S kim je Hrvatska sklopila težak ugovor za cestarine?! Slovačka istraživačka novinarka otkriva nam detalje o kontroverznoj tvrtki

cestarine
Na fotografiji lijevo slovačka novinarka Xenia Makarova, desno Matej Okáli, predsjednik Uprave ITIS Holdinga, stopostotnog vlasnika tvrtki SkyToll i TollNet koji je dio PPF grupe, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Boris Huzjan/ Foto: Xenia Makarova (Zastavme korupciu!), Fah/Montaža: Narod.hr

Hrvatska je u rujnu ove godine potpisala ugovor o izgradnji novog sustava naplate cestarine sa slovačkom tvrtkom SkyToll i češkom tvrtkom TollNet. U prethodnim člancima smo već pisali o šteti koju je do sada, kroz sustav naplate cestarine, SkyToll napravio Slovačkoj, a sličan scenarij bi se mogao dogoditi i Hrvatskoj. Narod.hr je međuvremenu kontaktirao slovačku istraživačku novinarku Xéniu Makarovu iz antikorupcijske organizacije Stop korupciji! koja se već dugi niz godina bavi ”kriminalnom” pozadinom SkyTolla.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S Makarovom smo razgovarali o tome zašto je SkyToll predmet istraživanja organizacije Stop korupciji! (Zastavme korupciu!) te kakve bi posljedice Hrvatska mogla osjetiti nakon suradnje s ovom kontroverznom tvrtkom. Organizacija Stop korupciji! (Zastavme korupciju!) osnovana je inače 2014. godine s ciljem smanjenja korupcije i njezinih razornih učinaka na kvalitetu života u Slovačkoj.

SkyToll je tvrtka koja od 2010. godine u Slovačkoj upravlja sustavom naplate cestarine, a od tada do danas stajala je Slovačku dvije milijarde eura. Bivši slovački premijer Matovič 2019. je kazao kako je Slovačka zbog suradnje sa SkyTollom izgubila 620 milijuna eura.

Suradnja ove tvrtke s našim HAC-om izazova zabrinutost, jer Hrvatska već ima preskupe cestarine, a s obzirom da je krenula stopama Slovačke mogla bi imati još skuplje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura

Pobjeda na natječaju nakon izbacivanja (bolje?) konkurencije

Makarová je kazala kako se suradnja države i SkyTolla od početka odvija pod neobičnim okolnostima.

2010. godine SkyToll je u Slovačkoj pobijedio na natječaju za gradnju i implementaciju sustava za naplatu cestarine na 12 godina, od 2010 do 2022. Osim SkyTolla trebale su se natjecati još tri tvrtke s povoljnijom ponudom. No država ih je zaustavila, tvrdi Makarová. Na kraju je pobijedio SkyToll.

SkyToll je u stopostotnom vlasništvu ITIS Holdinga koji je u vlasništvu PPF grupe koja je u posjedu i raznih medija u Slovačkoj i drugim državama uključujući slovačku najveću medijsku kuću TV Markizu ili hrvatski RTL primjerice. No ranije, prije nego se pridružio PPF-u, SkyToll je bio dio J&T grupe, ispričala je Makarová.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

”Prošle godine vodili su se razgovori oko toga da se SkyToll ponovno vrati J&T grupi. Štoviše, pripremao se teren za to, no nešto se dogodilo. U zadnji trenutak su promijenili planove, tako da je SkyToll ostao u PPF grupi”, dodala je.

>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada

Tajni dijelovi ugovora

Sljedeći problem sa SkyTollom je financijski okvir sporazuma koji je potpisala ova privatna tvrtka s državom. Makarová ističe kako u ugovoru između SkyTolla i države postoje tajni dijelovi. Ti tajni dijelovi kasnije su proglašeni poslovnom tajnom od strane SkyTolla. No, prema sudu ministarstva navedeno se ne može proglasiti poslovnom tajnom.

”Od početka postoje tajni dijelovi ugovora, a koji se taje i do danas. Primjerice, kada ugovor završava te kolika će biti ukupna cijena ukoliko država želi kupiti sustav za naplatu cestarine od SkyTolla”, tvrdi Makarová.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ono što ponajprije zabrinjava je činjenica da je država sporazum sa SkyTollom platila već 800 milijuna eura i još više od milijardu eura tijekom sljedećih 12 godina za implementaciju tog sustava. Tako da je Slovačka do sada platila ukupno dvije milijarde eura ovoj privatnoj tvrtki, a na kraju nije vlasnik sustava za naplatu cestarine. On i dalje ostaje u vlasništvu SkyTolla, a po svoj logici bi nakon toliko isplaćenog novca trebao pripadati državi.

