Ostavio kapetansku plaću, vratio se na otok Šipan i razvio veliki biznis: Rogač, maslinovo ulje i vino

Foto: goravica.com

Koliko je obitelj bila sretna što se Mato Goravica odlučio zauvijek vratiti na kopno, toliko su mještani Šipana bili u nevjerici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Ovaj mora da je lud… Ostavio je kapetansku plaću da bi uzeo motiku i radio na polju?” u nevjerici su se pitali, a mnogi to čine i danas.

Ipak, za Goravicu nije bilo sumnje. Sjeća se i točnog datuma. Bilo je to 13. kolovoza 2016. godine kad je nogom stupio na tlo Južne Koreje i svojeg indijskog kolegu obavijestio da je ovo zadnji put da se vide na brodu.

Bio je to doista šok, ponajviše zbog činjenice da Goravica dotad ni s čim nije odavao da bi mu dojadilo ploviti i da želi mijenjati karijeru. Eh, i kakva je to bila karijera – s 29 godina postao je najmlađi kapetan tankera na svijetu, obišao doslovno cijeli svijet izuzev Indije, a punih 15 godina upravljao je tankerima za prijevoz sirove nafte dugačkima do 330 metara i s nosivošću od 320 tisuća tona, opisuje Jutarnji list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kralj rogača

Kapetansku titulu odložio je da bi prihvatio novu – onu šipanskog kralja rogača, kako ga danas u šali nazivaju, nakon što je prvi na otoku i u Dubrovačko-neretvanskoj županiji pokrenuo preradu ovog vrijednog, ali zapuštenog ploda.

Još 2013. godine na natječaju je kupio uljaru za proizvodnju maslinova ulja, potom je uslijedilo vino, a priča je zaokružena preradom ploda rogača, za što je kupio stroj vrijedan 100 tisuća eura, od čega je 46 posto uspio dobiti iz fondova Europske unije.

Danas u Goravičinu pogonu završava sav rogač s otoka Šipana, a prodaje ga dalje proizvođačima koji od njega rade slastice, sladolede, kolačiće za pse ili pak brašno rogača drže u maloprodaji. Između ostaloga, šipanski rogač završava i u kuhinji turističke kompanije Valamar koja od njega radi kolače za svoje goste, a otvaraju se polako i mogućnosti izvoza u inozemstvu, recimo u Maleziju i Švicarsku gdje su oduševljeni rogačem sa Šipana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poseban rogač sa Šipana

Stablo rogača pritom je, za razliku od maslina, jednostavno za uzgoj. “Ma to je čudo. Ne voli kišu, raste u kamenjaru i stijenama, redovno rađa, a jedina mu je mana što mu jako dugo treba da naraste i počne donositi plodove. No, jednom kad se to dogodi, prinos je solidan, a ja na najvećim stablima godišnje uberem do 300 kila rogača, od čega dobijem oko 200 kilograma brašna”, otkriva.

Brašno s otoka Šipana potom je posebno i iz razloga što ga Goravica ne prži, već suši.

Kupio je za to poseban stroj, suši ga na temperaturi od 40 stupnjeva, a prednost je u tome što brašno onda zadržava većinu svojih dobrih svojstava, slatkoću i aromu te se može prepoznati po nešto svjetlijoj boji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Kad je on tamne boje, to onda znači da je pržen, a tu mu često okus postaje gorči jer dođe do karamelizacije i zapravo završiš s brašnom koje ima okus kakaa. A ja neću kakao, nego pravi rogač”, smije se Goravica.

Pasta od sjemenki

Za klasično brašno melje se mahuna ovog ploda, no preradom sjemenki dobiva se gusta i vrijedna pasta koja je jedan od najboljih prirodnih zgušnjivača te može odlično poslužiti u pravljenju slastica.

Uz tu se sjemenku veže i zanimljiva priča – sjeme rogača, naime, uvijek ima istu težinu od 0,18 grama, neovisno o uvjetima čuvanja i obliku sjemenke, zbog čega su je u antičko doba koristili kao jedincu za mjerenje zlata koja je po rogaču – grčki keration – dobila naziv “karat”.

