Nakon što smo objavili intervju sa slovačkom istraživačkom novinarkom Xénijom Makarovom koja se već godinama bavi istraživanjem slovačke tvrtke SkyToll s kojom je Hrvatska nedavno potpisala ugovor oko izrade novog sustava naplate cestarine, javio nam se i sam SkyToll. Žalili su se da dezinformiramo javnost te narušavamo ugled njihove tvrtke. Smatraju da su naši tekstovi, a posebice intervju s Makarovom pisani s namjerom iznošenja jednostrane i nepovoljne slike o SkyTollu. Stoga smo se i SkyTollu obratili s nekoliko pitanja.
Na pitanja koja smo im poslali, a tiču se (ne)transparentnosti njihovog rada u Slovačkoj nismo dobili u potpunosti cjelovite odgovore.
Primjerice pitanje u kojemu pitamo jesu li mogli sa Slovačkom nakon isteka ugovora o prodaji vinjeta sklopiti novi ugovor, budući da nije bilo više moguće produžiti stari. Odgovor koji je trebao biti – da ili ne, nismo dobili. U zamjenu za taj odgovor smo dobili pojašnjenje kako je sa slovačkim NDS-om bilo moguće produžiti ugovor samo jednom. No, to nije bilo naše pitanje. Prema navodima slovačkih nevladinih organizacija i medija, sustav za naplatu vinjeta financijski nije bio povoljan. SkyToll se od takvih navoda ograđuje.
>Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura
SkyToll tvrdi da slovačka istraživačka novinarka koja se dugo bavi, navodno spornim, aktivnostima SkyTolla dezinformira javnost
Na pitanje zašto Slovačka nakon 14 godina suradnje sa SkyTollom i dalje ne posjeduje sustav naplate cestarine nego je on i dalje u vlasništvu SkyTolla, odgovorili su nam da je sustav za naplatu cestarine SkyToll ustvari iznajmio Slovačkoj.
”Ugovorom potpisanim 2009. Slovačka je naručila potpunu vanjsku uslugu naplate cestarina. Država nije kupila sustav, niti je kupila bilo kakvu hardversku ili softversku opremu. Zato se ugovor naziva ‘Ugovor o pružanju sveobuhvatnih usluga elektroničke naplate cestarina”, kazali su nam.
O slovačkoj istraživačkoj novinarki, Xéniji Makarovoj s kojom smo imali intervju kazali su da dezinformira javnost:
”Vaša sugovornica, gđa. Makarová, dosljedno dezinformira javnost tvrdeći da je slovačka država platila sustav za naplatu cestarina te da bi ga zbog toga trebala posjedovati. Ugovor, koji je javno dostupan, pruža potpuni opis ovog modela suradnje.”
Tvrde da je sustav naplate cestarine u Slovačkoj funkcionira kao najam automobila.
”Ovo se može usporediti s odlukom o tome kako ćete riješiti vaše potrebe za automobilom: možete ga ili kupiti (putem kredita ili leasinga) ili se odlučiti za najam automobila. U drugom slučaju, dok plaćate najam tijekom dugoročnog razdoblja, ne postajete vlasnik automobila, ali također snosite znatno manje rizika povezanih s posjedovanjem vozila”, zaključili su.
>S kim je Hrvatska sklopila težak ugovor za cestarine?! Slovačka istraživačka novinarka otkriva nam detalje o kontroverznoj tvrtki
Vrhovni ured za reviziju procijenio je da je ugovor SkyTolla i države o sustavu za naplatu cestarine financijski nepovoljan, SkyToll tvrdi da je povoljan
Neke nevladine organizacije (Zastavme korupciu!), kao i Vrhovni ured za reviziju (Najvyšší kontrolný úrad) procijenili su da je prvi ugovor između SkyTolla i Slovačke bio financijski izuzetno nepovoljan za državu. Bivši premijer Matovič je također kazao da je Slovačka izgubila 620 milijuna eura zbog suradnje sa SkyTollom. Ľudovít Ódor je navodno najavljivao kaznenu prijavu protiv SkyTolla.
