Odvija li se iza kulisa medijski reket? Tvrtka koja će raditi novi sustav za cestarine dio je iste grupe kao i RTL Hrvatska

PPF
Foto: Fah, PPF/Montaža: Narod.hr

U prethodnom serijalu tekstova opisali smo spornu dodjelu natječaja slovačkoj tvrtki SkyToll za uvođenje novog sustava naplate cestarina u Hrvatskoj procijenjene vrijednosti 100 milijuna eura. No postoji i drugi zabrinjavajući aspekt ove priče – mogući medijski reket. Naime, grupacija u čijem je vlasništvu tvrtka SkyToll (PPF group) posjeduje i RTL Hrvatska. Iskustva iz drugih zemalja, posebice Slovačke, Slovenije i Češke, u kojima je ista grupacija stajala iza poslova s državom oko autocesta i držala jake TV kuće, induciraju da se zakulisno odvijao medijski reket.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Premoćna međunarodna investicijska PPF grupa u vlasništvu češke obitelji Kellner u svom vlasništvu, osim IHIS Holdinga dijelom kojega je SkyToll, ima CME grupu s čak 46 TV kanala u 6 europskih zemalja. Među njima je hrvatska RTL televizija te slovačka TV Markiza, najveća i najutjecajnija slovačka TV kuća. Postoje sumnje da je PPF u zemljama u kojima posjeduje medije umiješan u medijski reket. Neovisno o tome tko je na vlasti, ako od njega ima određene poslovne koristi PPF će uspješno surađivati s vladajućima, a u zauzvrat bi im mogao medijski pogodovati. Nedavno potpisani ugovor između Republike Hrvatske i slovačke tvrtke za naplatu cestarina SkyToll čiji vlasnik je PPF grupa otvorio je pitanje hoće li PPF-ov RTL Hrvatska pogodovati i našoj vladi kako je to slučaj u drugim zemljama.

PPF grupa osnovana je 1991. godine u Češkoj, danas djeluje u 25 zemalja, a proteže se na više sektora. Ulaže u niz industrija: od bankarstva i financijskih usluga do telekomunikacija, osiguranja, nekretnina, rudarstva, poljoprivrede i maloprodajnih usluga do biotehnologije. Dugogodišnji vlasnik PPF grupe bio je milijarder Petr Kellner koji je 2021. godine poginuo u helikopterskoj nesreći u SAD-u. Nakon njegove smrti PPF preuzima njegova supruga Renáta Kellnerová.

>Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka uz koju se vežu korupcijske afere; u istom je vlasništvu kao i RTL

TV Markiza i (ne)sloboda slovačkih medija

Osim što Slovačku i PPF povezuje TV Markiza povezuje je i suradnja s tvrtkom SkyToll. 2010. godine SkyToll je sa Slovačkom potpisao ugovor o sustavu naplate cestarine koji je iz države do danas isisao 2 milijarde eura, bez da je omogućio Slovačkoj da bude vlasnik navedenog sustava. Ugovor je potpisan za vrijeme stranke Smer koja je danas ponovno na vlasti. 2022. ugovor sa SkyTollom je produžen bez obzira što se, prema istraživanjima i navodima antikorupcijskih organizacija, dosadašnji ugovor pokazao financijski nepovoljan za državu. Nedugo prije nego je Robert Fico prošle godine ponovno došao na vlast, kritizirao je TV Markizu, koju inače prati 27 posto ljudi, kao neprijateljsku televiziju te s njom i s još nekoliko medija prestao komunicirati. Osim TV Markize, neprijateljskima je proglasio i dnevne novine Denník N i SME i portal Aktuality.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kad je Fico konačno došao na vlast, na TV Markizi su se dogodile određene promjene. Promijenjena je uređivačka politika koja od sada ide više na ruku vladajućima. Matej Vagovič, slovački ugledni istraživački novinar za Politico je u svibnju ove godine kazao da postoji ogroman ekonomski i politički pritisak na Markízu i JOJ (drugi najgledaniji TV kanal u Slovačkoj), čiji vlasnici posluju s državnim tvrtkama. Zauzvrat, uprava Markíze i JOJ-a vrši pritisak na svoje novinare kako ne bi pratili politiku ”predetaljno”, te kako ne bi postavljali teška pitanja i bili konfrontacijski nastrojeni prema vladi.

