Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka uz koju se vežu korupcijske afere; u istom je vlasništvu kao i RTL

tvrtka
Matej Okáli, predsjednik Uprave ITIS Holdinga, stopostotnog vlasnika tvrtki SkyToll i TollNet koji je dio PPF grupe, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan; Foto: Fah

Za dvije godine Hrvatska će uvesti novi, jednostavniji način naplate autocesta koji će se bazirati na očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica. Za izradu novog sustava naplate cestarine i nabave rezervne opreme zadužena je češka tvrtka Tollnet i slovačka tvrtka SkyToll. Za slovački SkyToll veže se nekoliko (političkih) afera. A na njihov izbora od strane HAC-a pristigle su tri žalbe, no Državna komisija je sve tri odbila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tollnet i SkyToll su surađivale na projektu uvođenja sustava naplate cestarine u Češkoj i Slovačkoj, kao i uvođenju elektroničkih vinjeta u Slovačkoj. SkyToll radio je i na uvođenju sustava elektroničkih vinjeta u Sloveniji. Naime, njihovi poslovi kao i sam način kako su došli do posla, prošli su u sjeni korupcije i netransparentnosti.

Na slovački SkyToll, koji je dio PPF grupe, žalila se slovačka Vlada zbog projekta uspostave sustava naplate cestarine u Republici Slovačkoj. A optuživalo ga se i da je političkim vezama dobio poslove u Češkoj i Sloveniji, a zauzvrat televizije u vlasništvu PPF-a nisu napadale tamošnje vladajuće strukture.

U Hrvatskoj je u vlasništvu ove grupacije RTL televizija. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Novi sustav naplate cestarine vrijedan 80 milijuna eura tek za dvije godine

Tollnet i SkyToll pobjedile su na natječaju navodno zbog najekonomičnije ponude

Za natječaj za izradu novog sustava HAC je zaprimio 10 prijava hrvatskih i inozemnih tvrtki. Projekt u cijelosti financira Europska unija putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Procijenjena vrijednost mu je 100.000.000 milijuna eura.

Pet sudionika natječaja ponudilo je iznos veći od ovoga, što ih je automatski isključilo. Primjerice španjolski slcE koji je tražio čak 244,48 milijuna eura plus PDV. Među odbijenima su bile i poznate hrvatske tvrtke poput King ICT-a i Ericssona Nikole Tesle koje su se na natječaj javile s inozemnim partnerima.

Na natječaju su na koncu pobijedile češka tvrtka Tollnet i slovačka tvrtka SkyToll. Navodno jer su ponudile najekonomičniju, odnosno najjeftiniju cijenu, 79,91 milijuna eura plus PDV.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iza sebe su ostavile turski Tetra HGS Elektronik Sistemleri, zagrebački Končar – Digital s ponudom vrijednom 96,82 milijuna eura plus PDV. Zatim, kineski CTFO JETON Technology i Software Park s ponudom vrijednom 89,99 milijuna eura plus PDV. Kao i austrijski Kapsch TrafficCom te osječki Spinne Traffic s ponudom vrijednom 89,70 milijuna eura plus PDV.

>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada

Uložene su dvije žalbe zbog natječaja

Nakon pobjede češkog Tollneta i slovačkog SkyToll na natječaju, u Državnu komisiju za kontrolu postupaka javne nabave pristigle su dvije žalbe.

Kineska kompanija CTFO Jeton Technology prva je uložila žalbu no ona je odbačena jer navodno nije dostavila potvrdu o uplaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka u visini od 66.360 eura. Žalila se i zajednica ponuditelja u kojima su austrijski Kapsch trafficCom i osječka tvrtka Spinne Traffic.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Oni su se žalili da neki od predloženih stručnjaka izabranog konzorcija nemaju potrebnu razinu obrazovanja. Prema žalbi Kapsch trafficCom-a AG i Spinne Traffica odabrana zajednica nije dokazala da tri stručnjaka zadovoljavaju uvjet razine obrazovanja 7.1 prema Hrvatskom klasifikacijskom okviru (HKO).

Također su se žalili i na to da neki stručnjaci nikada nisu radili na sustavu naplate kakav se namjerava primijeniti na autocestama u Hrvatskoj.

HAC u dokumentaciji tražio stručnjake s iskustvom u implementaciji sustava temeljenog na naplatnim, a ne kontrolnim točkama. No, u ocjenjivanju ponuda, prema žalbi, u maksimalan broj bodova u tom dijelu ocjenjivanja ponuda dao je ponuđaču čiji stručnjaci imaju isključivo reference za sustave s kontrolnim točkama, umjesto naplatnim”, kazali su.

>Kalmeta na suđenju za izvlačenje milijuna iz HAC-a: Zašto bih ja bio odgovoran za kriminal u svom ministarstvu?