Na ove činjenice SkyToll je odgovorio kako je u Slovačkoj ‘‘naplata cestarina postala političko pitanje i izjava pojedinaca koji nikada nisu pročitali ugovor”.
S tvrdnjom da je ugovor između SkyTolla i države nepovoljan nisu se složili, tvrde da je sve transparentno.
”Sam ugovor nije nepovoljan; sustav naplate cestarina uspješno radi više od 14 godina. Pitanje učinkovitosti naplate cestarina nije povezano s ugovorom kao takvim, već s ukupnim okvirom i pravilima koje je postavila država, a koja određuju kako i gdje će se naplaćivati cestarina, tko ju je dužan plaćati, kazne, te stope cestarina ili popuste za domaće korisnike. Svi ti parametri zajedno definiraju konačnu učinkovitost naplate cestarina”, pojasnili su.
Optužbe za korupciju povezuju s politikom
Smatraju da je naplata cestarina u Slovačkoj postala političko pitanje:
”SkyToll je dosljedno naglašavao da se naplata cestarina treba rješavati činjenično, a ne politički.”
No, na neke političke odluke, tvrde, nemaju utjecaja.
”Na troškovnu učinkovitost sustava također utječu prihodi od cestarina, koji su u Slovačkoj niski. Primjerice u Češkoj, gdje je SkyToll implementirao novi sustav cestarina 2019. godine, apsolutni troškovi naplate cestarina su usporedivi, ali omjer troškova i prihoda je ispod 10 posto jer je sustav učinkovito konfiguriran i generira gotovo tri puta veći prihod. Stope cestarina i postavke sustava političke su odluke, a SkyToll na njih nema utjecaja. SkyToll nema utjecaj na stope cestarina niti razine prihoda i stoga ne može utjecati na omjer troškova i prihoda”, ustvrdili su.
Naglasili su i da protiv SkyToll-a nisu pokrenuti nikakvi kazneni postupci u Slovačkoj ili bilo kojoj drugoj zemlji.
SkyToll tvrdi da Ódor nije planirao podnijeti kaznenu prijavu protiv njih, kao što to tvrde slovački mediji
Usprkos nekim navodima koji tvrde da je bivši slovački premijer Ľudovít Ódor među ostalim htio podnijeti i kaznenu prijavu protiv SkyTolla u kontekstu ugovora kojega su potpisali sa slovačkim NDS-om, SkyToll to niječe. Oni tvrde da je kaznena prijava planirana samo protiv NDS-a.
”Privremeni slovački premijer Ľudovít Ódor namjeravao je podnijeti kaznenu prijavu protiv državnih tijela odgovornih za naplatu cestarina, a ne protiv tvrtke SkyToll. A ta kaznena prijava, najavljena tijekom predizbornog političke kampanje, nikada nije podnesena”, tvrde.
Dodaju i da su tijekom njegovog mandata u privremenoj vladi Slovačke potpisani dodaci ugovoru koji omogućuju SkyToll-u nastavak rada na elektroničkom sustavu cestarina. Dok za bivšeg premijera Matoviča tvrde da nije ostao dosljedan svojim tvrdnjama. No, ostaje zapravo nejasno zašto su Ódor i Matovič ovako postupili.
”Također, predizborne izjave bivšeg premijera Igora Matoviča treba usporediti sa stvarnošću nakon izbora. Vlada koju je formirao nakon izbora ne samo da nije raskinula ugovor, već je iskoristila svoje ugovorno pravo prema sporazumu iz 2009. godine da zatraži nastavak rada SkyToll-a nakon isteka prvotno dogovorenog razdoblja usluge”, kazali su.
>Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka koju sumnjiče za korupciju; u istom je vlasništvu kao i RTL
Osjetljivi dijelovi ugovora
Od slovačke novinarke Makarove smo saznali da ugovor između SkyTolla i Slovačke ima neke tajne dijelove. Primjerice, kada ugovor završava te kolika će biti ukupna cijena ukoliko država želi kupiti sustav za naplatu cestarine od SkyTolla. Iz SkyTolla su nam odgovorili da je ugovor javan, ali da postoje dijelovi koji sadrže osjetljive poslovne podatke.