Bilo je i prosvjeda od strane medijskih djelatnika zbog gušenja demokracije i medijske slobode od strane vlade u svibnju ove godine, no bez vidljivog utjecaja na politiku.

>S kim je Hrvatska sklopila težak ugovor za cestarine?! Slovačka istraživačka novinarka otkriva nam detalje o kontroverznoj tvrtki

Promjena uređivačke politike s promjenom političke vlasti

Da je PPF-im vlasnicima sasvim svejedno tko je na vlasti, već je dugo poznata priča. Ono što im je u interesu jest samo dobra poslovna suradnja s vladajućima. Ona će PPF-u omogućiti daljnji utjecaj kroz razne sektore koje obuhvaća: od bankarstva, financija, telekomunikacija, nekretnina pa sve do medija. Zauzvrat mediji u vlasništvu PPF-a bi mogli izvještavati politički pristrano. PPF ima moć utjecati i na promjenu cjelokupne uređivačke politike. U tom kontekstu postavlja se pitanje jesu li prošlogodišnje smjene na slovačkoj TV Markízi posljedica medijskog reketa?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Michal Kovačič, popularni voditelj političke diskusije Na telo na slovačkoj Markízi, u udarnom terminu je upozorio na nadolazeću urbanizaciju slovačke televizije i pokušaje cenzure vijesti. “Ako to sada ne zaustavimo, ovo će imati razorne posljedice za slovačku demokraciju”, kazao je. Markízina uprava ga je nakon toga smijenila, a emisija je prestala s emitiranjem.

U prosincu prošle godine dugogodišnji šef informativnog programa Markíze Henrich Krejča također je otpušten s funkcije. Na njegovo mjesto došao je tadašnji glavni urednik češke TV Nova, koja također pripada PPF-u, Michal Kratochvíl. Nakon ovoga došlo je do daljnjih prisilnih odlazaka i pritisaka na informativni program televizije kako bi se određene teme jednostavno izbjegavale ili kako bi se izravno pomoglo aktualnoj vladi.

U proljeće ove godine održani su slovački predsjednički izbori na kojima je pobijedio Ficov kandidat Peter Pellegrini. Postoje navodi kako se u TV debatama išlo na ruku Ficovom kandidatu te da se preko društvenih mreža ubacivalo mnogo podvala i oglasa glasačima, sve s ciljem Pellegrinijeve pobjede.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Izgradnja hrvatskih autocesta odvijala se u sjeni velikih afera

Političko – gospodarske veze čeških vlasti s vlasnikom PPF grupe

O političko – gospodarskim vezama češkog milijardera, vlasnika PPF grupe, Petra Kellnera i bivšeg češkog predsjednika Miloša Zemana pisalo se još na početku Zemanovog predsjedničkog mandata (2013. – 2023.).

Kako bi proširio svoje poslovanje u Kini, a što nije bilo moguće bez političkih veza, 2014. godine Petr Kellner je sa Milošem Zemanom otišao u Kinu. Otišli su tamo s privatnim zrakoplovom J&T i PPF grupe i susreli se s kineskim predsjednikom Xi Jinpingom.

Odabir privatnog zrakoplova Zeman je kasnije opravdavao činjenicom da je, za razliku od letenja s državnim zrakoplovom, letio bez međuslijetanja. To mu je, tvrdi, omogućilo da se više naspava prije dodjele državnih nagrada, koja je bila planirana odmah po povratku iz Kine.

