Site icon narod.hr

Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura

tvrtka

Foto: Fah

Već gotovo 15 godina u Slovačkoj sustavom naplate cestarine upravlja slovačka tvrtka SkyToll s kojom je i Hrvatska nedavno potpisala ugovor za novi način naplate autocesta koji će se bazirati na očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica. No ova tvrtka je u Slovačkoj već dugo na meti kritika od strane bivše vlasti, državnih revizora i antikorupcijskih organizacija, navodno zbog korupcije u javnoj nabavi. Postoje određeni navodi da je slovačkoj državnoj blagajni uskratila milijune eura i to zbog loše sastavljenih ugovora koji su joj omogućili da u potpunosti kontrolira sustav za naplatu cestarina te ubire od njih veliku zaradu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sve ove činjenice stvaraju dodatnu zabrinutost sada kada su SkyToll i TollNet (ITIS Holding) potpisale ugovor s Republikom Hrvatskom.

Slovački poučak

Hrvati ionako već plaćaju preskupu cestarinu, Vlada uporno ne pokazuje interes za uvođenjem vinjeta, a sada se pitamo hoćemo li plaćati još i više. Nameće se pitanje koliko će SkyToll i TollNet Hrvatskoj donijeti koristi, a koliko štete?

Kao i kako je moguće da Republika Hrvatska nije naučila na greškama Slovačke?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Matej Okáli, predsjednik Uprave ITIS Holdinga, stopostotnog vlasnika tvrtki SkyToll i TollNet koji je dio PPF grupe, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan; Foto: Fah

Krajem 2023. godine istekao je ugovor između SkyTolla i Slovačke oko prodaje vinjeta. Država je tada odlučila da neće više nastaviti suradnju sa SkyTollom, navodno zbog neisplativosti. Slovačka je odlučila tada posao prepustiti državnoj tvrtki NDS te na taj način uštedjeti milijune eura koje sa SkyTollom najvjerojatnije ne bi zaradila.

Možda će vas zanimati

Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka koju sumnjiče za korupciju; u istom je vlasništvu kao i RTL

Za izradu novog sustava naplate cestarine i nabave rezervne opreme zadužena je češka tvrtka Tollnet i slovačka tvrtka SkyToll. Za slovački SkyToll veže se nekoliko (političkih) afera. A na njihov izbora od strane HAC-a pristigle su tri žalbe, no Državna komisija je sve tri odbila.

Ogroman dio cestarine SkyTollu ide u džep

Prema doasdašnjim istraživanjima SkyToll upravlja sustavom naplate autocesta pod financijski vrlo nepovoljnim uvjetima za državu. Štoviše, nakon isteka ugovora, zbog loše postavljenih uvjeta, država niti ne posjeduje naplaćenu cestarinu, ona velikim dijelom ostaje u posjedu ove privatne tvrtke. To je ne samo loše za državnu blagajnu, već i za činjenicu da se od cestarina inače financira popravak i izgradnja autocesta. Dakle ova prevažna činjenica ostaje velikim dijelom ”na milost i nemilost” jedne privatne tvrtke.

U Hrvatskoj su za popravak i izgradnju autocesta zadužene tvrtke koncesionari hrvatskih autocesta koje su najvećim dijelom u državnom vlasništvu. To su Hrvatske autoceste d.o.o (HAC), Zagreb-Macelj d.o.o te Bina Istra d.d.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Slovačkoj autocestama upravlja Nacionalna tvrtka za autoceste (NDS) koja je u 100-postotnom vlasništvu države kao i naš HAC. Sustavom naplate cestarine pak ne upravlja NDS već privatna tvrtka SkyToll. Te tako nakon isteka svakog ugovora i dalje veliki dio cestarine ide SkyTollu, navodno zbog loše postavljenih uvjeta prilikom potpisivanja ugovora.

>Novi sustav naplate cestarine vrijedan 80 milijuna eura tek za dvije godine

SkyToll upravlja sustavom naplate cestarine u Slovačkoj od 2010.

U jednom slovačkom mediju sustav naplate cestarine u Slovačkoj predočen je anegdotom o taksistu:

‘Taksist kupi auto na precijenjeni leasing, ali kada ga otplati, ne postaje njegov vlasnik, nego ga vraća auto kući. Štoviše, tijekom cijelog razdoblja korištenja, gotovo polovicu prihoda daje auto kući.” Otprilike tako je u Slovačkoj već gotovo petnaest godina funkcionirao sustav naplate cestarine jer je država njegovu isporuku i upravljanje povjerila privatnoj tvrtki SkyToll.

SkyToll upravlja sustavom naplate cestarine u Slovačkoj od 2010. Tvrtka je dobila ovaj ugovor nakon što su svi njegovi konkurenti isključeni iz natječaja. Zahvaljujući ovom ugovoru, SkyToll je među najprofitabilnijim slovačkim tvrtkama. Godišnja dobit SkyTolla je veća od 20 milijuna eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sustav naplate cestarine sa SkyTollom dogovorio je 2009. godine tadašnji ministar prometa Ľubomír Vážny (Smer). Riječ je o jednom od najvećih državnih ugovora ikada. Sustav osigurava naplatu cestarina za korištenje autocesta. A naknade bi trebale ići za popravak i izgradnju autocesta. No, u tom ugovoru između SkyTolla i države, država gotovo ništa ne posjeduje.

