazuje, kaže Mario Plavčić, ravnatelj OŠ Satnica Đakovačka.
U srednjim školama kažu – mi si ne možemo dopustiti nestručno pokrivenu nastavu. A mi se pak čudimo zašto se to dopušta u osnovnoj školi koja je, usput rečeno, obvezna za svu djecu.
Tekst se nastavlja ispod oglasa