“Najveći problem zasad je uspjeti dobro samljeti sjemenku koja je jako tvrda i treba puno truda da bi se od nje dobila sitna pasta. No, radim na tome, napravio sam nekoliko uzoraka, ali pravi posao uslijedit će tek s nešto boljom aparaturom”, kaže Goravica kojem je plan da prerađuje rogač iz cijele županije te proizvodnju proširi do maksimalnih kapaciteta koji u sadašnjem pogonu mogu dosegnuti do 100 tona godišnje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Obiteljski posao

U proizvodnji je angažirana njegova obitelj – poglavito on, otac i sestra, a obiteljskom se biznisu uskoro namjerava pridružiti i supruga koja se seli na Šipan nakon što je život u Zagrebu odlučila zamijeniti životom na krajnjem hrvatskom jugu.

Obrt Bonita tako danas, pored rogača, proizvede godišnje još i između 300 i 800 litara maslinova ulja i oko devet tisuća litara vina, a biznis ide dovoljno dobro da od njega normalno mogu živjeti svi Goravice.

“Nikad nisam požalio što sam napustio brod. Vidio sam cijeli svijet, ali Šipan je ono gdje želim biti. Divan je i ljeti i zimi. Ma, tko ovo može platit‘…?” kaže na rastanku.

Šipan – otok ljetnikovaca

Većina ih bude iznenađena kad otkrije da je Šipan otok ljetnikovaca – ima ih oko četrdesetak – ali nažalost uglavnom zapuštenih i zatvorenih za javnost.

Najimpozantniji je ljetnikovac Vice Stjepovića Skočibuhe u Suđurđu iz 16. stoljeća, građen je od obrađenog kamena i ima karakteristike tipične dubrovačke ladanjske arhitekture. Danas ga turisti mogu tek pogledati izvana.

Nedaleko od ljetnikovca nalazi se i drugo važno povijesno zdanje, crkva Svetog Duha koja je, nažalost, također zatvorena. Kako je riječ o fortifikacijskom objektu, prije šest godina crkvu je počelo obnavljati Društvo prijatelja starine, najavljen je muzej, no u međuvremenu su radovi stali.

Inače, već tradicionalno ljeti postoji Ljetna škola filma, od fešti su najpoznatije Ribarska noć i Gospa Karmelska, a nešto pažnje posjetitelja, iako uglavnom znanstvenih, privlači činjenica da je u moru ispred Suđurđa otkrivena olupina starog broda iz 16. stoljeća, u vlasništvu tadašnje familije Primojević, koju i danas dolaze izučavati strani znanstvenici.

Šipanske turističke brojke

Zasad su službene šipanske turističke brojke dosta skromne.

Prema podacima HTZ-a, u 2019. godini na otoku je, u njegovim mjestima Suđurađ i Šipanska Luka, boravilo 6466 turista te je ostvareno oko 40 tisuća noćenja.

Za veće brojke od toga s trenutačnim kapacitetima baš niti nema mjesta – na otoku službeno postoji 264 kreveta u privatnom smještaju i 178 u hotelima, no u stvarnosti je broj hotelskih kapaciteta manji jer je statistika obuhvatila i ležajeve u hotelu Šipan u Šipanskoj Luci, a koji je nažalost zatvoren.

Posjetitelji iz UK u 2019. bili su najbrojniji, slijede potom Nijemci, a na trećem mjestu s 2330 noćenja su Amerikanci.

Nautička statistika također je minimalna – službeno je u 2019. bilo samo 110 noćenja i izgledno je da će tako ostati sve do kada se otočani ne odluče na gradnju marine, za koju dosad baš i nema puno suglasja.

Najveći udio posjetitelja na Šipanu tako i dalje zapravo čine jednodnevni izletnici iz Dubrovnika, bilo domaći bilo stranci, a kako ovise o zadnjem brodu.

Imaju vlastitu vodu

Razvoj naprednijeg turizma i boljih životnih uvjeta općenito trenutačno koči činjenica da na otoku nije riješen sustav kanalizacije. I Šipanska Luka i Suđurađ koriste septičke jame koje su i više nego neprikladne, a ovaj drugi ima pripremljen projekt te se nadaju da će se uspjeti prijaviti na natječaj koji bi trebao biti objavljen u rujnu.

Ipak, imaju i nekih prednosti – Šipan je jedini među Elafitima koji ima vlastitu vodu pa time i puno plodne zemlje, no ona je danas slabo iskorištena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.