>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada

Slovačka je SkyTollu platila preko 800 milijuna eura i usput izgubila 620 milijuna eura

Slovačka je SkyTollu platila preko 800 milijuna eura za stvaranje sustava za naplatu cestarina. Od uvođenja cestarine prikupljeno je oko 2,5 milijardi eura naknada, od čega je SkyToll uzeo gotovo polovicu. Navodno zbog toga što sami ugovori koji su potpisivani između državne tvrtke za autoceste (NDS) i SkyTolla nisu konstruirani dobro. Konstruirani su financijski vrlo nepovoljno za državu, na što su upozoravali ne samo bivši premijer Igor Matovič i ministar prometa Andrej Doležal već i državni revizori.

Naime, nakon isteka ugovora, Slovačka ne posjeduje plaćeni sustav za naplatu cestarina. On i tada još uvijek pripada SkyTollu. Bivši slovački premijer Igor Matovič 2019. je kazao kako je Slovačka zbog suradnje sa SkyTollom izgubila 620 milijuna eura.

Antikorupcijske organizacije već godinama upozoravaju državu na SkyToll

Na netransparent SkyTolla i na rasipanje desetaka milijuna eura na cestarine upozoravaju već godinama antikorupcijske organizacije poput Zastavme korupciu (Stop korupciji!) i Slovensko.Digital (Digitalana Slovačka). Njihove primjedbe Nacionalna tvrtka za autoceste (NDS) i Ministarstvo prometa redovito su ignorirali.

Nakon što su analizirali prijedloge ugovora, upozorili su i na problematične dijelove ugovora za novi elektronički sustav naplate cestarine. O ovom slučaju su podnijele i prigovor Državnom uredu za reviziju.

>Kalmeta na suđenju za izvlačenje milijuna iz HAC-a: Zašto bih ja bio odgovoran za kriminal u svom ministarstvu?

Bivši slovački premijer Ľudovít Ódor planirao podnijeti kaznenu prijavu protiv SkyTolla

Sredinom 2023. godine antikorupcijska organizacija ”Stop korupciji!” je pozvala premijera Ľudovíta Ódora i predsjednicu Zuzanu Čaputovu da provjere (ne)transparentnost ugovora između Nacionalne tvrtke za autoceste (NDS) i tvrtke SkyToll, što su oni i učinili.

Ódor je ugovor između državne tvrtke NDS-a i SkyTolla ocijenio financijski vrlo nepovoljnim i štetnim za državu. Na tragu toga je najavio kako Vlada namjerava sudski otkazati potpisivanje originalnog sporazuma o sustavu naplate cestarine sa SkyTollom. Ódor je kazao i kako će podnijeti kaznenu prijavu zbog potpisivanja navedenog ugovora koji je iz Slovačke ”isisao” stotine milijuna eura i pospremio ih privatnoj tvrtki u džep. SkyToll se dakako, ogradio od svih optužbi.

Od početka 2024. posao prodaje vinjeta u Slovačkoj neće više raditi SkyToll

Krajem prošle godine tvrtki SkyToll istekao je ugovor sa slovačkim NDS-om o osiguranju naplate i plaćanja elektroničkih vinjeta na brzim cestama i autocestama u Slovačkoj. Država je odlučila da neće više nastaviti suradnju s ovom tvrtkom. SkyToll je tim sustavom upravljala od 2015. godine. Sada ga je preuzela Nacionalna tvrtka za autoceste (NDS). NDS će vinjete prodavati izravno, dakle ovaj put ne preko tvrtke posrednika, čime bi mogla uštedjeti milijune eura godišnje.

“Rješenje je preuzeti sustav elektroničkih vinjeta od SkyToll-a i onda taj sustav voditi preko postojeće tvrtke za autoceste koja je u vlasništvu države”, kazao je ravnatelj Instituta za promet i gospodarstvo (IDH), Ondrej Matej.

>Zašto Hrvati, koji su financirali izgradnju auto-cesta, nemaju povoljnije cestarine od stranih korisnika?

Zašto Slovačka nije nastavila posao prodaje vinjeta sa SkyTollom?

SkyToll je pobijedio na natječaju za izradu i upravljanje sustavom elektroničkih vinjeta u Slovačkoj 2015. godine, zbog najekonomičnije ponude. Ovaj put jer je ponudio najnižu predloženu naknadu od 2,78 posto godišnjeg obujma prodaje vinjeta za autoceste. No, ono što se dogodilo kasnije, a opet zbog toga što ugovorom nije dobro definirano, SkyToll je postepeno povećavao proviziju te tako dodatno punio svoj proračun. Provizija se postupno povećala na 3,3 posto zbog ugovorne procjene.

Prema informacijama agencije SITA, vozači autocesta su ovu SkyToll uslugu od 2015. do 31. srpnja 2023. godine platili oko 22 milijuna eura.

Preuzimanjem navedenog sustava od strane NDS-a država i građani bi mogli uštedjeti i eventualno vratiti uložen novac u svoju blagajnu.

>Zašto Vlada ne uvodi vinjete i pojeftini cestarine za hrvatske građane – kao što je obećano?

*Ovaj je članak plod istraživačkog novinarstva redakcije Narod.hr-a. Neovisno i profesionalno novinarstvo važno je za demokraciju u svakom društvu. Podržite rad portala Narod.hr putem DONACIJE.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE
Exit mobile version