>Izgradnja hrvatskih autocesta odvijala se u sjeni velikih afera

Država je u 12 godina SkyTollu isplatila dvije milijarde eura, a sustav naplate cestarine je i dalje u vlasništvu SkyTolla

Makarová je ovaj slučaj pojasnila na primjeru hipoteke ili kredita. Primjerice ukoliko kupite auto na kredit i godinama ga otplaćujete te ste na kraju platili i više od njegove početne cijene, taj auto ipak ostaje na kraju u vašem vlasništvu. No u usporedbi sa SkyTollom – taj auto bi i dalje bio u posjedu autokuće koja vam ga je ”prodala”. Tako je sustav naplate cestarine u Slovačkoj umjesto u posjedu države i dalje u posjedu ove privatne tvrtke.

Zašto je tome tako? Makarová ističe kako je odgovornost na politici, odnosno na političarima koji su potpisali ugovor sa SkyTollom u kojemu očito nisu dobro precizirani uvjeti pod kojima SkyToll upravlja sustavom naplate cestarine u Slovačkoj. A sporni dijelovi ugovora na koncu su proglašeni poslovnom tajnom.

>Doznajemo: U izgradnju autocesta u nadležnosti HAC-a uloženo je do sada 5,707 milijardi eura

Ugovor sa SkyTollom je trebao završiti 2022. godine ali…

”Ugovor sa SkyTollom je trebao završiti 2022. godine, ali država nije našla nove ponuditelje tako da je produžila ugovor sa SkyTollom”, tvrdi Makarová i dodaje da je država potpisala i sporazum sa CzechToll koja pripada ITIS Holdingu kao i SkyToll. Sljedeće godine bi CzechToll trebao implementirati novi SkyToll IT sustav.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kada je 2022. godine NDS (državna tvrtka koja upravlja slovačkim autocestama) dogovorila sa SkyTollom produženje ugovora na dodatne godine, navela je da je pri tome ugovorila i popust od gotovo 40%. 2023. godine je tako plaćala za cestarinu 63 milijuna eura plus inflaciju, a ove godine, kada je NDS ponovno dogovorila produljenje izvornog ugovora, 67 milijuna eura plus inflacija (bez PDV-a).

>Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka uz koju se vežu korupcijske afere; u istom je vlasništvu kao i RTL

”Kako je moguće da je, unatoč tako visokom popustu, cijena za polovicu viša od iznosa koji je država trebala platiti SkyTollu u posljednjoj godini?”, pita se Makarová.

Ona tvrdi da je razlog to što je NDS promijenila cjenovne tablice. Tako te sada polazi ne od posljednje godine 2022., već je kao osnovu uzela cijenu iz prve godine. A tada su troškovi za cestarinu bili najviši jer su uključivali i njezinu izgradnju.

Čak je zbog novih cijena promijenila izvorne priloge ugovora o cestarini i dodala novi.
Budući da je time bitno promijenila ne samo trajanje ugovora, već ponajprije izvorne ugovorene cijene, postavlja se pitanje je li to bilo u skladu sa zakonom o javnoj nabavi, pita se Makarová.

Ističe i da je prije nekoliko godina pokrenuta istraga zbog prvog ugovora sa SkyTollom, koja traje i dalje.

>Kako izgleda sustav naplate cestarine u drugim državama?

Tko je Xénia Makarová?

Xénia Makarová istraživačka je novinarka koja je diplomirala na Ekonomskom fakultetu u Bratislavi. Radila je u redakcijama Pravde, Nový čas i TREND na raznim pozicijama. Fokusirala se uglavnom na financijski sektor, a posljednjih godina i na porezno područje. Godine 2016. osvojila je Novinarsku nagradu za seriju članaka o Bašternákovoj povezanosti s političkim elitama. U organizaciji Zastavme korupciu! Bavi se istraživačkim temama.

Neprofitnu organizaciju Zastavme korupciu! (Stop korupciji!) osnovali su slovački poduzetnici Miroslav Trnka i Michal Blaha 2014. godine s ciljem smanjenja korupcije i njezinih razornih učinaka na kvalitetu života u Slovačkoj. Mali tim ove organizacije čine istraživački novinari, odvjetnik koji pruža podršku zviždačima i neki mladi uključeni u rad s drugim mladima. U okviru svoje djelatnosti surađuju s renomiranim odvjetničkim uredima i odvjetnicima koji im pomažu u iznošenju predmeta pred Ured za javnu nabavu, Državni ured za reviziju te zastupaju zviždače koji im se obraćaju za pomoć.

