Za dvije godine Hrvatska bi trebala imati novi, jednostavniji način naplate autocesta koji će se bazirati na očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica. Naručitelj ovog projekta su Hrvatske autoceste d.o.o. (HAC) koji je u stopostotnom vlasništvu države, a planira za njega potrošiti oko 100 milijuna eura. Većina prihoda kojima raspolaže HAC dolazi iz džepova građana Republike Hrvatske stoga smo im poslali upit o financiranju i ulaganju za izgradnju autocesta od hrvatske samostalnosti do danas. U odgovoru su nam pojasnili na koji način se financiraju te iz kojih prihoda se grade autoceste.
HAC je inače ugovor za izgradnju novog sustava naplate cestarine potpisao sa slovačkom tvrtkom SkyToll i češkom tvrtkom TollNet. Na SkyToll se žalila bivša slovačka vlada kao i antikorupcijske organizacije zbog navodne netransparentnosti ugovora i financijske nepovoljnosti za državu.
Izgradnja autocesta pod nadležnosti HAC-a također se odvijala u sjeni velikih afera, posebice za vrijeme mandata Ive Sanadera. Najveću cijenu za to platili su upravo hrvatski građani. Njihov novac je preko blagajne HAC-a godinama odlazio u privatne džepove i blagajnu HDZ-a.
>Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura
U izgradnju autocesta u nadležnosti HAC-a uloženo je do sada 5,707 milijardi eura
Iz HAC-a su nam potvrdili da je u razdoblju od 2001. do rujna 2024., tj. od osnutka Hrvatskih autocesta d.o.o. (HAC) uloženo 5,707 mlrd. EUR u izgradnju mreže autocesta.
Izgradnja autocesta financira se iz vlastitih prihoda Društva (prihod od naplate cestarine, prihod od gospodarenja cestovnom zemljištem i drugo), iz kreditnih zaduženja te iz naknade iz trošarine na energente, kazali su nam.
HAC je u posljednjih pet godina od naplate cestarine uprihodio 1,475 milijardi eura
Od naplate cestarine u razdoblju od 2019. do 2023. godine HAC je uprihodio 1,475 mlrd. EUR. Odlukom Vlade Republike Hrvatske dana 31. prosinca 2020. godine društvo Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. pripojeno je društvu Hrvatske autoceste d.o.o. U 2021. godini i operativno je provedeno proširenje upravljačkih poslova na nekadašnje koncesijsko područje društva Autocesta Rijeka – Zagreb d.d.
Iz tablice koja prikazuje prihode od naplate cestarine po godinama je vidljivo da su se prihodi iz godine u godinu povećavali, osim u godini pandemije kada je zabilježen znatan pad.
Prihod od naplate cestarine po godinama:
2019. – 264.556.770 eura
2020. – 176.927.281 eura
2021. – 303.189.730 eura
2022. – 349.301.681 eura
2023. – 380.969.468 eura
Ukupno: 1.474.944.929 eura
>Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka uz koju se vežu korupcijske afere; u istom je vlasništvu kao i RTL
HAC iz vlastitih prihoda i EU fondova u cijelosti pokriva i održavanje i izgradnju autocesta
Iz HAC-a su nam pojasnili razliku između upravljanja i održavanja autocesta od ulaganja i njihove izgradnje, naglasivši kako su autoceste javno dobro. U tom kontekstu pojasnili su nam i na koji način se financiraju. Jedan dio prihoda ide na upravljanje i održavanje autocesta, dok se s drugom polovicom financira izgradnja autocesta.
”Uvodno, želimo pojasniti pojmove, Hrvatske autoceste osnovane su 2001. godine sa svrhom upravljanja, građenja i održavanja autocesta. Autoceste kao infrastruktura su javno dobro. U tom kontekstu je potrebno razlikovati upravljanje i održavanje infrastrukture od ulaganja u izgradnju odnosno ulaganja u javno dobro.
Slijedom navedenog HAC kao tvrtka iz prihoda (cestarina, prateći uslužni objekti ) u cijelosti pokriva troškove poslovanja Društva (upravljanje i redovno održavanje autoceste). Troškovi upravljanja i održavanja iznose 51% od ukupnih prihoda. Preostali dio od 49% iz prihoda od naplate cestarine te prihodi iz naknade na gorivo koriste se za financiranje izgradnje autocesta. Odnosno za financiranje kamata po kreditima za izgradnju autocesta”, kazali su nam iz HAC-a.
Osim navedenog, određeni projekti sufinanciraju se i bespovratnim sredstvima iz EU fondova.
>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada
U posljednjih 10 godina od izvora iz kojih se financira, HAC je uprihodio 2,741 mlrd. EUR
Prihodi društva od naplate cestarine, gospodarenja cestovnim zemljištem i drugo u razdoblju od 2014. do 2023. godine iznose 2,741 mlrd. EUR, dok je iz naknade od trošarine na energente u razdoblju od 2014. do 2023. godine primljeno 610 mil. EUR.
Iz HAC-a su nam također potvrdili da iz godišnje naknade za uporabu javnih cesta koja se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila nema prihod. Prihod iz tog izvora pripada županijskim upravama za ceste odnosno Gradu Zagrebu.
”Godišnja naknada koja se plaća za motorna i priključna vozila čiji vlasnici imaju prebivalište odnosno sjedište na području pojedine županije odnosno Grada Zagreba, prihod je županijske uprave za ceste te županije odnosno proračuna Grada Zagreba”, kazali su.
Koliko građani RH participiraju u financiranju HAC-a?
Na pitanje koliko građani RH sudjeluju u financiranju HAC-a kazali su nam u onoj mjeri u kojoj koriste autoceste, kao i u onoj mjeri u kojoj troše energente (gorivo).
”Financiranje je postavljeno tako da navedene troškove financiraju oni koji koriste autocestu, a ne svi građani, što je u skladu s načelima EU vezanim za financiranje troškova infrastrukture.”
”Sukladno Zakonu o cestama, po litri naplaćene trošarine na energente, naknada za HAC iznosi 0,03 EUR od trošarine po litri. Odnosno 3 centa po litri, a najviše do iznosa koji je za tu namjenu predviđen za pojedinu proračunsku godinu u Državnom proračunu.”
Naglasili su i da se prihod od naplate cestarine ne evidentira prema državljanstvu korisnika autoceste, te da nemaju informaciju koliko su od ukupnog iznosa cestarina platili građani RH, a koliko državljani drugih zemalja.
>Novi sustav naplate cestarine vrijedan 80 milijuna eura tek za dvije godine
Tekst se nastavlja ispod oglasa