Grupacija PPF inače posluje u nizu zemalja od Europe do Rusije, Kine, Vijetnama i Sjedinjenih Država. Ulaže u niz industrija od bankarstva i financijskih usluga do telekomunikacija, osiguranja, nekretnina, rudarstva, poljoprivrede i maloprodajnih usluga do biotehnologije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Suvlasnik Home Credit banke koja je u vlasništvu PPF grupe, Jiří Šmejc u javnim istupima nije skrivao poslovno – interesnu povezanost Petra Kellnera i političara, od koje su i jedni i drugi imali koristi.

Ranije je i bivši češki predsjednik Václav Klaus (2003. – 2013.) pomogao Kellneru otvoriti vrata prema Kini i Rusiji, a zauzvrat je Kellner izdašno financirao Institut Václav Klaus. Miloš Zeman nastavio je istim stopama kao i Klaus.

Zahvaljujući svom bogatstvu Petr Kellner je imao dovoljno utjecaja i moći. Za njega se govorilo da ga ne zanima što se događa u unutarnjoj politici niti tko je na vlasti. Zanimali su ga isključivo osobni poslovni interesi koje je mogao ostvariti kroz suradnju s vladajućima.

>Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura

Na koji način je PPF-ov SkyToll pobijedio u Sloveniji?

Slovenska državna tvrtka DARS koja upravlja autocestama raspisala je 2021. natječaj za elektronički sustav prometne signalizacije. Pobijedio je slovački SkyToll koji je u konkurenciji pobijedio dva konzorcija. Prvi je Slovensko-mađarska udruga tvrtki Iskratel, ARH Informatika i Dataking Informatika s najnižom cijenom od 14,2 milijuna eura. Drugi gubitnik s cijenom od 33,4 milijuna eura bio je konzorcij Maranda, Telekoma Slovenije, Pošte Slovenije i austrijskog Kapscha. Pobjednička ponuda SkyToll-a bila je 15,6 milijuna eura. Oba konkurentska konzorcija uložila su žalbu na rezultat.

Ubrzo nakon proglašenja pobjednika, u slovenskim su medijima počeli kružiti navodi da je natječaj možda bio namješten u korist SkyToll-a. Kako javlja javna televizija RTV SLO, SkyToll nije zadovoljio unaprijed zadane kriterije javnog natječaja.

Na pobjedu SkyTolla na natječaju u Sloveniji uložene su 372 primjedbe i prijedlozi za izmjene

Na pobjedu SkyTolla na natječaju, parlamentarnoj Komisiji za nadzor javnih financija uložene su 372 primjedbe i prijedlozi za izmjene. U Ljubljani je, stoga Komisija održala sastanak gdje je raspravljala o nedoumicama vezanim uz natječaj za cestarinu. Tvrtka za autoceste DARS, u dogovoru s Ministarstvom infrastrukture, odbacila je bilo kakve nepravilnosti.

Direktor DARS-a Valentin Hajdinjak i slovenski ministar infrastrukture Jernej Vrtovec odbacili su sve činjenice vezane za netransparentnu pobjedu SkyTolla na natječaju. Štoviše, ustvrdili su da je riječ o manipulaciji i političkoj igri oporbe. A slovenske medije koji su upozoravali i pisali o nepravilnostima oko pobjede SkyTolla na natječaju su proglasili PR-om oporbe.

Iza pobjede SkyTolla stoji Janez Janša?

Slovenski mediji pisali su da je za pobjedu SkyTolla na natječaju za cestarinu zaslužan slovenski premijer Janez Janša.

SkyToll je tvrtka koja je dio ITIS Holdinga koji je u vlasništvu PPF grupe. PPF grupa je vlasnik CME medijske grupacije osnovane od strane Amerikanca Ronalda Laudera, a koja djeluje u šest geografskih segmenata: Bugarska, Hrvatska (RTL), Češka, Rumunjska i Moldavija, Slovačka i Slovenija. CME-ovih 46 TV kanala dopire do ukupno 49 milijuna ljudi, s vodećim kanalima na većini tržišta.

>Prodan RTL Hrvatska, tko su novi vlasnici CME Media Enterprises?