Kronologija slučaja

Podsjetimo, za natječaj za izradu novog sustava HAC je zaprimio 10 prijava hrvatskih i inozemnih tvrtki. Projekt u cijelosti financira Europska unija putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Procijenjena vrijednost mu je 100.000.000 milijuna eura.

Pet sudionika natječaja ponudilo je iznos veći od ovoga, što ih je automatski isključilo. Primjerice španjolski slcE koji je tražio čak 244,48 milijuna eura plus PDV. Među odbijenima su bile i poznate hrvatske tvrtke poput King ICT-a i Ericssona Nikole Tesle koje su se na natječaj javile s inozemnim partnerima.

Na natječaju su na koncu pobijedile češka tvrtka TollNet i slovačka tvrtka SkyToll. Navodno jer su ponudile najekonomičniju, odnosno najjeftiniju cijenu, 79,91 milijuna eura plus PDV.

tvrtka
Foto: Fah

Iza sebe su ostavile turski Tetra HGS Elektronik Sistemleri, zagrebački Končar – Digital s ponudom vrijednom 96,82 milijuna eura plus PDV. Zatim, kineski CTFO JETON Technology i Software Park s ponudom vrijednom 89,99 milijuna eura plus PDV. Kao i austrijski Kapsch TrafficCom te osječki Spinne Traffic s ponudom vrijednom 89,70 milijuna eura plus PDV.

>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada

Uložene su dvije žalbe zbog natječaja

Nakon pobjede češkog TollNeta i slovačkog SkyTolla na natječaju, u Državnu komisiju za kontrolu postupaka javne nabave pristigle su dvije žalbe.

Kineska kompanija CTFO Jeton Technology prva je uložila žalbu no ona je odbačena jer navodno nije dostavila potvrdu o uplaćenoj naknadi za pokretanje žalbenog postupka u visini od 66.360 eura. Žalila se i zajednica ponuditelja u kojima su austrijski Kapsch trafficCom i osječka tvrtka Spinne Traffic.

Oni su se žalili da neki od predloženih stručnjaka izabranog konzorcija nemaju potrebnu razinu obrazovanja. Prema žalbi Kapsch trafficCom-a AG i Spinne Traffica odabrana zajednica nije dokazala da tri stručnjaka zadovoljavaju uvjet razine obrazovanja 7.1 prema Hrvatskom klasifikacijskom okviru (HKO).

Također su se žalili i na to da neki stručnjaci nikada nisu radili na sustavu naplate kakav se namjerava primijeniti na autocestama u Hrvatskoj.

HAC u dokumentaciji tražio stručnjake s iskustvom u implementaciji sustava temeljenog na naplatnim, a ne kontrolnim točkama. No, u ocjenjivanju ponuda, prema žalbi, u maksimalan broj bodova u tom dijelu ocjenjivanja ponuda dao je ponuđaču čiji stručnjaci imaju isključivo reference za sustave s kontrolnim točkama, umjesto naplatnim”, kazali su.

>Kalmeta na suđenju za izvlačenje milijuna iz HAC-a: Zašto bih ja bio odgovoran za kriminal u svom ministarstvu?

Na SkyTollov posao u Slovačkoj se žalila i slovačka Vlada  

Žalili su se i da naručitelj odnosno HAC nije izvršio provjeru integriteta kako je predviđeno dokumentacijom o nabavi. Naime, prema izjavama predsjednice i premijera Slovačke iz kolovoza 2023. proizlazi da slovačka Vlada planira poduzeti odgovarajuće jednostrane aktivnosti protiv slovačke tvrtke SkyToll. Dakako, vezano za projekt uspostave sustava naplate cestarine u Republici Slovačkoj.

Obje žalbe su od Državne komisije, naime, odbijene! U obrazloženju među ostalim ističu da protiv SkyTolla nema pokrenutih nikakvih kaznenih postupaka od strane slovačkih vlasti ili vlasti bilo koje druge države. Naglasili su i da to društvo posluje unutar pravnog okvira Slovačke Republike te nema tekućih istraga ili pravnih sporova protiv njih.

>Novi sustav naplate cestarine vrijedan 80 milijuna eura tek za dvije godine

*Ovaj je članak plod istraživačkog novinarstva redakcije Narod.hr-a. Neovisno i profesionalno novinarstvo važno je za demokraciju u svakom društvu. Podržite rad portala Narod.hr putem DONACIJE.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.