Na SkyTollov posao u Slovačkoj se žalila i slovačka Vlada  

Žalili su se i da naručitelj odnosno HAC nije izvršio provjeru integriteta kako je predviđeno dokumentacijom o nabavi. Naime, prema izjavama predsjednice i premijera Slovačke iz kolovoza 2023. proizlazi da slovačka Vlada planira poduzeti odgovarajuće jednostrane aktivnosti protiv slovačke tvrtke SkyToll. Dakako, vezano za projekt uspostave sustava naplate cestarine u Republici Slovačkoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Obje žalbe su od Državne komisije, naime, odbijene! U obrazloženju među ostalim ističu da protiv SkyTolla nema pokrenutih nikakvih kaznenih postupaka od strane slovačkih vlasti ili vlasti bilo koje druge države. Naglasili su i da to društvo posluje unutar pravnog okvira Slovačke Republike te nema tekućih istraga ili pravnih sporova protiv njih.

SkyToll je u vlasništvu, brojnim aferama pogođene PPF grupe, u čijem vlasništvu je i RTL

SkyToll osnovana je 2008. godine kao tvrtka za izgradnju prometnih informacijskih sustava. U vlasništvu je međunarodnog investicijskog fonda PPF Grupa koji zapošljava oko 60 tisuća ljudi i djeluje u 25 zemalja u Europi, Sjevernoj Americi i Aziji. Područje djelovanja fonda su telekomunikacije, mediji, financije, biotehnologija, financijske usluge itd. Vlasnica PPF grupe je Renata Kellnerova.

Jutarnji list piše da je PPF, među ostalim, vlasnik više televizijskih kuća u Slovačkoj, Bugarskoj, Sloveniji te RTL-a u Hrvatskoj. SkyToll je godinu dana nakon osnivanja dobio ugovor o upravljanju sustavom naplate cestarinom u Slovačkoj. Taj posao je sve do danas izvor velikih političkih svađa u Slovačkoj. Naime, tvrdi se da je ugovor izrazito nepovoljan za slovačku državu te da ga je PPF dobio zahvaljujući političkim pritiscima tadašnjeg premijera i vladajuće stranke. PPF se optužuje i za snažne veze s Rusijom i tamošnjim oligarsima, za čije ime je njihova banka u Rusiji navodno izvlačila njihov novac iz Rusije.

Čelne ljude PPF-a optuživalo se i da su u Češkoj i Sloveniji sklopili dogovor s tadašnjom predsjednikom Milošem Zemanom i premijerom Janezom Janšom. Prema tim optužbama, SkyToll je dobio poslove u Češkoj i Sloveniji, a zauzvrat televizije u vlasništvu PPF-a nisu napadale tamošnje vladajuće strukture. Posao u Sloveniji bio je vrijedan 16,4 milijuna eura plus PDV i za njega su se natjecale još dvije zajednice ponuditelja. No na natječaju je pobijedio SkyToll. Državna komisija odbila je provesti reviziju natječaja.

>Oblikovanje javnog mnijenja: Tko su vlasnici mainstream medija u Hrvatskoj

Novi digitalni sustav naplate na hrvatskim autocestama već od iduće godine

Podsjetimo, u drugoj polovici 2026. godine bi trebao početi s radom novi, praktičniji sustav naplate cestarine na hrvatskim autocestama. On bi se bazirao na digitalnom očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica, bez potrebe zaustavljanja vozila na naplatnim postajama. No, bez promjena kad su u pitanju ekstremno skupe cijene cestarina. I dalje nema volje da se uvede ekonomičniji sustav naplate, onaj putem vinjeta ili e-vinjeta, kao što ga ima primjerice Slovenija. U Hrvatskoj će se, odlukom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture cestarine i dalje plaćati prema korištenju autoceste po prijeđenom kilometru.

S novim sustavom naplate, čiji cilj je potpuna digitalizacija sustava, u povijest će otići 339 naplatnih kućica na autocestama. Novi elektronički sustav naplate temelji se na slobodnom protoku vozila jer nema zaustavljanja zbog naplate. Na taj način povećat će se protočnost i smanjiti štetne emisije uzrokovane zastojima i kolonama.

Novi sustav ugradit će se na svim autocestama kojima upravljaju HAC, Bina Istra i Autocesta Zagreb – Macelj. Sustav će se bazirati na očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica, a korisnici će birati što od toga žele. Projekt je to kojega financira EU putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Procijenjeno je da će se u tu svrhu potrošiti nešto manje od 100 milijuna eura bez PDV-a. A prema gore navedenim informacijama tvrtke Tollnet i SkyToll planiraju potrošiti čak 20 posto manje, 79,91 milijuna eura plus PDV.

>Zašto Hrvati, koji su financirali izgradnju auto-cesta, nemaju povoljnije cestarine od stranih korisnika?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.