Češki milijarder Petr Kellner 2020. je preuzeo kontrolu nad tvrtkom Pro Plus, koja objedinjuje nekoliko slovenskih TV medija (POP TV, Kanal A, tematski kanali BRIO, OTO, KINO kao i video-on-demand kanal VOYO). Prema navodima medija natječaj za cestarinu trebao je biti politički dogovor između premijera i financijera. Odnosno da u zamjenu za posao sa SkyTollom Janša dobro kotira u slovenskim medijima koji su u vlasništvu PPF-a.

2020. godine Janša se sastao s Kellnerom kako bi navodno razgovarali o planovima za političku i gospodarsku stabilizaciju regije zapadnog Balkana u pripremama za predsjedanje EU. No postoje navodi kako su ”tajno” dogovarali poslove s vinjetama, uspješan završetak kupnje 49 posto dionice teretnog prometa Slovenskih željeznica te povećanje utjecaja u Petrolu. Na sastanku je Janša navodno pokušavao nagovoriti Kellnera da proda POP TV Mađarima koja bi profitirala od ulaska u 2TDK.

Ono što je potaklo ovakve sumnje je i ranije Janšino trgovanje.

2005. Janez Janša je na sastanku s tadašnjim direktorom Pivovarne Laško Boškom Šrotom i tadašnjim direktorom Istrabenza Igorom Bavčarom dogovorio prodaju dionica Mercatora na kredit državi, a zauzvrat je Janša dobro kotirao u uređivačkoj politici Dela i Večera.

>Oblikovanje javnog mnijenja: Tko su vlasnici mainstream medija u Hrvatskoj

RTL u vlasništvu PPF-a

2022. godine PPF je kupio Hrvatski RTL za 50 milijuna eura, koji je time postao dio CME-a. Nekad je Nova TV bila u vlasništvu CME-a dok nije prodana 2017. United grupi. RTL Hrvatska ima osam televizijskih kanala, tri portala i videoplatforma. Dodatno, CME-ova vodeća internetska platforma Voyo pruža visokokvalitetni lokalni video sadržaj na zahtjev pretplate koji je sve više tražen od strane korisnika.

Također upravlja s četiri web portala (Net.hr, RTL.hr, Danas.hr i Žena.hr). RTL Play je najveća AVOD platforma u Hrvatskoj. Prvi free-to-air kanal pod brendom RTL u Hrvatskoj je pokrenut 2004. godine.

U Hrvatsku je RTL došao 2003. godine kroz konzorcij s Agrokorom i Atlantic Grupom kada su dobili nacionalnu televizijsku koncesiju. Kasnije su Agrokor i Atlantic prodali udjele RTL-u Hrvatska (svaki je držao 13 posto) s objašnjenjem da će se posvetiti svojim osnovnim biznisima.

RTL Hrvatska je počeo s emitiranjem 2004. kao komercijalna televizijska postaja s nacionalnom koncesijom. U početku je gledanost stekla stranim serijama, talk-show emisijama i reality show programom, a potom razvila informativni i informativno-zabavni program. Uz matični kanal (RTL televizija), emitira i kanale RTL2 te RTL+.

Činjenica da je ove godine slovački SkyToll koji je dio PPF grupe potpisao ugovor s hrvatskom vladom o izgradnji novog sustava naplate cestarine, potakla je sumnju o mogućem medijskom reketu. Kako smo naveli ranije, postoje određene sumnje kako je posao SkyTolla u Slovačkoj, Češkoj i Sloveniji istovremeno bio povezan i sa određenim smjenama u uređivačkoj politici PPF-ovih medija s ciljem pogodovanja vladajućima. Sve navedeno dovodi u pitanje političku neovisnost hrvatske RTL televizije.

*Ovaj je članak plod istraživačkog novinarstva redakcije Narod.hr-a. Neovisno i profesionalno novinarstvo važno je za demokraciju u svakom društvu. Podržite rad portala Narod.hr putem DONACIJE.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.