”Ugovor je javan. Samo su dijelovi koji sadrže osjetljive poslovne podatke, poput cijena pojedinih stavki ili tehnologija, anonimizirani jer bi njihovo otkrivanje moglo dovesti SkyToll u nepovoljan položaj u drugim komercijalnim natječajima. To je standardna praksa koja se uobičajeno primjenjuje u trgovačkom pravu”, navode.
Tvrde da se ugovor može raskinuti.
”Ugovor sadrži detaljan opis postupka za raskid njegove provedbe. Također, naveden je proces za određivanje cijene od strane stručnjaka u slučaju da država odluči otkupiti sustav. I ovo je javno dostupna informacija, a bilo kakve spekulacije o tajnim dogovorima potpuno su neutemeljene”, tvrde.
>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada
Na pitanje koja je istraga pokrenuta protiv njih, SkyToll odgovara da protiv njih vlasti nijedne države nisu pokrenule istragu
Iz slovačkih (pouzdanih) izvora smo saznali da je prije nekoliko godina pokrenuta istraga zbog prvog ugovora sa SkyTollom. Na pitanje o kakvoj istrazi je riječ iz SkyTolla su nam kazali kako naš izvor nema točne informacije. Tvrde da ”protiv SkyToll-a nisu pokrenuti nikakvi kazneni postupci od strane slovačkih vlasti niti vlasti bilo koje druge zemlje”.
No, mi u pitanju nismo precizirali da su istragu pokrenule vlasti bilo koje države.
>Odvija li se iza kulisa medijski reket? Tvrtka koja će raditi novi sustav za cestarine dio je iste grupe kao i RTL Hrvatska
Je li SkyToll mogao potpisati novi ugovor o prodaji vinjeta sa Slovačkom?
SkyToll nije nastavio posao prodaje elektroničkih vinjeta u Slovačkoj. Nakon što je istekao ugovor između SkyTolla i Slovačke krajem 2023. godine ugovor se nije više mogao produžiti. No, je li bilo moguće napraviti novi ugovor koji bi omogućio SkyTollu da i dalje nastavi s poslom prodaje elektroničkih vinjeta u Slovačkoj? Na ovo pitanje nismo dobili adekvatan odgovor, koji se mogao najjednostavnije odgovoriti s da ili ne.
Umjesto odgovora dobili smo pojašnjenje o tome kako je istekao ugovor između SkyTolla i države koji se mogao produžiti samo jednom. Imali su potrebu istaknuti i kako ustvari ”nisu izgubili pravo na prodaju vinjeta”, jer je razlog prekida suradnje ”istek ugovora”. No zašto slovački NDS nije napravio novi ugovor (ukoliko je mogao) sa SkyTollom, nisu pojasnili.
”Nije točno da je tvrtka ‘izgubila pravo na prodaju elektroničkih vinjeta’, kako ste naveli u ranije objavljenim člancima. Naprotiv, ugovor o prodaji elektroničkih vinjeta iz 2014. godine produljen je od strane Slovačke nacionalne cestovne kompanije za još tri godine (do kraja 2023.) nakon što je istekao početni petogodišnji rok”, navode.
”Budući da je ugovor omogućavao samo jedno produljenje, Slovačka nacionalna cestovna kompanija odlučila je otkupiti sustav krajem 2023. godine kroz akviziciju dijela tvrtke po otkupnoj cijeni od 990.000 eura, koja je uključivala, između ostalog, potreban računalni sustav, hardver i odabrane zaposlenike. SkyToll nije mogao pregovarati o daljnjem produljenju ugovora jer ugovor to nije dopuštao”, zaključili su.
Možda će vas zanimati
Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura
Slovačka je zbog suradnje sa SkyTollom izgubila 620 milijuna eura.
*Ovaj je članak plod istraživačkog novinarstva redakcije Narod.hr-a. Neovisno i profesionalno novinarstvo važno je za demokraciju u svakom društvu. Podržite rad portala Narod.hr putem DONACIJE.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Izvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.